سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ۲۳:۳۵
 

اخبار

شعار امسال روز جهانی فشارخون؛فشار خون خود را بدانید

دنیای امروز به دلیل تغییر سبک زندگی، کم تحرکی و تغییر ذائقه بشر با چالش های مختلفی در حوزه سلامت روبه رو شده که هزینه های سنگینی را بر جامعه تحمیل کرده است.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛ یکی از مهمترین این چالش ها، رشد روز افزون بیماری های غیرواگیر همچون سکته های قلبی، مغزی و سرطان است که سلامت جامعه و رشد و پویایی آن را هدف گرفته و گرد بیماری را بر روی جامعه نشانده است.
روزگاری بیماری های واگیردار سلامت مردم را هدف گرفته بود، اما امروز این بیماری ها به مدد رشد علم و تکنولوژی و دستیابی بشر به درمان های جدید، تا حدود قابل توجهی کنترل شده است و ظاهرا جای خود را به بیماری های غیرواگیر و مرگ های ناشی از آن در سنین مختلف داده است.
یکی از خطرناک ترین بیماری های غیرواگیر که از آن به عنوان قاتل خاموش نیز یاد می شود و خود زمینه ساز ابتلاء به بیماری های خطرناک دیگری است، فشار خون بالا می باشد.
هفدهم ماه مه (28 اردیبهشت) به منظور افزایش آگاهی عمومی در مورد فشار خون بالا، اقدامات پیشگیرانه و عوارض این اختلال روز جهانی فشار خون نامیده شده است که این نامگذاری خود نشان از خطرات بالای این بیماری برای سلامت انسان آن دارد. این مناسبت برای اولین بار در سال 2005 میلادی توسط اتحادیه جهانی فشار خون صورت گرفت.

1

**تعریف فشار خون
فشار خون نیرویی است که توسط جریان خون به دیواره رگ ها وارد می شود تا خون در سراسر رگ ها و بدن جریان یابد. اگر این نیرو افزایش پیدا کند و در طول زمان ثابت باقی بماند، بدن با مشکلات زیادی روبرو می شود.
به گفته پزشکان فشار خون در یک فرد بالغ و سالم باید 120 روی 80 باشد؛ عدد بالایی در واقع بیشترین مقدار فشار خون و عدد پایین کمترین فشار خون در طول این جریان است. از آنجایی که ضربان قلب و پمپاژ خون در بدن حالت نوسانی دارد، مقدار فشار خون همیشه در یک حد نمانده و کم و زیاد می‌شود.
کارشناسان و متخصصان حوزه پزشکی می گویند: فشارخون بالا اولین عامل خطر سکته مغزی و عامل مهم بیش از نیمی از بیماری قلبی و مغزی است.
طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی ، پیش بینی می شود تا سال 2025 شیوع فشارخون بالا 60 درصد افزایش یابد و به یک میلیارد و 56 میلیون نفر برسد؛ سازمان جهانی بهداشت برآورد کرده که فشارخون بالا سبب یک مرگ از هر هشت مرگ می شود و سومین عامل کشنده در دنیا است.
در حال حاضر نزدیک به870میلیون نفر در سراسر جهان از بیماری فشار خون رنج می برند و بیش از 3 میلیارد از جمعیت جهان نیز در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند؛  آسیبی که در سال های اخیر در جامعه ایران نیز با رشد قابل توجهی همراه بوده است.
**یک سوم جمعیت ایران مبتلا به فشار خون بالا است
در کشور ما طبق اعلام مسوولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ، یک سوم جمعیت بالای 30 سال به فشارخون بالا (پرفشاری خون) مبتلا هستند که این زنگ خطری جدی برای سلامتی جامعه است.
* *علائم فشارخون
بیشتر افراد مبتلا به فشارخون بالا حتی زمانی که فشارسنج، میزان خطرناکی را نشان می‌دهد، هیچ نوع علائم و یا نشانه‌ای از این بیماری ندارند، اگر چه تعداد کمی از افراد مبتلا به فشارخون بالا دچار سردرد، سرگیجه و یا مقدار کمی خون دماغ می‌شوند، اما این علائم تا زمانی که فشارخون بالا به سطح پیشرفته و یا حتی تهدید کننده نرسد، ظاهر نمی‌شود.
**علل ایجاد فشار خون بالا
چاقی، اضافه وزن، سیگارکشیدن، مصرف الکل، رژیم غذایی حاوی نمک زیاد با چربی اشباع شده و عدم مصرف میوه و سبزی، کم تحرکی و نداشتن فعالیت بدنی کافی، استرس (به ویژه در طولانی مدت)، عوامل ژنتیکی (اگر یکی از والدین و یا هر دو دچار فشارخون بالا باشند، خطر ابتلای فرد به فشار خون بیشترست)، مصرف قرص‌های ضد حاملگی، استروییدها و بعضی از انواع داروهای مهارکننده اشتها و پشت میز نشینی از جمله دلایل ایجاد فشار خود بالاست.
**عوارض فشارخون بالا
سکته مغزی، حمله قلبی، نارسایی کلیه، آسیب چشمی و مشکل بینایی و… از جمله عوارض فشار خون بالاست، بنا به گزارش دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هر چه میزان فشارخون بالاتر باشد، میزان امید به زندگی پایین‌تر خواهد بود.
هر سال از طرف اتحادیه جهانی فشار خون، یک شعار برای این مناسبت درنظر گرفته می شود و شعار امسال، "فشار خون خود را بدانید" (Know Your Numbers) انتخاب شده است.

 

 
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۱۵:۲۸
تعداد بازدید : ۷۳۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید