سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۲:۲۲

اخبار

به بهانه روز جهانی اهدا خون؛سلامت مرهون اهدای خون

در دنیا فعالیت‌های بشردوستانه و داوطلبانه‌ای وجود دارند که افراد با انجام آن می‌توانند باعث نجات جان یک فرد شوند که یکی از این اقدامات ایثار طلبانه، اهدای خون است که هر سال در روز ۱۴ ماه ژوئن به پاس تقدیر از اهدا کنندگان خون این روز را پاس می‌دارند.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛ روز ۱۴ ژوئن هر سال به نام روز جهانی اهدای خون (روز جهانی تقدیر از اهدا کنندگان خون) انتخاب شده و در این روز از همت والا و فعالیت انسان دوستانه تمام کسانی که در زمینه اهدا و انتقال خون و نجات جان انسان‌ها تلاش می‌کنند، قدردانی می‌شود.
سازمان بهداشت جهانی، جامعه بین المللی انتقال خون، انجمن بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر و اتحادیه بین المللی سازمان‌های اهداکنندگان خون به اتفاق از سال ۲۰۰۴ میلادی (۱۳۸۳)، ۱۴ ژوئن را روز جهانی اهداکننده خون نامگذاری کردند و از همه کشورها خواستند در این روز برای بزرگداشت اهداکنندگان برنامه ریزی کنند.

1

انتخاب این روز به مناسبت تولد پروفسور لنداشتاینر کاشف گروه‌های خون و برنده جایزه نوبل بود که طب انتقال خون پس از این کشف بزرگ پیشرفت زیادی کرد.
روز جهانی اهداکنندگان خون امسال در حالی برگزار می شود که جهان به دنبال پاندمی ویروس کرونا با کاهش اهدای خون مواجه است و این سازمان، «اهدای خون برای جهانی سالم‌تر» را شعار این روز جهانی در سال2020قرار داده است.

1

روز جهانی اهدا کنندگان خون از سوی سازمان جهانی بهداشت با عنوان «خون سالم، نجات بخش زندگی» و با شعار «اهدا خون برای جهانی سالم تر» به سازمان های انتقال خون سراسر کشور اطلاع رسانی شده است.
سازمان جهانی بهداشت پیشنهاد کرده است در کمپین مجازی و تولیدات فرهنگی روز جهانی اهدا کنندگان خون ۲۵ خرداد ماه امسال مصادف با ۱۴ ژوئن ۲۰۲۰ برجسته سازی نقش فرد اهداکننده بر بهبود سلامت دیگران در جامعه هدف قرار گیرد.
بیش از چهاردهه خدمات ارزنده انتقال خون در ایران
سازمان انتقال خون در سال 1353 با هدف سامان بخشیدن به وضع آشفته خون رسانی و به منظور ترویج فرهنگ اهدا، تهیه و تامین خون و فرآورده های سالم ، مطمئن و رایگان برای رفع نیاز بیماران نیازمند به ویژه مبتلایان به تالاسمی، هموفیلی و لوسمی (سرطان خون) تاسیس شد.
اهداف سازمان انتقال خون شامل مشارکت در مراقبت از بیماران، تامین خون سالم و کافی، بسیج اهدا کنندگان داوطلب، همکاری با بیمارستان ها در حل مشکلات انتقال خون و گسترش شبکه پایگاه های انتقال خون است.
این سازمان، جمع آوری و توزیع خون و فرآورده های آن را از طریق مراکز اهدا خون در سراسر کشور بر عهده دارد.
مصرف کنندگان اصلی خون و فرآورده های آن در ایران
مصرف کنندگان اصلی خون و فرآورده های آن در ایران شامل بیماران تالاسمی، بیماران مبتلا به انواع هموفیلی ،بیماران دیالیزی، بیماران نیازمند به جراحی های بزرگ (مثل جراحی قلب، کلیه، مغز استخوان و زنان )، مبتلایان به بیماری های خونریزی دهنده، نوزادان مبتلا به زردی ناشی از ناسازگاری خون مادر و جنین، پیوند اعضاء ،سوختگی های شدید، کم خونی های مزمن و انواع سرطان به ویژه در مرحله شیمی درمانی هستند.
سلامت اهداکننده چگونه برای سازمان محرز می‌شود؟
علاوه بر دقت سازمان انتقال خون ایران در مرحله مشاوره پزشکی قبل از اهدای خون، نتیجه چهار آزمایش، سلامت خون اهدایی را تائید می‌کنند.
در این آزمایش ها، علاوه بر تعیین گروه خونی، چهار آزمایش تشخیصی ویروس‌های هپاتیت بی‌ (HBV) ؛ اچ.آی.وی (HIV)، هپاتیت سی (HCV) و سیفلیس روی خون‌های اهدایی انجام می‌شود.
شعار روز جهانی اهدای خون در سال‌های گذشته
2019دسترسی به خون سالم حق همه نیازمندان به خون، 2018خون ما را به هم متصل می‌کند، 2017نیاز به خون همیشگی است، اهداکننده مستمر بمان، 2016خون ما را به هم مرتبط می کند، تشکر برای نجات زندگی‌ام، 2014خون سالم برای نجات جان مادران، 2013با اهدای خون، زندگی را هدیه کن، 2012هر اهداکننده یک قهرمان است، 2011خون بیشتر ، زندگی بهتر، 2010خون جدید برای جهان، 2009دستیابی صد در صدی به اهداکنندگان رایگان خون و فراورده‌های خونی، 2008 نجات جان همنوع با اهدای مستمر خون، 2007خون سالم برای مادران سالم، 2006تعهد به تضمین دسترسی جهانی به خون سالم، 2005تشکر از هدیه خون، 2004خون موجب نجات جان بسیار‌ی از انسان‌ها می‌شود.

 

 
۲۵ خرداد ۱۳۹۹ ۱۵:۰۵
تعداد بازدید : ۱,۲۳۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید