سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۶:۳۸

اخبار

روایاتی از ابعاد پیدا و پنهان زندگی این روزهای پرستاران بیمارستان نفت گچساران

این روزها که گوش و چشم‌ها از شنیدن اخبار کرونا پر شده و در کنار اعضای خانواده خسته از این روزهای پر استرس و کسالت‌بار در انتظار بهبود اوضاع نشسته‌ایم، هستند کسانی که علاوه بر تحمل رنجی که همگی از وضعیت موجود می‌بریم، از بسیاری از همین دلخوشی های به ظاهر پیش پا افتاده هم محروم‌اند.
در همین روزها که بسیاری از ما از گذراندن ساعات طولانی با اعضای خانواده مان خسته شده ایم و در تلاشیم با کارهایی مثل آشپزی، دیدن فیلم و سریال و سرک کشیدن در شبکه های اجتماعی خود را به شکلی سرگرم کنیم، کسانی هستند که هفته ها و ماه هاست حسرت دیدن عزیزانشان به دلشان مانده و با دلتنگی و دلهره به انجام وظایف سنگینشان می پردازند تا بلکه تلاش هایشان، قطره ای باشد برای خاموش کردن آتشی که یک ویروس نوپدید برپا کرده است.
کسانی که این روزها شبکه های اجتماعی و رسانه ها پر شده از تصاویرشان با لباس هایی نامانوس و چهره هایی که پشت عینک و ماسک پنهان شده است؛ افرادی که با علاقه، برای اشتغال در رشته پرستاری در دانشگاه تحصیل کرده اند و حالا با به کارگیری دانش و مهارتشان، در مراکز درمانی از بیماران کرونایی پرستاری می کنند و هفته هاست سلامت جسمی، روانی و زندگی شخصی شان را به چالش کشیده اند.

کادر پرستاری که تپیدن نبض زندگی در بیمارستان ها بدون وجود آنان غیر ممکن است، حالا روزهای پر التهابی را در تقویم زندگی خود ثبت می کنند، روزهایی که گویی هویت آنان تنها در لباس فرم معنا می یابد و سایر ابعاد زندگی شان بیش از هر زمان دیگری تحت تاثیر شغلشان قرار گرفته است.

1

گر چه می توان به تعداد یک به یک پرستاران روایت های تکان دهنده از آنچه که این روزها یک ویروس ماجراجو برای انسان ها رقم زده شنید، اما ما به سراغ تعدادی از پرستاران بیمارستان بعثت صنعت نفت گچساران رفتیم تا از زبان خودشان از حال و هوای این روزهای آنان با خبر شویم.
شکست کرونا توسط پرستار بیمارستان نفت گچساران
سجاد روانگرد پرستار ۳۳ساله ای است که در جریان خدمت رسانی به بیماران به ویروس کرونا مبتلا شد، وی که از اوایل فروردین مشغول خدمت رسانی به بیماران کرونایی بوده است، می گوید: "بعد از شیوع کرونا داوطلبانه به واحد تریاژ درمانگاه مرکزی بیمارستان نفت رفتم و چندین بیمار کرونایی را در حین اعزام به بیمارستان معین مرکز استان اسکورت نمودم؛ اوایل تیرماه احساس کردم که دچار  تب و سردرد شده ام."
روانگرد توضیح می دهد که با توجه به تعریق زیاد هنگام پوشیدن لباس ایزوله، در ابتدا فکر می کرده  سختی و سنگینی لباس ها باعث شده او دچار این حالات شود و به همین خاطر در بیمارستان اقدام به انجام تست برای خود می کند، اما با تداوم علائمی همچون تب و از دست رفتن حس بویایی کم کم متوجه می شود که این ویروس سمج او را هم گرفتار کرده است.
او می گوید: روزهای اول خود را در خانه قرنطینه کردم اما با شدت یافتن علائم و درگیری شدید ریه هایم یک هفته ای در بیمارستان معین استان(شهید جلیل یاسوج) بستری شدم.
روانگرد ادامه می دهد: در روزهای نخست به علت اینکه از ابتلای خود به این بیماری بی اطلاع بودم تمامی اعضاء خانواده ام شامل پدر، مادر، خواهر و همسرم نیز به این بیماری مبتلا شدند ولی خوشبختانه و در حال حاضر همگی این بیماری را شکست داده ایم.
وی با بیان اینکه اعضای خانواده اش همچنان نگران سلامت او هستند، می گوید: "به آن ها گفتم هم اکنون وظیفه رسیدگی به بیماران و مبارزه با کرونا بر عهده ماست و باید به انجام وظیفه بپردازیم."
این پرستار با بیان اینکه رعایت توصیه های بهداشتی وظیفه شخصی هر شهروند است، تصریح می کند: "ما در جامعه هم در قبال خودمان و هم در قبال سلامت دیگران مسئولیم، بعضی افراد فکر می کنند چون جوان، سالم و یا ورزشکار هستند، از این ویروس مصون می مانند، اما با ندانم کاری هایشان علاوه بر خود ده ها نفر را گرفتار این بیماری می کنند ".
از روانگرد درباره علاقه اش به این حرفه می پرسم و او قاطعانه می گوید:" من واقعا از شغلم راضی ام، به گونه ای که اکنون و پس از بهبود و شکست این بیماری جهت ارائه خدمات به بیماران به بخش عفونی برگشته ام.
سهل انگاری مردم و بار سنگینی که بر دوش کادر درمان می گذاریم
سمیرا بارانی یکی دیگر از پرستاران این بیمارستان است که با پنج سال سابقه کار از نخستین روز راه اندازی بخش عفونی مشغول به خدمت است. 
 او درباره زندگی روز مره اش در این دوران می گوید:" در  چند ماهی که مشغول پرستاری از بیماران کرونایی هستم، بعد از اتمام شیفت قبل از رفتن به خانه در بیمارستان تمامی اصول ضدعفونی را انجام داده تا آلودگی را با خود از بیمارستان خارج نکنم و همراه همسر و فرزند ۶ساله ام در خانه می مانیم و با کسی رفت و آمد نمی کنیم."
او با قدردانی از همراهی همسرش، که در مدت نبود او فرزندش را نگهداری می کند، می گوید:" همسرم در روزهای نخست از حضور من در این بخش راضی نبود اما حالا دائم به من توصیه می کند که بابت فرزندمان نگرانی نداشته باشم و فقط از سلامتم مراقبت کنم."
از او می خواهم اگر توصیه ای دارد بیان کند و او با تاسف از کسانی گلایه می کند که به رغم همه توصیه ها، در مکان های عمومی حضور غیر ضروری دارند و با  سهل انگاری هایشان علاوه بر به خطر انداختن سلامت خود، باری را که بر دوش کادر درمان است، سنگین تر می کنند.
رفتارهای پرخطر مردم را تهدید می کند
راضیه امینی پرستار ۳۳ساله بیمارستان نفت گچساران نیز همچون سایر همکارانش از تلاش های شبانه روزی برای غلبه زندگی بر مرگ می گوید، از نگرانی های خانواده اش و عدم رضایت آنها وقتی فهمیدند قرار است در بخش مربوط به بیماران کرونایی خدمت کند و بالاخره راضی شدن آنها. 
وی علاوه بر طاقت فرسایی پوشیدن لباس های ایزوله برای ساعات طولانی، دیدن بیمارانی که تنها و بدون هیچ عیادت کننده ای روزها بر تخت بیمارستان برای غلبه بر بیماری تلاش می کنند را از تلخی های بخش بیماران کرونایی عنوان می کند.
این پرستار ادامه می دهد: "وقتی که بعد از اتمام شیفت از بیمارستان بیرون می آیم و رفتارهای پرخطر برخی از مردم و شلوغی خیابان ها را می بینم، واقعا متاسف می شوم."
از امینی درباره خاطرات شیرینش در این روزها می پرسم و می گوید: "بیماران زیادی بوده اند که بعد از بهبودی با حال خوب از بیمارستان مرخص شده و باعث خوشحالی ما شده اند."
وی همدلی و همراهی کادر درمان با یکدیگر را در این روزها بسیار مطلوب توصیف می کند و علاقه به شغل، نوع دوستی و مسئولیت پذیری را عامل انسجام کادر درمان می داند.

گروه سنی اغلب مبتلایان کرونا۵۰سال به بالا است

زهرا پورمجیدی با ۲۲سال سابقه کار در بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران که اکنون مسئول بخش یک عفونی بیمارستان نفت است، می گوید: گروه سنی ۵۰سال به بالا بیشترین مبتلایان بستری به کرونا در بیمارستان نفت را شامل می شوند.

اختصاص حدود۳۸درصد تخت های بیمارستان نفت به بیماران کرونایی

وی ادامه داد:۲۲تخت بستری و۲تخت ICUبیمارستان۶۴تختخوابی بعثت صنعت نفت گچساران از ابتدای شیوع بیماری کرونا برای درمان بیماران مشکوک به کرونا پیش بینی شده و در حال خدمت رسانی به بیماران است.

مسئول بخش یک عفونی بیمارستان نفت گچساران گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون۱۱۹بیمار در این مرکز درمانی پذیرش شده‌اند که بیشتر آنان در موج دوم  تیرماه بستری شده‌اند و تاکنون۱۱۳نفر از این بیماران مرخص شده‌اند.

پورمجیدی با اشاره به نقش مهم مردم در پیشگیری و کنترل کرونا افزود: از مردم تقاضا داریم در این روزهای بسیار سخت شرایط کادر درمان بیماران کرونایی‌ را درک کنند و با همکاری با خادمان حوزه سلامت، اجازه بحرانی‌تر شدن وضعیت کنونی را ندهند.

فعالیت۲۸نفر در بخش های ویژه کرونا
آفتاب راستی پور مسئول بخش دو عفونی بیمارستان نفت گچساران گفت: هم اکنون یک پزشک متخصص بیماری های عفونی، ۱۷پرستار و۱۰نیروی خدمات در بخش های مربوط به کرونا فعالیت می کنند.
وی ادامه داد: تاکنون تعدادی از کادر پزشکی، پرستاری و کارکنان بیمارستان نفت به دلیل مواجهه با مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند، لذا در شرایط فعلی بهترین اقدام برای همراهی با خادمان سلامت و حفظ سلامتی آنها، رعایت اصول پیشگیرانه است.
راستی پور رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و خود مراقبتی را بهترین راهکار پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا عنوان کرد.
فصل مشترک توصیه همه پرستاران، جدی گرفتن کرونا از سوی مردم است، اگر چه این توصیه ها بارها و بارها از سوی رسانه ها، مسئولان، کادر درمان و سایر منابع گفته شده، اما تا زمانی که حتی بخش اندکی از مردم نسبت به این مسئله بی توجه اند، سایه این ویروس سمج بر سلامت ما و اطرافیانمان سنگینی خواهد کرد؛ حالا تصمیم گیری بر عهده ماست که چشم هایمان را به روی زحمات پرستارانی که برای حفظ سلامت ما بی هیچ منتی سخت ترین شرایط را به جان خریده اند ببندیم و به چرخه انتقال ویروس کمک کنیم و یا اینکه با عمل به توصیه های بهداشتی و از همه مهمتر محدود کردن روابط اجتماعی، بار سنگینی که بر دوش جامعه پزشکی گذاشته شده را سبک کنیم.
1
1

 

1

۲۷ اَمرداد ۱۳۹۹ ۰۹:۱۰
تعداد بازدید : ۶۹۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید