سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۶:۲۴

اخبار

هفته اطلاع رسانی و پیشگیری از سوانح و حوادث؛نرخ سوانح جاده ای در ایران۲۰برابر میانگین جهانی

سوانح و آسیب ها پدیده هایی هستند که در پیدایش آنها عوامل متعددی دخالت دارند. آسیب ها و سوانح مهم ترین عوامل تهدید کننده سلامتی و علل مرگ و میر افراد محسوب می شوند. در حال حاضر در کشور ما حوادث دومین علت مرگ و میر می باشد و بعد از جاده ها، منازل به لحاظ اینکه افراد مختلف از گروههای سنی، جنسی، مخصوصا کودکان در خود جای می دهد از اهمیت خاصی برخوردارند. جهان امروز با رشد وسیع تکنولوژی، دگرگونی محیط کار، افزایش جمعیت و افزایش حـوادث مرگبـار و ... روبرو است و تغییرات صنعتی و تکنولوژیک نقش عمده ای در بروز مشکلات داشته اند حادثه یـک اتفـاق پـیش بینـی نـشده است که در شرایط متفاوتی رخ می دهد. شناسایی، تجزیه و تحلیل حوادث گذشته سبب ارتقای دانش و کمـک بـه پیـشگیری از حوادث دیگر می شود.
سالانه۵میلیون نفر در جهان جان خود را بر اثر حوادث و سوانح از دست می دهند
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛ با توجه به آغاز هفته اطلاع رسانی حوادث و پیشگیری از سوانح متاسفانه آمار حاکی از آن است که هر سالـه ۵ میلیون نفر در جهان جان خود را به علت حوادث و سوانح از دست می دهند که این میزان ۹ درصد کل عـلـل مرگ و میرها می باشد.
تحمیل هزینه شش میلیارد دلاری بر اقتصاد ایران
مرگ و میر ناشی از سوانح رانندگی سالانه شش میلیارد دلار هزینه بر اقتصاد ایران تحمیل می کند، که معادل بیش از ۵ درصد تولید ناخالص ملی کشور است. 
همه افرادی که در ایران به نحوی با رانندگی و تردد جاده ای سرو کار دارند باید نسبت به برخی آمار کلیدی، از قبیل آنچه در زیر آورده شده، آگاهی داشته باشند: 
نرخ سوانح جاده ای در ایران۲۰برابر میانگین جهانی
نرخ سوانح جاده ای در ایران بیست برابر میانگین جهانی است. سالانه در سراسر جهان سوانح رانندگی منجر به مرگ حدود۱/۲ میلیون نفر و مصدومیت و معلولیت بیست تا پنجاه میلیون نفر می گردد.

سالانه۲۸هزار ایرانی در تصادفات جاده ای جان می بازند

 همه ساله در ایران تصادفات جاده ای باعث مرگ حدود۲۸هزار نفر و مصدومیت یا معلولیت ۳۰۰هزار نفر دیگر می گردد. در ایران در هر نوزده دقیقه یک نفر در جاده های کشور جان می سپارد و در هر دو دقیقه خبر مصدومیت جدی و حتی معلولیت مادام العمر یک نفر بر اثر حوادث جاده ای به اعضای خانواده اش می رسد.

در سال۲۰۲۰میلادی سوانح جاده ای و رانندگی از بیماری سرطان سبقت گرفته و بعد از بیماری های قلبی و افسردگی، به دومین علت اتلاف سال های عمر، بدل  شد.
سوانح رانندگی و جاده ای قابل پیش بینی و پیشگیری هستند. بسیاری از کشورها با پرداختن به مسائل اصلی، به موقعیت های چشمگیری در کاهش تعداد تصادفات و کاهش فراوانی و شدت آسیب های ناشی از سوانح رانندگی دست یافته اند.
۱۳ الی ۲۰ مرداد ماه مصادف با ۴-۱۰ آگوست هفته اطلاع رسانی و پیشگیری از سوانح و حوادث نامگذاری شده است.
۱۶ اَمرداد ۱۳۹۹ ۰۱:۲۵
تعداد بازدید : ۱,۰۱۶

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید