سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۲۰:۵۴

اخبار

استفاده از عینک های آفتابی و نکات بهداشتی و طبی آن

به دلیل درک ارزش مراقبت از چشمان در برابر اشعه ماورابنفش آفتاب در سال های اخیر، سازمان جهانی بهداشت برای تاکید بر این امر و استفاده افراد از عینک آفتابی که شاید در گذشته به عنوان کالایی لوکس شناخته می شد، روز۲۷ ژوئن برابر با هفتم تیرماه را به عنوان روز جهانی عینک آفتابی معرفی کرده است.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛ محافظت چشم در مقابل نور شدید آفتاب و اشعه فرابنفش موجود در آن بسیار مهم است. استفاده از عینک آفتابی مناسب در شرایطی که نور آفتاب شدید است، باعث بهتر شدن دید و پیشگیری از صدمه به عدسی و شبکیه چشم می‌شود. 

1

اشعه ماوراء بنفش یا همان (UV) دارای سه نوع طول موج UVA ، UVB و UVC است که اشعه «UVC» در لایه ازن جذب شده و به زمین نمی‌رسد و آن قسمتی که برای چشم مضر است UVB است که موجب سوختگی پوست و اثرات مضر روی چشم می شود .
دانشمندان بر این اعتقادند که تماس زیاد با اشعه UVB می‌تواند بیماری‌های چشمی نظیر : آب مروارید، اختلال در شبکیه و دید مرکزی همچنین ناخنک چشم را فراهم آورد. 
عینک‌ها باید حداقل 98 درصد از UVA و UVB را جذب کنند. زدن عینکی که استاندارد نیست، بسیار مضرتر از نزدنش است، چون که عینک آفتابی باعث می‌شود مردمک چشم باز شود و حال اگر UV را جذب نکند، تمام اشعه‌ مضر به داخل چشم نفوذ می‌کنند لذا استفاده از عینکهای تقلبی نه تنها خاصیت های مراقبتی نداشته بلکه سبب بسیاری از اختلالات چشمی و نهایتا کاهش بینائی خواهد شد . 
توصیه های لازم در مورد انتخاب عینک آفتابی: 
شیشه‌های عینک آفتابی باید مقاومت کافی داشته باشد. ترجیحآ از چنس پلاستیک مقاوم به خش باشند، پلی کربنات از همه مواد مقاوم تر است. 
قاب عینک باید بزرگ باشد تا محافظت کامل در این خصوص صورت گیرد. 
 یک عینک آفتابی استاندارد عینکی است که وقتی آن را در مقابل یک صفحه طرح دار تکان می‌دهیم صفحه، موجدار، تار یا کج و معوج دیده نشود.
 اگر می‌خواهید بدانید که تیرگی عینک آفتابی شما مناسب است یا نه، در یک اتاق با نور معمولی با عینک آفتابی به آینه نگاه کنید اگر عینک آفتابی شما مناسب باشد نباید چشمان خود را ببینید . 
اگر در محل کار خود با اشعه‌های زیاد در تماس هستید، عینک آفتابی جوابگو نخواهد بود لذا توصیه می‌شود عینکهای متفاوت و مخصوص استفاده نمایید (برای مثال در جوشکاری و یا کار با وسائلی که تولید اشعه میکند عینک و یا محافظ های خاصی لازم است).
افرادی که تحت عمل آب مروارید یا لیزیک یا لازک قرار گرفته‌اند باید در مواجهه با آفتاب از عینکهای آفتابی مجاز استفاده کنند.
برای تهیه عینک آفتابی بهتر است با یک اپتومتریست مشورت کنید و از او کمک بگیرید. برای خرید آن به عینک فروشیهای معتبر مراجعه نمایید. با خرید یک عینک خوب به راحتی می‌توانید تا چند سال از آن استفاده کنید. 
نحوه شناخت عینک استاندارد 
نمی‌توان هر عینک گران ‌قیمتی را استاندارد قلمداد کرد و باید تمامی آنها توسط متخصص امر و دستگاه (یووی‌متر)‌ تست شوند. 
آنچه در انتخاب عینک آفتابی مهم می‌باشد، این است که باید کل چشم توسط آن پوشیده شود، بنابراین استفاده از عینک‌های کوچک که بیشتر برای زیبایی طراحی شده‌اند و هیچ پوششی ندارند، توصیه نمی‌شود.
گفتنی است امروزه استفاده از عینک‌های آفتابی به عنوان یک ضرورت برای حفظ سلامت چشم‌ها مطرح  است.
۷ تیر ۱۳۹۹ ۱۲:۳۶
تعداد بازدید : ۱,۲۹۶

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید