سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۱:۴۵

اخبار

هپاتیت،دومین قاتل عفونی جهان

هپاتیت پس از سل، دومین قاتل عفونی در جهان است، با اینکه این بیماری قابل پیشگیری و درمان است اما حدود ۸۰ درصد مبتلایان به هپاتیت، فاقد اقدامات مرتبط با پیشگیری، آزمایش و خدمات درمانی هستند.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛ ۲۸جولای مصادف با هفتم مرداد ماه به افتخار برنده جایزه نوبل «باروخ ساموئل بلومبرگ»، کاشف ویروس هپاتیتB، روز جهانی هپاتیت نامگذاری شده است و در سالجاری سازمان جهانی بهداشت شعار "find the missing millions"پیدا کردن میلیون‌ها مورد گم شده را برای این روز انتخاب کرده است.

1

به التهاب کبد هپاتیت گفته می‌شود. التهاب کبد می‌تواند به فیبروز، سیروز یا سرطان کبد منجر شود. ویروس هپاتیت مهمترین عامل بروز این بیماری است ولی عفونت‌های دیگری مانند مواد سمی (مصرف الکل و مواد مخدر) و بیماری‌های خود ایمنی نیز جزو دلایل هپاتیت محسوب می‌شوند.
طبق تخمین سازمان جهانی بهداشت، این ۲ بیماری سالانه جان یک میلیون و ۳۴۰ هزار نفر در دنیا را گرفته و عامل ۸۰ درصد سرطان کبد در افراد هستند. بر اساس برآورد سازمان جهانی بهداشت ۳۲۵ میلیون نفر در دنیا مبتلا به هپاتیت «بی» یا «سی» هستند که ۹۰ درصد مبتلایان به هپاتیت «بی» و ۸۰ درصد مبتلایان به هپاتیت «سی» از بیماری خود اطلاع ندارند که این می‌تواند از یک سو احتمال پیشرفت بیماری در بیماران را افزایش و از سوی دیگر سبب انتقال ناخودآگاه بیماری به سایر افراد شود.

1

تاکنون پنج ویروس اصلی هپاتیت شناخته شده است که به عنوان هپاتیت نوع A، B، C، D و E شناخته می‌شوند. 
به گزارش سازمان جهانی بهداشت هپاتیت‌های نوع B و C با ۳۲۵ میلیون مورد ابتلا،‌ عامل مرگ ۱.۴ میلیون نفر در سراسر جهان در سال است.
دریافت خون آلوده، تماس با تجهیزات آلوده، انتقال از مادر به نوزاد و رفتار جنسی پرخطر، مهمترین روش‌های انتقال این ویروس کشنده هستند. این بیماری می‌تواند با علایمی چون یرقان (زردی پوست و چشم)، تیرگی ادرار، خستگی مزمن، تهوع، درد و استفراغ همراه باشد یا بدون هیچ علامت اولیه‌ای بروز کند.

1

هپاتیتA
هپاتیتAیک بیماری ویروسی کبدی است که علائم آن می‌تواند متوسط یا شدید باشد. ویروس هپاتیتAیاHAVاز طریق غذا و آب آلوده یا تماس مستقیم با بیماری آلوده منتقل می‌شود.
تامین آب و غذای سالم، آموزش همگانی، واکسینه کردن افراد و اجتناب از رفتار جنسی پرخطر مهمترین روش‌های پیشگیری از این عفونت هستند.  
هپاتیتB
عفونت ویروسی هپاتیتBبه کبد حمله می‌کند و می‌تواند به بیماری مزمن و حاد کبدی منجر شود. این ویروس از مادر به فرزند هنگام تولد و تماس با مخاط بدن و خون آلوده منتقل می‌شود.
واکسینه شدن در مقابل این ویروس مهمترین راهکار مقابله با آن است.
هپاتیتC
این بیماری بر اثر ویروسHCVبه وجود می‌آید و می‌تواند ملایم یا حاد باشد. هپاتیتCعامل اصلی بروز سرطان کبد است
ویروس هپاتیتCاز تماس با خون آلوده شروع می‌شود که می‌تواند شامل تزریق با سرنگ آلوده، تجهیزات پزشکی آلوده، مراقبت‌های بهداشتی ناامن، ‌محصولات خونی آلوده و رفتارهای جنسی پرخطر باشد.
هپاتیتD
ویروس این بیماری(HDV)برای تکثیر به ویروس  هپاتیتBیعنی (HBV) نیاز دارد. این ویروس از طریق مادر به فرزند هنگام تولد و تماس با مخاط و خون آلوده منتقل می‌شود.
هپاتیتE
این بیماری ناشی از ویروسHEVاست.
در روز جهانی هپاتیت، سازمان جهانی بهداشت از تمام پیشرفت‌های جدید برای مقابله با این ویروس کشنده استقبال می‌کند و تمرکز امسال بر "پیدا کردن میلیون‌ها مورد گم شده" است.
گفتنی است چند سالی است که به این ویروس بیشتر توجه شده و حرکت‌های جهانی برای مقابله با آن آغاز شده است. در ماه مه سال ۲۰۱۴ میلادی، قطعنامه ای برای پیشگیری، تشخیص و درمان هپاتیت صادر شد و ۱۹۴ کشور آن را تایید کردند. تاکید قطعنامه بر تدوین برنامه جامع ملی برای مقابله با هپاتیت است.
۷ اَمرداد ۱۳۹۹ ۱۰:۳۲
تعداد بازدید : ۶۸۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید