سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۲۰:۴۲

اخبار

روز بین المللی بیماری آلبینیسم(زالی)

آلبینیسم Albinismیا زالی نوعی بیماری ژنتیکی است که به واسطه آن در بدن رنگدانه ملانین تولید نمی‌شود و یا تولید آن کاهش می‌یابد. نوع و میزان ملانین بدن باعث تعیین رنگ پوست، مو و چشم می‌شود. ملانین همچنین نقش مهمی در ایجاد اعصاب بینایی دارد، بنابراین افراد مبتلا به آلبینیسم یا زالی دارای مشکلات بینایی نیز هستند.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛ علائم آلبینیسم یا زالی معمولا در پوست، مو و رنگ چشم انسان ظاهر می‌شود، اما گاهی اختلاف اندکی در ایجاد علائم وجود دارد. افراد مبتلا به آلبینیسم یا زالی نیز به اثرات نور خورشید حساس هستند، بنابراین این افراد در معرض خطر ابتلا به سرطان پوست قرار دارند. از آنجایی که برای آلبینیسم یا زالی هیچ درمانی وجود ندارد، افراد مبتلا به این اختلال می‌توانند اقداماتی را برای محافظت از پوست و چشم و حفظ حداکثر بینایی انجام دهند.

1

علائم زالی چیست؛ علائم آلبینیسم یا زالی شامل درگیری پوست، مو، چشم و بینایی است.
چه موقع برای درمان به پزشک مراجعه کنیم؛ در هنگام تولد فرزندتان، اگر پزشک کودکان متوجه کمبود رنگدانه در مو یا پوست و تاثیر آن روی مژه‌ها و ابروهای کودکتان را متوجه شود، احتمالا معاینه چشم و دنبال کردن هرگونه تغییراتی در رنگ و بینایی کودک را توصیه می‌کند.
دلایل ابتلا به آلبینیسم؛ چندین ژن دستور ساخت پروتئین‌هایی را که در تولید ملانین نقش دارند را می‌دهند. ملانین توسط سلول‌هایی به نام ملانوسیت‌ها تولید می‌شود که در پوست، مو و چشم شما یافت می‌شود، آلبینیسم یا زالی ناشی از جهش در یکی از این ژن‌هاست.
انواع آلبینیسم؛ انواع آلبینیسم یا زالی بر اساس نحوه وراثت آن و بر روی ژن که تحت تأثیر قرار می‌گیرند طبقه بندی می‌شوند.
آلبینیسم یا زالی چشمی مخاطی (OCA)، آلبینیسم یا زالی چشم، آلبینیسم یا زالی مرتبط با سندرم‌های ارثی نادر و آلبینیسم چشمی پوستی غیر سندرمی
 عوارض جانبی زالی چیست؛ عوارض چشمی، عوارض پوستی، چالش‌های اجتماعی و عاطفی
پیشگیری؛ اگر یک عضو خانواده دارای آلبینیسم یا زالی باشد، یک مشاور ژنتیک می‌تواند به شما در درک نوع آلبینیسم یا زالی و شانس ابتلای فرزندان بعدی به این بیماری کمک کننده باشد.
تشخیص؛ تشخیص آلبینیسم یا زالی بر اساس هر کدام از موارد زیر صورت می‌گیرد:
معاینه فیزیکی که شامل بررسی رنگ پوست و مو است، معاینه کامل چشم، مقایسه رنگ پوست و موی کودک با سایر اعضای خانواده، مرور سابقه پزشکی فرزندتان، چشم پزشک باید چشم کودک را معاینه کند، که شامل ارزیابی نیستاگموس، استرابیسم (لوچی) و فتوفوبیا (نور هراسی) می‌باشد. 
روش دیگری که دقت کمتری نیز برای تشخیص آلبینیسم یا زالی دارد شامل تست الکترورتینوگرام است. در این تست پاسخ سلول‌های حساس به نور را در چشم‌ها می‌سنجد تا مشکلات چشم را در ارتباط با آلبینیسم یا زالی نشان دهد.
 روش دقیق تر برای تشخیص آلبینیسم یا زالی از طریق آزمایش ژنتیکی برای تشخیص ژن‌های معیوب مربوط به آلبینیسم یا زالی است.
آیا زالی قابل درمان است؛ از آنجا که آلبینیسم یا زالی یک اختلال ژنتیکی است، درمانی ندارد. در واقع درمان بر مراقبت از چشم و نظارت بر پوست برای کاهش علائم بیماری تمرکز دارد. 
درمان معمولا شامل موارد زیر است:
مراقبت از چشم، مراقبت از پوست و جلوگیری از سرطان پوست، مراقبت ویژه، تغییر شیوه زندگی و درمان خانگی
گفتنی است هرچند آمار دقیقی از تعداد افراد دارای آلبینیسم وجود ندارد، اما انجمن آلبینیسم آمریکا می‌گوید که از هر ۱۸ هزار تا ۲۰ هزار نفر، حداقل یک نفر مبتلا به آلبینیسم است.
در۱۸دسامبر۲۰۱۴مجمع عمومی سازمان ملل متحد۱۳ ژوئن را "روز بین المللی آگاهی از آلبینیسم یا زالی" نامید. همچنین در سال۲۰۱۳شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد قطعنامه ای برای پیشگیری از حمله به افراد مبتلا به آلبینیسم و تبعیض علیه آنان به تصویب رساند.
۲۴ خرداد ۱۳۹۹ ۱۰:۲۴
تعداد بازدید : ۱,۱۵۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید