سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۲۲:۵۶

اخبار

آنچه درباره مالاریا باید بدانیم

مالاریاMalariaیکی از بیماری‌های عفونی است که در مناطق گرمسیری شیوع فراوانی دارد و باید برای پیشگیری از آن در آب وهوای گرم اصول بهداشتی را رعایت کرد.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛ بر اساس برآورد سازمان جهانی بهداشت، سالانه حدود ۳۰۰تا۵۰۰ میلیون مورد مالاریا در جهان وجود دارد که بیش از یک میلیون نفر در اثر ابتلا به آن جان خود را از دست می دهند. از مهمترین قربانیان مالاریا کودکان زیر پنج  سال هستند به طوریکه هر دو دقیقه یک کودک جان خود را از دست می دهد.
برخی کارشناسان بهداشت بر این باورند که از نظر تعداد مرگ و میر ناشی از بیماری مالاریای شدید به طور عمده از نوع فالسیپارم بوده و بیشترین موارد بیماری مالاریا در ایران مربوط به استانهای سیستان و بلوچستان، هرمزگان و قسمت گرمسیری کرمان است.
به گفته آنان، در ایران ۱۹ گونه پشه آنوفل شناخته شده که هفت گونه آن ناقل بیماری بوده و رایج ترین روش انتقال بیماری از طریق گزش پشه آنوفل ماده آلوده به انگل است. این پشه در کنار نهرها، نخیلات، باتلاق، مزارع شهری، آب شور، تشت آب، داخل قوطی و بشکه آب، چاه و کانال آب، استخر‌ها و آب‌های آلوده لانه و هنگام غروب فعالیت خود را آغاز می کند و این فعالیت تا نیمه های شب ادامه دارد.

1

دوره کمون بیماری مالاریا
زمانی که ذره تاثیر گذار(پلاسمودیوم)به وسیله پشه آنوفل وارد بدن شده تا قبل از ظاهر شدن اولین علائم بیماری به آن دوره کمون گفته می شود. دوره کمون بیماری مالاریا در اغلب موارد بین ۷تا۳۰ روز است. کوتاه ترین دوره کمونی در ”پلاسمودیم فالسی پاروم” و طولانی ترین دوره کمون در مالاریا ”مالاریه” مشاهده می شود. 
علائم و نشانه های بیماری مالاریا
بیشتر بیماران ترکیبی از علائم رایج زیر دارا هستند: تب، سرما، عرق، سردرد، استفراغ، دردبدنی، درد عمومی
بروز علائم فیزیکی مالاریا ممکن است شامل موارد زیر باشد:
بالا رفتن دما، تعریق، تضعیف بدن، بزرگ شدن طحال، بعلاوه شامل عارضه های دیگری چون: زردی خفیف ، بزرگی کبد ، کاهش سرعت تنفسی
تشخیص مالاریا بستگی به اثبات انگل در بررسی گسترش خون زیر میکروسکوپ دارد. تشخیص ممکن است از طریق آنمی ضغیف، کاهش پلاکت خون ، بالارفتن بیلی روبین، بالا رفتن آمینو ترانسفرها صورت گیرد.
گفتنی است مالاریا مهم‌ترین بیماری انگلی و یکی از مسایل مهم بهداشتی تعدادی از کشورها بخصوص کشورهای گرمسیری دنیا است. بیماری مالاریا با نام های دیگری چون پالودیسم، تب و لرز، تب نوبه و تب متناوب نامیده می‌شود.
در پیشگیری از ابتلا به این بیماری و تشخیص زودهنگام، حفاظت فردی شامل استفاده از پشه‌بند، قلم دافع حشرات یا هرنوع کرم بودار و پوشیدن لباس‌های آستین بلند و روشن در برابر گزش برای افرادی که در طول شب در محیط باز استراحت می‌کنند نیاز است.
سوم تا نهم مرداد به نام هفته ملی حذف مالاریا در مناطق مستعد تعیین شده است.
 
۵ اَمرداد ۱۳۹۹ ۱۴:۵۶
تعداد بازدید : ۱,۹۷۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید