سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۳:۱۶

اخبار

روز جهانی مبارزه با مواد مخدر با شعار "دانش بیشتر برای مراقبت بهتر"/دود اعتیاد به چشم همه می رود

۱۷تا۲۶ ژوئن۱۹۸۷ در شهر وین، هم اندیشی بین‌ المللی مبارزه با اعتیاد و قاچاق مواد مخدر به منظور ابراز عزم سیاسی ملت ‌ها در امر مبارزه با پدیده خانمان سوز و شوم مواد مخدر تشکیل و در آن، سندی با عنوان C.M.O در چهار فصل تنظیم شد و به تصویب کشورهای شرکت کننده رسید.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و  درمان صنعت نفت گچساران؛ سالروز تصویب سند C.M.O در۲۶ ژوئن (۶تیر)، به نام روز جهانی مبارزه با مواد مخدر اعلام شد و هر سال از سوی سازمان ملل متحد عنوانی خاص می یابد. شعار سال۲۰۲۰ این روز "دانش بیشتر برای مراقبت بهتر"  اعلام شده است.

1

دود اعتیاد به چشم همه می رود
اعتیاد بلای خانمانسوزی است که هم فرد معتاد و هم خانواده، هم سرمایه‌های فردی و هم سرمایه‌های ملی را به خطر می‌اندازد و موجب افزایش آسیب‌های اجتماعی در ابعاد مختلف می‌شود. این آسیب گرچه رو به افزایش دارد، اما قابل پیشگیری و کنترل است.

1

همه ما سکندری خوردن جوان معتاد را در کوچه و خیابان در هنگام خرید در سطح شهر یا بازگشت به خانه در پایان یک روز سخت کاری دیده ایم یا اینکه دست کم تصاویری دلخراش و پراندوه از این افراد را در تلویزیون یا برخی رسانه ها را مشاهده کرده ایم، برخی از این افراد که بیشتر آنها را جوانان تشکیل می دهد بر عکس ظاهری نامناسب روزگاری برای خود کسی بودند و خانه و کاشانه ای داشتند. 
برخی از آنها از تحصیلات عالیه برخوردار هستد و حالا در کوچه، پس کوچه های شهر سر در گریبان خود برده اند و آرام آرام مرگ تدریجی را تجربه می کنند، در پس این سیماهای ملول و چشمان بی‌رمق مردان و زنان آلوده به اعتیاد و رنج‌ها و مشقت‌هایی نهفته در آن، دست به کارهایی مانند سرقت و دیگر جرم ها می زنند تا روزگار خود را طی کنند.
این مردان و زنان که نفس هایشان بوی اعتیاد می دهد درگذر زمان به موجوداتی مبدل شده اند که فقط نیازشان مواد مخدر است و بس. انگار هیچ تمنایی از زندگی جزء مواد مخدر ندارند. در روزگار ابهام آور خود و نابسامانی های دنیا  فرو می روند و روزی در پناه دیوار شکسته ای در نقطه ای از شهر و در تنهایی خود رهسپار دنیای مردگان می شوند، بی آنکه ثمره ای از زندگی داشته باشند و آیندگان از آنهایی یادی با افتخار داشته باشند.
گرچه این سرنوشت شوم در انتظار بسیاری از متعادان است، اما با برنامه ریزی درست می توان جلوی اعتیاد بسیاری از جوانان و آلوده شدن در دام اعتیاد را گرفت حتی می توان  با بازتوانی این افراد معتاد جلوی بسیاری از آسیب های اجتماعی را گرفت و بسیاری از این افراد را با حمایت های درست به زندگی بازگرداند.    
مصرف موادمخدر با توجه به انواع مختلف آن، تأثیرات متفاوتی بر زندگی شخصی افراد می‌گذارد، اما به طور کلی می‌توان تأثیر مصرف موادمخدر را به سه دسته شخصی، خانوادگی و اجتماعی تقسیم کرد و البته آموزش مهارت های زندگی در دوره های مختلف زندگی می تواند راهکار مناسبی برای پیشگیری از اعتیاد باشد.
اعتیاد چیست؟
اعتیاد (خوگری) حالتی است که در آن شخص به علت روانی یا مصرف مواد شیمیایی، طبیعی دچار ضعف اراده در کنترل تکرار اعمال خود می‌شود، هرچند ضعف اراده خود بیماری نیست، ولی به علت عوارضی که بر دستگاه عصبی مرکزی شخص ایجاد شده به عنوان بیماری فرض می‌شود. این بیماری با ایجاد اختلال در کنترل بر سیستم عصبی تکرار می شود.
تقسیم بندی مصرف کنندگان مواد مخدر
کسانی که مواد مصرف می‌کنند به سه دسته تقسیم می‌شوند:مصرف‌کننده تفننی (هرچند وقت یک بار برای تفریح و در مواقع و مناسبت‌های خاص مواد مخدر مصرف می‌کند)، مصرف‌کننده شدید(برای کمک به تحمل استرس و فشار زندگی مواد مصرف می‌کند) و معتادان مزمن (معتادان مزمن هرگز نمی‌تواند به حالت مصرف‌کننده تفننی یا شدید بازگردند).
مواد اعتیادآور
 مواد اعتیاد آور شامل: وابستگی به الکل، مسمومیت با کافئین، وابستگی به کانابیس (مشتقات گیاه شاهدانه شامل شبه‌حشیش‌هایی مانند حشیش، گراس، و کانابیس صنعتی)، وابستگی به مواد توهم‌زا، وابستگی به مواد استنشاقی (مانند چسب، بنزین و غیره)، وابستگی به مواد افیونی (شامل تریاک، هروئین، تمجیزک غیره)، وابستگی به مواد آرام بخش (شامل مواد آرام بخش، خواب‌آور یا ضد اضطراب، بنزودیازپین‌ها)، وابستگی به مواد محرک (موادی مانند آمفتامین، شیشه، کوکائین)، وابستگی به تنباکو و وابستگی به مواد دیگر است.
افزایش ۲۱.۸ درصدی تلفات اعتیاد در سال گذشته
بر اساس اعلام سازمان پزشکی قانونی کشور، چهار هزار و ۴۷۲ نفر سال گذشته (۱۳۹۸) بر اثر سوءمصرف مواد مخدر، محرک، داروهای مخدر و مصرف چندگانه در کشور جان خود را از دست دادند. این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن (۱۳۹۷) که آمار تلفات سه هزار و ۶۷۲ مورد بود، ۲۱.۸ درصد افزایش یافته است.از کل تلفات سوء مصرف مواد ذکر شده در کشور طی سال ۱۳۹۸، سه هزار و ۸۳۴ نفر مرد و ۶۳۸ نفر زن بودند.
گفتنی است همزمان با فرارسیدن ۲۶ ژوئن (ششم تیر امسال) روز جهانی مبارزه با مواد مخدر، در تقویم رسمی کشور ۳۱ خرداد تا ششم تیر هفته مبارزه با مواد مخدر نام گرفته است.
۶ تیر ۱۳۹۹ ۱۳:۳۲
تعداد بازدید : ۱,۵۷۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید