سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۸:۰۲

اخبار

روز جهانی آسم و اگاهی هایی درباره آن

اولین سه شنبه ماه مه (16 اردیبهشت) به نام روز جهانی آسم نامگذاری شده است؛ دست‌اندرکاران نظام سلامت در سراسر جهان از22 سال پیش (1998) در این روز برای کمک به شناختن این بیماری و درمان‌ بهتر آن سعی در آگاه‌ کردن مردم دارند . این روز از سوی دفتر برنامه جهانی آسم یا GINA سازماندهی می‌شود.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران ؛ هر وقت سازمان جهانی بهداشت و به طور کلی سازمان ملل متحد در خصوص موضوعی روز جهانی اعلام می کند اولین چیزی که شاید به ذهن ها متبادر شود این است که حتما آن موضوع خیلی مهم است. در واقع همین طور است. آسم و آلرژی هم آن قدر مهم است که روزی را برای آن در جهان پیش بینی کرده اند به این امید که سطح آگاهی جهانیان به این بیماری افزایش یابد.
آسم به تعریفی ساده، یک بیماری التهابی رایج مزمن مجاری هوایی است. اینکه این بیماری چرا آن قدر مهم است که یک روز را به نام آن نامگذاری کرده اند شاید به این علت باشد که آسم و آلرژی از بیماری های مهم مزمن ریوی به شمار می آید و بیماری های مزمن ریوی نیز از انواع بیماری های غیر واگیر محسوب می شود و مهمتر از همه اینکه در زمان حاضر 60 درصد مرگ ها بر اثر بیماری های غیر واگیر رخ می دهد که چهار تای این بیماری ها مهمتر از همه است و جان خیلی ها را در این دنیا گرفته است و در این میان نام بیماری های مزمن ریوی جزو چهار بیماری غیرواگیری است که اهمیت بیشتری دارد.

1

براساس آمار سازمان بهداشت جهانی شمار بیماران فعلی مبتلا به آسم در دنیا، عدد 330 میلیون بیمار می باشد و هر سال چهار میلیون تن از مردم جهان به دلیل آسم و انسداد مزمن ریوی جان خود را از دست می دهند و پیش بینی می شود تا سال 2030 صد میلیون بیمار مبتلا به آسم دیگر به شمار بیماران مبتلا اضافه شوند.
همچنین پیش بینی می‌شود تا سال 2030 میلادی بیماری انسداد ریوی مزمن (C OPD) به سومین عامل مرگ و میر در جهان بعد از بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان‌ها تبدیل شود.
** تشخیص آسم 
سرفه، خس خس مکرر، تنگی نفس و احساس فشار در قفسه سینه از نشانه های بیماری آسم به شمار می رود. 
نشانه ها و علایم بالینی آسم عموما متناوب و متغیر است، به آن معنا که دوره های بهبودی و عود دارد و اغلب در شب، بدتر می شود. 
این علایم بویژه هنگام ورزش، برخورد با مواد حساسیت زا، دود سیگار، هوای سرد، عفونت های ویروسی دستگاه تنفس و نیز هیجان، تشدید می شود. 
البته تشخیص قطعی آسم پس از بررسی و معاینه و انجام آزمون های ضروری توسط پزشک متخصص خواهد بود.
**مهمترین عوامل محرک بیماری آسم
نگهداری حیوانات خانگی و به طور کلی تماس با موی حیوانات ، استفاده از لباس‌های پوست و پشم طبیعی ، گرد و غبار موجود در خانه و مبلمان ، دود ناشی از تنباکو ، آلودگی هوا ، انواع محرک‌های شیمیایی ، لوازم بهداشتی شیمیایی و  انواع آلرژن مانند گرده
**پیشگیری از بیماری آسم 
کاهش حضور خانم‌های باردار و نوزادان در معرض دود دخانیات 
 شیردهی انحصاری نوزادان تا 6 ماهگی با شیر مادر و پس از آن رعایت اصول تغذیه کمکی 
 رعایت شیوه زندگی سالم، رژیم غذایی سرشار از اسیدهای چرب امگا 3، آنتی اکسیدان‌ها، به خصوص ویتامین‌های ‏C، ‏E، ‏A‏ و سلنیوم و کاش مصرف نمک به دلیل تاثیر مثبت در کاهش التهاب مجاری تنفسی 
‏ انجام منظم تمرینات ورزشی و بهبود سلامت عمومی، به خصوص در صورت ابتلا به آسم 
نظافت منزل از آلودگی‌ها، گرد و غبار و کنه‌ها و استفاده از تهویه مناسب در محیط زندگی 
 کاهش حضور در خیابان‌های پرتردد و استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی برای کمک به سلامت عمومی جامعه 
کاهش فعالیت‌های خارج از منزل در شرایط هوای ناسالم 
استفاده از ماسک هنگام حضور در محیط‌های آلوده 
بیماری آسم باید براساس شدت و عوامل تاثیرگذار و برخی آزمایش‌ها توسط پزشک متخصص درمان شود بنابراین از هر نوع خوددرمانی بپرهیزید.‏
بر اساس گزارش های در دسترس، شیوع آسم در سراسر دنیا روبه افزایش بوده ، به ویژه در جوامعی که سبک زندگی غربی را پیدا کرده و شهرنشین شده‌اند، بیشتر دیده می‌شود.

 

 
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۱۶:۰۶
تعداد بازدید : ۵۹۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید