سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۲۰:۴۱

اخبار

آغاز هفته جهانی سلامت مردان با شعار "برای کووید ۱۹ اقدام کنید"

۱۵ الی ۲۱ ژوئن یعنی ۲۶ خرداد تا اول تیر به عنوان هفته جهانی سلامت مردان (International Men’s Health Week) در بسیاری از کشورها برگزار می شود.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛ این روز اولین بار در سال۱۹۹۴در کنگره آمریکا به عنوان روز ملی مردان انتخاب شد و پس از آن در سطح بین‌المللی گسترش یافت. 
هفته جهانی سلامت مردان در سال۲۰۰۲، طی همایشی سراسری که با حضور۶نماینده از سازمان‌های فعال در حوزه سلامت مردان در وین اتریش برگزار شده بود، نام‌گذاری شد که هدف از آن افزایش آگاهی درباره مسائل بهداشت عمومی و تشویق نهادهای بین‌المللی و داخلی به ارائه خدمات بهداشتی، درمان و آموزشی با کیفیت بیش‌تر به مردان در سراسر جهان است. این مناسبت هر سال به جنبه مهم و خاصی از زندگی مردان می‌پردازد.

1

موضوع سلامت مردان به عنوان جمعیت اصلی شاغل در چرخه تولید و اقتصاد کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است، زیرا تحقیقات نشان می دهد که میزان از کارافتادگی مردان در دوران کار و تلاش برای به گردش در آوردن چرخ اقتصاد بالا بوده و همین مساله موجب می شود چرخه تولید و کار، برخی اوقات دچار سکون و نقصان شود.
در حالی که سلامت نیروی انسانی در این چرخه، حرف اول را می زند و این موضوع از اهمیت روز افزون ان حکایت دارد و به این مهم باید توجه کرد.
سلامت مردان در دنیا از دهه۸۰میلادی آغاز شده، زمانی که این ‏موضوع در ایران کلید خورد کمتر از۱۰کشور به این موضوع می ‌پرداختند، اما هم اکنون کشورهای زیادی در جهان به موضوع ‏سلامت مردان توجه دارند.
از آنجا که در سال جاری به دلیل شدت ابتلا و مرگ و میر کووید ۱۹ در مردان، شعار این هفته در سطح بین المللی،  Take Action on Covid-۱۹ یا «برای کووید۱۹اقدام کنید» در  نظر گرفته شده، این مناسبت فرصت مغتنمی برای اطلاع رسانی و حساس سازی جامعه مردان، سازمان‌های دولتی، غیردولتی و صنوف مختلف درباره کووید۱۹به شمار می آید.
اصلی ترین عواملی که سلامت مردان را تهدید می کند؛
مردان اغلب فاقد پزشک خانواده هستند، مردان اغلب زمان کافی برای مراجعه به پزشک ندارند، (برخی) مردان تمایلی به صرف هزینه های درمانی ندارند، (برخی) مردان فاقد بیمه هستند، (برخی) مردان از آزمایش و چکاپ می ترسند و مردان از شنیدن خبر ابتلا به بیماری هراس دارند.
گفتنی است احساس کاذب سلامت در میان مردان بیشتر است در نتیجه کمتر به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه می‌کنند و سهم مراجعه مردان به مراکز بهداشتی و درمانی ١٠ تا٢٠ درصد از کل مراجعات است.
شایع ترین علت بیماری و ناتوانی در مردان؛
شایع ترین علت بیماری و ناتوانی در مردان به ترتیب بیماری های قلبی عروقی، حوادث و سوانح غیرعمد، سرطان ها و تومورها، بیماری های دستگاه تنفسی، حوادث عمدی، بیماری های متابولیک، بیماری های دستگاه گوارش، اختلالات تناسلی و ادراری و بیماری های اعصاب و روان از شایع ترین علت بیماری و ناتوانی در مردان است.
شایع ترین سرطان ها در مردان؛
شایع ترین سرطان ها در مردان به ترتیب سرطان پوست با شیوع۱۴درصد، سرطان معده با شیوع۱۲درصد، سرطان مثانه با شیوع۹درصد، سرطان پروستات با شیوع۸درصد، سرطان روده بزرگ با شیوع۸درصد، سرطان ریه و مری با شیوع۶درصد است.
در چنین شرایطی اطلاع رسانی، تلاش برای افزایش آگاهی مردان به موضوع سلامتی به طور کلی و بیماری کووید۱۹به شکل اختصاصی مبتنی بر ویژگی‌های فرهنگی و اجتماعی هر منطقه و تشویق  مردان به مشارکت در توسعه برنامه‌های بهداشتی پایه می‌تواند به عنوان یک راهکار برای عبور از بحران فوق بوده و فرصت مناسبی برای اطلاع رسانی و حساس سازی جامعه و دولت در خصوص اهمیت سلامت مردان در خانواده و جامعه می‌باشد.
 
۲۶ خرداد ۱۳۹۹ ۱۶:۰۴
تعداد بازدید : ۱,۱۵۸

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید