سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۲۳:۳۹

اخبار

روز ملی اهدا خون؛اکسیر سرخ در رگ های حیات

خون، اکسیری برای نجات جان بیماران نیازمند به خون و فرآورده‌های آن است، اکسیری که با همه پیشرفت‌های پزشکی هنوز جایگزینی برای آن نیامده است.
 به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛ جان بسیاری از بیماران مانند هموفیلی، تالاسمی و سرطانی که مصرف کنندگان همیشگی خون هستند به خون وابسته است، بنابراین خون نیاز همیشگی است و همه باید اهدای خون را در اولویت برنامه های زندگی خود قرار دهند.
نهم مرداد ماه هر سال بعنوان روز ملی اهدای خون در تقویم نام گذاری شده، روزی که دکتر 'فریدون علا' با هدف تهیه و تامین خون و فرآورده‌های خونی سالم برای رفع نیازهای بیماران نیازمند و به ویژه مبتلایان به تالاسمی و هموفیلی و لوسمی، سازمان انتقال خون ایران را تاسیس کرد.
شعار امسال روز ملی اهدای خون "خون سالم جان انسان‌ها را نجات می‌دهد" اعلام شده است.

1

اهدای خون، اهدای زندگی و حیات بخشیدن به همنوع است که بدون هیچ چشم داشتی با رضایت کامل و در حرکتی انسان دوستانه و خیرخواهانه انجام می شود و اهدا کننده را سرشار از حس زیبای نوع دوستی می کند و خدا را سپاس می گوید به شکرانه سلامت و اینکه با قطره های خون خود حیات را در رگ های بیمار نیازمند به خون جاری می کند، حرکتی که هیچ ارجی جز رضایت خالق و سلامتی یک انسان را به همراه ندارد.

 سالانه در ایران بیش از دو میلیون و ۱۰۰ هزار نفر خون اهدا می کنند و خون سالم، نجات دهنده زندگی است و همه روزه، در سراسر جهان بسیاری از افراد به خون و فرآورده های خونی نیاز دارند، به طوری که از هر ۳ نفر از مردم دنیا، یک نفر در طول زندگی احتیاج به تزریق خون و فرآورده های خونی دارد.

1

خون و فرآورده‌های آن برای سلامتی این افراد ضروری است
زنانی که هنگام بارداری دچار خونریزی می‌شوند، کودکان مبتلا به کم‌خونی شدید بر اثر مالاریا و سوءتغذیه ،بیماران مبتلا به بیماری‌های خونی و اختلالات سیستم ایمنی، افراد آسیب‌دیده هنگام بلایای طبیعی، بیماران تحت پیوند مغز استخوان و بیماران تحت جراحی.
شرایط سنی اهدا خون
حداقل سن قابل قبول برای اهدای خون ۱۸سال تمام و حداکثر سن ۶۰سال تمام است.  حداکثر سن برای اولین اهدای خون ۶۰سال است و برای دفعات بعدی سن اهداکننده مستمر (با سابقه حداقل ۲ بار اهدای خون در سال) حداکثر ۶۵ سال است.
فقط۱۰درصد ایرانیان دارای گروه‌های خونی منفی هستند
افراد دارای گروه خونی O منفی در کشور سه تا چهار درصد، A منفی ۲ تا سه درصد، B منفی ۲ درصد و AB منفی یک درصد است که کمترین گروه خونی در کشور است.
خون اهدا شده پس از انجام آزمایش های غربالگری و تایید سلامت به منظور تهیه فرآورده های خونی مورد استفاده قرار می گیرد یا به وسیله بانک خون مراکز درمانی به افراد دیگر تزریق می شود.
در زمان حاضر اهدای خون در ایران به صورت کاملا داوطلبانه انجام می شود و شاخص اهدای خون در ایران۲۷نفر به ازای هزار نفر جمعیت است که شاخص خوبی محسوب می شود.
 
۹ اَمرداد ۱۳۹۹ ۱۱:۰۹
تعداد بازدید : ۷۴۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید