سال جهش تولید
امروز پنج شنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۹ ۲۱:۲۸
 

اخبار

روانشناس بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛آرامش و بهداشت فردی اصولی مهم در پیشگیری از کرونا

مسئول مرکز مشاوره و بهداشت روان صنعت نفت گچساران گفت : کرونا، بیشتر به افرادی آسیب می‌زند که سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند، استرس داشته و مدام مضطرب هستند.
سیده زهرا فاطمی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران با بیان اینکه اگر بخواهیم سیستم ایمنی را قوی‌تر کنیم، باید علت‌های زمینه‌ای ضعف را از بین ببریم که از جمله آن استرس و اضطراب است، افزود:  از زمان شیوع ویروس کرونا آنقدر که افراد سالم استرس دارند، افراد بیمار استرس ندارند، پس بهترین راه برای پیشگیری، داشتن آرامش، روحیه و توجه به بهداشت فردی است.
فاطمی با بیان اینکه باید نشانه‌های استرس در خود را شناخت، ادامه داد : هر یک از ما به شکل متفاوتی به استرس و حوادث ناگوار واکنش نشان می‌دهیم، آگاهی به نشانه‌های جسمی و ذهنی اضطراب، اولین قدم در مدیریت آن است.
این روانشناس با اشاره به اینکه اکثر افراد در برخی از مراحل زندگی اضطراب را تجربه می‌کنند ، اظهارداشت: در واقع، اضطراب یک واکنش کاملا نرمال به اتفاقات استرس‌زای زندگی، همانند جابجایی، تغییر شغل و مواجه شدن با مشکلات مالی می‌باشد ، با این وجود زمانی که علائم اضطراب طولانی مدت‌تر از اتفاقات محرک‌کننده آن باشند و در زندگی شما تداخل ایجاد کنند، این موارد می‌تواند نشانه دهنده یک اختلال اضطرابی باشند.
فاطمی اضافه کرد: اختلال‌های اضطرابی می ‌توانند ناتوان کننده باشند، ولی می‌توان از طریق دریافت یک کمک مناسب از یک متخصص بالینی مدیریت شوند . 
وی شناخت علائم را اولین مرحله اختلال‌های اضطرابی بیان‌ کرد و اظهار داشت:  یکی از رایج‌ترین علامت‌های اختلال اضطرابی، نگرانی بیش از حد است. 
به اعتقاد این روانشناس نگرانی مربوط به اختلال اضطرابی، هیچ نوع تناسبی با اتفاقات تحریک کننده آن ندارند و معمولا در واکنش به یک موقعیت نرمال و روزانه صورت می‌گیرند. 
مسئول مرکز مشاوره و بهداشت روان صنعت نفت گچساران اضافه‌کرد: به‌منظور اینکه یک نگرانی به‌عنوان علامتی از اختلال اضطراب عمومی شده در نظر گرفته شود، باید در اکثر روزها و حداقل به مدت شش ماه ادامه داشته و کنترل کردن آن سخت باشد.
فاطمی ادامه داد: بی‌قراری یکی دیگر از علائم رایج اضطراب به‌خصوص در کودکان و نوجوانان می‌باشد.
وی با بیان اینکه زمانی که فردی بی‌قراری را تجربه می‌کند، در اغلب مواقع آن را به‌عنوان یک احساس حدی یا یک اصرار ناخوشایند برای حرکت کردن تعریف می‌کنند، افزود : در صورتی که شما بی‌قراری را در اغلب مواقع روزها و به مدت بیش از شش ماه تجربه کنید، این حالت می‌تواند نشان دهنده یک اختلال اضطرابی باشد.
این روانشناس تصریح کرد:  به‌راحتی خسته شدن می‌تواند یک علامت بالقوه دیگری از اختلال اضطراب عمومی شده باشد. 
وی با اشاره به اینکه در جلسات مشاوره بیماران افسرده این مورد بسیار دیده می شود، بیان کرد: اکثر افراد دارای اضطراب، یک‌سری مشکلات مربوط به تمرکز را گزارش می‌کنند.
فاطمی افزود: اکثر افراد دارای اختلال‌های اضطرابی، تحریک پذیری افراطی را هم تجربه می‌کنند و این در جلسات مشاوره افسردگی هم بسیار دیده می شود.
وی گرفتگی عضلات در بیشتر روزهای هفته، را یکی دیگر از  علامت های رایج اضطراب عنوان کرد .
فاطمی معتقد است: روش های ساده ای که بارها در کنترل استرس و نگرانی ها از آنها کمک گرفته اید، اکنون نیز می توانند مفید واقع شوند. 
وی تصویرسازی ذهنی مثبت، فعالیت های مذهبی، استعمال بوی خوش و استفاده از نور کافی، استفاده از رنگ های شادی بخش، پرورش گل و گیاه، شعرخوانی، کتاب خوانی و  نقاشی را برخی از این روش ها عنوان کرد.
مسئول مرکز مشاوره و بهداشت روان صنعت نفت گچساران با بیان اینکه تمامی این کارها باید در منزل انجام شود، تاکید کرد : فرد به بیرون از منزل مراجعه نکند تا در کنترل زنجیره انتقال بیماری، سهم شهروندی خود را ادا کند. 
فاطمی یادآور شد: اگر فردی دارای علاِئم و نشانه های از اختلالات روانشناختی است که با این روش ها قابل کنترل نباشد حتما باید با مراجعه به متخصص روانشناسی مشاوره و درمان بگیرند. 
 
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۲۰:۱۱
تعداد بازدید : ۱۱۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


تماس با ما از طریق سامانه پیامکی:

ارسال نقطه نظرات به شماره پیامکی 50005839