سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۲۲:۴۹

اخبار

پارکینسون دومین بیماری شایع عصبی جهان

در تقویم سلامت24اردیبهشت ماه مصادف با 13مه به عنوان روز جهانی پارکینسون نامگذاری شده و شاید این مناسبت بهترین بهانه برای معرفی یکی از نارسایی های عصبی باشد که طیفی از بزرگسالان از آن رنج می برند و کیفیت زندگی و سلامت آنان را تحت الشعاع قرار داده است.
لاله قرمز نماد بیماری پارکینسون
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛در روز یازدهم آوریل سال2005میلادی طی اجلاسی به مناسبت روز جهانی پارکینسون در لوکزامبورگ، «لاله قرمز» به عنوان نماد جهانی بیماری پارکینسون انتخاب شد. 
از آن زمان تاکنون هر سال روز یازدهم آوریل با عنوان روز جهانی پارکینسون و با نماد لاله قرمز گرامی داشته می‌شود. هدف از برگزاری مراسم روز جهانی پارکینسون حمایت از مبتلایان به این بیماری است. در حقیقت بزرگداشت این روز به افزایش اطلاع رسانی در مورد این بیماری پارکینسون کمک می‌کند و همچنین فرصتی برای تاکید بر انجام تحقیقات بیشتر و اقدامات مناسب درمانی برای کمک به این بیماران است. 
پارکینسون بیماری‌ دستگاه‌ عصبی‌ مرکزی‌ است که مشخصه‌ آن‌ سفتی عضلانی‌ پیشرونده‌ تدریجی‌،لرزش‌ و از دست‌ رفتن‌ مهارت‌های حرکتی‌ است‌. 
این‌ اختلال‌ هنگام‌ رخ‌ می‌دهد که‌ نواحی‌ خاصی‌ از مغز توانایی‌ خود در تولید دوپامین‌(یکی‌ از ناقلین‌ عصبی‌ در مغز)را از دست‌ می‌دهند.
ابتلای5میلیون و 700هزار نفر به پارکینسون
بر اساس آمارهای رسمی،شیوع بیماری پارکینسون در مردان نسبت به زنان بیشتر است. در حال حاضر بیش از10میلیون نفر در سراسر جهان به پارکینسون مبتلا هستند. پارکینسون دومین بیماری شایع عصبی پس از آلزایمر است.
شیوع پارکینسون در تمام مناطق دنیا یکسان است یعنی درصد شیوع بیماری با تغییر در منطقه خیلی فرق نمی‌کند. علت بیماری پارکینسون تخریب سلول های سازنده دوپامین در ماده سیاه مغز و کاهش دوپامین و در نهایت ایجاد علائم اختلال حرکتی به عنوان نشانه اصلی است . 
علت اصلی تخریب این سلول ها هنوز کشف نشده است، ولی احتمال داده می شود که سموم حشره کش ، سموم آفت کش و ماده مخدر و نیز برخی از فلزات مثل منگنز ، سرب ، ضربات مکرر و سنگین به سر از علل احتمالی تخریب این سلول ها محسوب می شود.

1

پارکیسنون درمان قطعی ندارد
این بیماری درمان قطعی ندارد اما داروهایی مثل لوودوپا یا سلژیلین در درمان آن تجویز می‌شود. گاه از جراحی نیز استفاده می‌شود. البته نقش کاردرمانی و فیزیوتراپی در این زمینه بسیار زیاد است زیرا مانع پیشرفت بیماری و محدودیت عملکرد می‌شود. 
علائم اولیه بیماری 
لرزش بی‌اختیار در دست، انگشتان دست و چانه،ریز شدن دست‌خط،کاهش حس بویایی،اختلال خواب و بدخوابی،مشکل در حرکت و راه رفتن و کاهش تعادل،احساس سفتی و کاهش انعطاف‌پذیری پاها،یبوست،کاهش تن صدا،سرگیجه و غش کردن علائم اولیه بیماری این بیماری است.
نشانه‌های هشدارآمیز پارکیسنون
از دست دادن حس بویایی، شب‌های ناآرام، یبوست و اضطراب و افسردگی چهار مورد از مهم‌ترین نشانه‌های هشدارآمیز است که خطر ابتلاء به پارکیسنون را در پی دارند.
متخصصان ، ویتامین دی D و نور کافی آفتاب ، ترکیبات حاوی کافئین مثل چای و قهوه را جز علل احتمالی کاهش دهنده بروز بیماری می دانند و معتقدند در بروز پارکینسون در سنین پایین نقش ژنتیک موثر است ولی بیشتر موارد بروز در سن بالا ژنتیک نقش زیادی ندارد .
بیماری پارکینسون برای اولین بار توسط دانشمند بریتانیایی دکتر جیمز پارکینسون (James Parkinson) در سال 1817 میلادی توصیف با واژه ' فلج لرزان ' (shaking palsy )توصیف شد و بنابراین نام این بیماری به او تعلق گرفت.
روز 24 اردیبهشت مصادف با13مه روز جهانی بیماری پارکینسون نامگذاری شده است.  
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۱۰:۰۶
تعداد بازدید : ۶۸۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید