سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۱:۰۲

اخبار

روز ملی مشاوره و آزمایش اچ آی وی

هر ساله در۲۷ ژوئن، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های کشورها به همراه سایر نهادهای ملی و محلی، روز ملی تست HIV را سازماندهی می‌کنند تا مردم را در تمام سنین تشویق نمایند آزمایشHIV دهند و بدانند وضعیت آنها چیست.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛ روز ملی مشاوره و آزمایش اچ آی وی در سال۱۹۹۵توسط انجمن ملی افراد مبتلا به ایدز، در پاسخ به تعداد روزافزون عفونتهای اچ آی وی در جوامع رنگین پوست آمریکا و دیگر جوامع شدیدا" تحت تاثیر قرار گرفت. 

1

***ایدز چیست ؟
ایدز (Acquired immune deficiency syndrome) یا "نشانگان اکتسابی کمبود ایمنی بدن" یک بیماری کشنده است که با ویروس اچ آی وی HIV((Human immunodeficiency virus)) ایجاد می شود و با ورود این ویروس به بدن از طریق تماس جنسی، تزریق خون آلوده و بند ناف جنین، قدرت دفاعی بدن روز به روز کاهش می یابد و هر میکروبی فرصت بیمارکردن فرد را پیدا می کند.
***آمار مبتلایان به ایدز در ایران
بنا بر آخرین آمار دوره‌ای که خرداد سال گذشته توسط اداره پیشگیری از ایدز و کنترل بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت اعلام شد از سال ۱۳۶۵ تاکنون ۳۹هزار و ۵۴۹ مبتلا به ایدز در کشور شناسایی شده‌اند که ۱۸هزار و ۱۱۹ نفر از این تعداد فوت کرده‌اند. علت ابتلای ۶۰.۸ درصد موارد شناسایی شده ظرف ۳۳ سال گذشته، تزریق با وسایل مشترک در معتادان تزریقی، رابطه جنسی پرخطر، ۲۱.۶ درصد و ۱.۶ درصد انتقال از مادر آلوده به جنین بوده است. در مجموع ۸۲ درصد از مبتلایان مرد و ۱۸ درصد زن هستند. همچنین 51 درصد موارد ثبت شده نیز در گروه سنی 21 تا 35 سال هستند.
از نشانه‌های اولیه ورود ویروس HIV به بدن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
سردرد، تب، خستگی، تورم غدد لنفاوی، کهیر، درد عضلات و مفاصل و گلو درد
پنج علامت شایع بیماری ایدز به شرح زیر است:
کهیر حاد، ضایعات پوستی و برفک، تورم غدد لنفاوی، خستگی و بی‌حالی مداوم ، استفراغ و اسهال
***برای آزمایش ایدز باید به کجا مراجعه کرد؟

1

اگر فردی مشکوک به ابتلای خود یا همسرش بوده یا درصورت نیاز به اطلاعات بیشتر درباره ایدز می تواند به نزدیک ترین مرکز مشاوره بیماری های رفتاری محل سکونت خود مراجعه کند.
در این مراکز تمام خدمات شامل آموزش، مشاوره، آزمایش ویروس «اچ.آی.وی» و ارائه وسایل پیشگیری از انتقال بیماری به صورت رایگان و با حفظ رازداری ارائه می شود.
مراکز مشاوره بیماری های رفتاری تحت نظارت دانشگاه های علوم پزشکی در سراسر کشور فعالیت کرده و دسترسی همه افراد به این مراکز به راحتی امکانپذیر است.
آدرس و شماره تلفن مراکز مشاوره بیماری های رفتاری با نام «مراکز مشاوره ایدز» در هر شهرستان از طریق سامانه۱۱۸ قابل دستیابی است.
***انجام 'رَپید تست'
انجام آزمایش ساده با عنوان 'رَپید تست' می تواند در مشخص شدن HIV مثبت بودن یا نبودن فرد یا همان مبتلا بودن به بیماری ایدز تاثیر داشته باشد.
امروز در همه مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه های سلامت، مراکز مشاوره بیماری های رفتاری دسترسی به تست تشخیص سریع اچ آی وی با برندهای مورد تایید آزمایشگاه مرجع سلامت وجود دارد و فرد می تواند بدون خون گیری و تنها با یک قطره خون از انگشت دست در مدت۲۰ دقیقه از سلامت خود آگاه شود.
خدمات مرتبط با اچ آی وی شامل تشخیص، درمان و پیگیری‌های مرتبط در مراکز مشاوره و بیماری‌های رفتاری محرمانه و رایگان است.
روز ملی آزمایش اچ آی وی (NHTD: national hiv testing day ) یک رضایت سالانه برای تشویق مردم در تمام سنین برای آزمایش HIV و شناخت وضعیت آنها است.
 
۸ تیر ۱۳۹۹ ۱۴:۱۸
تعداد بازدید : ۹۵۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید