سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۳:۲۰

اخبار

۳۱تیر روز ملی معلولان جسمی حرکتی

شاید برای بسیاری از افراد، معنای واژه معلولیت با ناتوانی یکسان باشد، اما نامگذاری ۳۱ تیرماه در تقویم ملی به عنوان روز معلولان جسمی حرکتی، گامی است برای ارتقای سطح آگاهی عمومی درباره معلولیت های جسمی و حرکتی تا کیفیت زندگی این افراد در تمامی جنبه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی افزایش یابد.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛ بر اساس آخرین داده های سازمان بهداشت جهانی بیش از یک میلیارد نفر معادل۱۵درصد از جمعیت جهان با انواع ناتوانی ها دست و پنجه نرم می کنند. از بین این یک میلیارد معلول، بین۱۱۰تا۱۹۰میلیون نفر معلول جسمی حرکتی وجود دارد که در ایفای نقش های فردی خود با محدودیت رو به رو هستند.
همچنین طبق اعلام سازمان بهزیستی در سال ۹۶، تعداد معلولان جسمی حرکتی در کشور نیز به حدود۴۵۰هزار نفر می رسد، یعنی معلولان جسمی حرکتی تقریباً۳۰درصد از کل جمعیت معلولان کشور را تشکیل می دهند.
معلولیت‌ ها بر اساس اختلالاتی که باعث به وجود آمدن آن‌ها می‌شود به۶دسته مجزا تقسیم‌بندی می‌شوند که عبارت‌اند از: جسمی، حرکتی، عقب‌ماندگی ذهنی، اختلالات اعصاب و روان، شنوایی، حسی بینایی و گفتاری. افرادی که دچار نقض عضو، فلج حرکتی و یا قطع عضو باشند را افراد دارای معلولیت جسمی و حرکتی می‌نامند.
معلولیت های جسمی حرکتی با علل و شدت های مختلف در افراد ایجاد می شوند که عوارض این معلولیت ها می تواند فرد را در انجام کارهای روزمره دچار کم توانی و یا ناتوانی کند.
انواع معلولیت های جسمی و حرکتی
معلولیت های جسمی و حرکتی به دسته های بدو تولد، اکتسابی و  عارضه ای تقسیم می شوند، آنچه در روند رشد جنین رخ می دهد مانند فلج مغزی، ناهنجاری های کروموزومی، نقص عضوها و مواردی از این دست به عنوان معلولیت های بدو تولد قلمداد می شود، معلولیت های اکتسابی مانند ضایعات نخاعی، سکته مغزی، قطع عضو و MS پس از تولد و در طول زندگی ایجاد می شوند و معلولیت عارضه ای بر اثر ضربه، آسیب و بیماری هایی که سیر مزمن و طولانی دارند (مانند بیماری های قلبی عروقی، کلیوی، تنفسی و دیابت) به وجود می آید.
گفتنی است تأثیری که معلولیت بر روی فرد می‌گذارد از نظر اجتماعی و روانی غیرقابل‌انکار است چرا که معلولیت جدای از مشکلاتی که فرد در زندگی روزمره خود دارد می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند و باعث سخت شدن زندگی برای افراد خانواده شود. نتایج تحقیقات متعدد بیان‌کننده آن است که افراد معلول با آسیب‌ها و مشکلات متنوع اجتماعی، تحصیلی و شغلی روبرو هستند.
 
۳۱ تیر ۱۳۹۹ ۱۴:۰۴
تعداد بازدید : ۱,۲۸۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید