سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۲:۲۳

اخبار

روز تکریم و پاسداشت خانواده

بیست و پنجم ذی الحجه به حرمت نزول آیات سورۀ مبارکۀ هل اتی(سورۀ انسان)، روز خانواده و تکریم بازنشستگان نام گرفت؛ روزی که مهم ترین کانون اجتماعی در کنار بازنشستگان این مرز و بوم مورد تکریم قرار می گیرد.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛ خانواده، مهم ترین کانونی است که یک جامعه در جهت توسعه و رشد خود از آن بهره می برد زیرا فرد با تاثیرپذیری از این نهاد سازنده، بر اجتماع پیرامون خود اثر می گذارد؛ که این امر نقش بسیار مهمی را در تمامی عرصه های کلان اقتصادی، اجتماعی و سیاسی یک جامعه ایفا می کند. 

1

خانواده نخستین واحد زندگی اجتماعی و از اساسی‌ترین نهادهای جامعه به شمار می رود که شامل زن و مردی است که امکان دارد، فرزندانی هم داشته باشند و روابط خویشاوندی معین، حقوق و تکالیف مشخصی دارند که مورد قبول جامعه است. 
دین مبین اسلام خانواده را گروهی متشکل از افراد دارای شخصیت مدنی، حقوقی و معنوی معرفی می کند که هسته نخستین آن با ازدواج زن و مرد تشکیل می شود که بدین شکل طرفین دارای وظایف و حقوق جدید می شوند. همچنین اسلام، خانواده را از مهم‌ترین ارکان جامعه می داند و افراد را به پایبندی به آن و جلوگیری از بی‌بندوباری و همچنین ارتقا جایگاه و تحکیم بنیان خانواده، سفارش می کند، با انجام فرامین دینی اسلام در مورد خانواده و در نظر گرفتن آنها می‌توان زمینه سلامت خانوادگی، سعادت و جاودانگی را ایجاد کرد 
اعضای خانواده آنقدر به هم وابسته‌اند که هر نوع مشکل یا مساله یک عضو خانواده بطور مستقیم یا غیر مستقیم بر زندگی سایر اعضا تاثیر می‌گذارد. 
خانواده یک نهاد ایستا و بی تحرک نیست، بلکه بسیار پویاست، به همین دلیل تعریف و نگرش خانواده در دوره های زمانی مختلف متفاوت است؛ در دنیای امروز، خانواده های هسته ای کوچک شکل گرفته اند، که با گذشته تفاوت بسیار دارد، این امر باعث شد تا افراد همچون دوران های گذشته در ارتباط مستقیم با سالخوردگان و بازنشستگان جامعه نباشند، به همین دلیل خانواده ها باید تمامی تلاش خویش را به کار بندند، تا بتوانند هماره با بزرگان خانواده خویش رابطه ای محکم و دوستانه داشته باشند و از تجربه های ارزشمند آنان سود ببرند، تا بدین گونه کانون خانواده ای محکم و استوار داشته باشند. 
قرآن کریم به تکریم و احترام بزرگان خانواده توجه ویژه ای دارد و در این رابطه در آیه23از سوره اسراء می فرماید: و پروردگارت فرمان داده که جز او را نپرستید و به پدر و مادر نیکی کنید. هر گاه یکی از آن دو یا هر دوی آنان نزد تو به سن پیری رسیدند کم ترین اهانتی نسبت به آنان روا مدار و واکنش چون اوه (خسته شدم) نگو و بر آنان فریاد مزن و با خشونت رفتار مکن و گفتار لطیف و سنجیده و بزرگوارانه بگو. 
خانواده به عنوان مهمترین و حساس ترین نهاد اجتماعی در جامعه می‌تواند توسعه منابع انسانی را به همراه داشته باشد و حضور بازنشستگان که افرادی با تجربه هستند و سالها در مسیر خدمت به مردم و سازندگی کشور گام برداشته اند، می تواند باعث شکل گیری آینده‌ای بهتر برای جامعه شود، به دلیل این اهمیت و همچنین شان نزول آیه هل اتی در سوره الانسان در25ذی الحجه که در مورد خانواده و استحکام پایه‌های آن است؛ شورای فرهنگ عمومی این روز را در تقویم رسمی کشور به نام خانواده و تکریم بازنشستگان ثبت کرد. 
 
۲۵ اَمرداد ۱۳۹۹ ۱۵:۰۱
تعداد بازدید : ۹۷۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید