سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۳:۳۰

اخبار

به مناسبت هفته جهانی بدون دخانیات؛مرگ سیاه حاصل دوستی با دود سفید

مواد دخانی یکی از پرسودترین تجارت ها در جهان است که با ابعاد تبلیغات پرزرق و برق طیف بزرگی از جوامع را جذب می کند اما در ورای نقاب رنگین تبلیغات آن، سرمایه های سلامت انسانی است که به خطر می افتد.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛ پیامدهای مصرف دخانیات و تاثیرات اجتناب ناپذیر آن بر جامعه، همچون زنگ خطری است که ضرورت اجرای برنامه های موثر به منظور آموزش و آگاهی بخشی به افراد را نشان می دهد تا اینگونه آمار گرایش به مواد دخانی را کاهش داد و افراد را در مسیر دستیابی به سبک زندگی سالم و دوری از دخانیات هدایت کرد.
سالیانه بسیاری از مردم به علت استعمال دخانیات، جان خود را از دست می‌دهند اما این امر تنها پیامدهای مصرف دخانیات نیست، بلکه مجموعه ای از بیماری ها و مشکل های بهداشتی همچون انواع سرطان، بیماری های قلبی، ضایعات شنوایی، پوکی استخوان، سقط جنین و ... نیز در ارتباط با مصرف مواد دخانی است که سلامت جامعه را به خطر می اندازد. بنابراین مصرف دخانیات هیچ عضوی را در بدن سالم نمی گذارد و از علت های اصلی مرگ و میر در جهان به شمار می رود.
گسترش روز افزون استفاده از مواد دخانی آسیب زا و اهمیت حفظ سلامت انسان سبب شد تا سازمان جهانی بهداشت در 1987 میلادی 31 می را برای مبارزه با این مقوله به عنوان «روز جهانی بدون دخانیات» نامگذاری کند تا تمامی مردمان جهان بیش از پیش به اثرهای مخرب این مواد خطرناک آگاه شوند و در مسیر داشتن دنیایی بدون دخانیات گام بردارند.

 1

در ایران نیز هر ساله به مناسبت روز جهانی بدون دخانیات، فعالیت های گسترده ای با همکاری ارگان های مربوط به منظور حمایت از اجرای سیاست های موثر بر کاهش مصرف دخانیات و ارتقاء سطح آگاهی عمومی به ویژه جوانان و نوجوانان نسبت به استفاده دخانیات انجام می پذیرد.
هدف اصلی روز جهانی بدون دخانیات نه تنها محافظت بشر در برابر خطرهای ناشی از مصرف دخانیات محسوب می شود، بلکه حفاظت از انسان در برابر مشکل های اجتماعی، اقتصادی و محیطی ناشی از مصرف دخانیات است.
امسال نیز از ششم تا 12 خرداد به عنوان هفته ملی بدون دخانیات با شعار ملی «محافظت از سلامت عمومی در برابر ترفندهای صنایع دخانی و بیماری کرونا» انتخاب و عناوین زیر برای روزهای این هفته در نظر گرفته شده است:
*سه شنبه ۶ خرداد «مصرف دخانیات عامل تشدید کننده بیماری کرونا ویروس»
*چهارشنبه ۷ خرداد «ترک دخانیات یک ضرورت برای پیشگیری از بیماری کرونا ویروس»
*پنجشنبه ۸ خرداد «محصولات نوپدید دخانی، گمراه کننده و اعتیاد آور»
 *جمعه ۹ خرداد «صنعت دخانیات، تهدیدی برای سلامت همگانی»
 *شنبه ۱۰ خرداد «اماکن عمومی عاری از دخانیات حقی برای همه»
*یکشنبه ۱۱ خرداد «نوجوانان و جوانان، در تیر رس صنایع دخانی» 
*دوشنبه ۱۲ خرداد «افزایش مالیات بر محصولات دخانی، راهکار جهانی کاهش مصرف» 

1

پژوهش های سازمان جهانی بهداشت نشان می دهد در هر ‌هشت ثانیه یک تن در دنیا به علت استعمال دخانیات، جان خود را از دست می‌دهد. این مهم تنها پیامدهای مصرف دخانیات نیست، بلکه مجموعه ای از بیماری ها و مشکل های بهداشتی همچون سرطان ریه، بیماری های قلبی، ضایعات شنوایی، سرطان پوست، پوکی استخوان، سرطان رحم و سقط جنین و ... در ارتباط با مصرف مواد دخانی در افراد ایجاد می شود و سلامت جامعه را به خطر می اندازد.
طبق آمار های جهانی در حدود یک میلیارد و 500 هزار نفر در جهان مواد دخانی را استعمال می کنند و گزارش شده که در این بین سالانه 6 میلیون و 300 هزار نفر به دلیل مصرف آن ها جان خود را از دست می‌دهند. که 70 درصد این رقم مربوط به کشورهای در حال توسعه است. این رقم تا سال 2030 میلادی به حدود هشت میلیون نفر خواهد رسید.
آمارها نشان می‌دهد در حال حاضر در ایران بیش از 10 میلیون نفر مصرف‌کننده دخانیات وجود دارد که از این میان سالانه 50 هزار نفر به دلیل عوارض ناشی از مصرف دخانیات جان خود را از دست می‌دهند. همچنین بر اساس مطالعات انجام شده، روزانه 100 میلیارد ریال صرف خرید و فروش سیگار در کشور می‌شود و متاسفانه کشور ما دستخوش 52 بیماری نوظهور و مهلک به خاطر استعمال سیگار است.
 
 
۶ خرداد ۱۳۹۹ ۱۴:۵۵
تعداد بازدید : ۶۷۸

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید