سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۶:۵۱

اخبار

توقف پاندمی بیماری کووید19با رعایت ایمنی و بهداشت حرفه ای در محیط کار

رعایت بهداشت حرفه ای و ایمنی در محل کار از الزاماتی است که علاوه بر ضرورت فراهم کردن زیرساخت های آن توسط کارفرمایان،کارکنان بخش های مختلف به ویژه بخش های صنعتی و اداری باید به آن در چارچوب اصول خودمراقبتی توجه داشته باشند.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران ؛ نخستین کمیته مشترک سازمان جهانی بهداشت و سازمان بین‌المللی کار در1950میلادی بهداشت حرفه ای را با این مضمون تعریف کرد: «تأمین و ارتقاء عالی‌ترین سطح سلامت جسمی ، روانی و اجتماعی برای کارگران همه مشاغل، پیشگیری از بیماری‌ها و حوادث ناشی از کار ، بکار گماردن نیروی کار در محیط و شغلی که از لحاظ جسمی و روانی قدرت انجام آن را دارد».
سازمان بین المللی کار (ILO) در2003میلادی با هدف پیشگیری از حوادث و بیماری های شغلی ،28آوریل مصادف با نهم اردیبهشت را به ‌عنوان روز جهانی بهداشت حرفه‌ای و ایمنی محیط کار نامگذاری کرد و هر سال در سراسر جهان مراسمی بدین منظور برگزار می شود . بزرگداشت این روز بخشی از راهبرد‌ سازمان بین‌المللی کار برای ارتقای ایمنی و سلامت شغلی در محیط‌ های کاری به شمار می رود که ضمن ارتقای آگاهی‌های مردم به افزایش امنیت به سلامت شاغلان در محیط کار می انجامد.
توقف پاندمی بیماری کووید -19 با رعایت ایمنی و بهداشت حرفه ای در محیط کار
سازمان بین المللی کار (ILO) هر سال برای با هدف پیشگیری از حوادث وبیماری های شغلی ، شعاری را برای این روز می گزیند ؛ "توقف پاندمی بیماری کووید -19 با رعایت ایمنی و بهداشت حرفه ای در محیط کار" عنوان شعاری نام دارد که در سال2020انتخاب شده است.
"صادق مقیمی منفرد" کارشناس مهندسی بهداشت حرفه ای بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران معتقد است که فراهم آوردن شرایط امنیتی و رفاهی برای کارکنان و کارگران الزامی و نقش موثری در افزایش کارایی و بهره‌وری موثر آنان دارد . در ادامه گفت وگوی خبرنگار پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران را می خوانیم:

1

خود مراقبتی مهمترین اصل در مقابله با کرونا
خود مراقبتی فردی و اجتماعی مهمترین اصل برای پیشگیری از شیوع بیماری‌های ویروسی از جمله کرونا است که در این روزها باید همه آحاد جامعه با رعایت نکات بهداشتی از انتشار این بیماری جلوگیری کنند.
محیط کار نقش مهمی در سلامتی افراد دارد و اگر شرایط و بستر لازم برای پرداختن به موضوع سلامتی و خودمراقبتی در محیط کار فراهم باشد می‌توان امیدوار بود عادت‌های اشتباه فردی که منجر به بروز بیماری‌های غیرواگیر می‌شود کاهش یافته و در نهایت بهره وری در مجموعه سازمان افزایش می یابد. 
پرداختن به موضوع سلامتی و خودمراقبتی در محیط کار بسیار حائز اهمیت است ، نیمی از ساعات روز در محیط کار سپری می‌شود و بخش قابل توجهی از جمعیت جامعه در سازمان‌ها و نهادهای دولتی مشغول به کار هستند . با توجه به این موضوع پرداختن به مسئله خودمراقبتی در محیط‌های کاری می‌تواند بخش قابل توجهی از جامعه را در این خصوص حساس و به سلامت جامعه کمک کند.
تامین ایمنی کار برای مشاغل 
میزان یا درجه دوری از خطر را ایمنی می گویند و کارگران و شاغلان حق دارند در محیطی بدون مخاطره ناشی از حوادث و بیماری های شغلی کار کنند ، به گونه ای که ایمنی شغلی آنها در زمان اشتغال تضمین شود . مسوولیت تامین ایمنی کارگاه‌ها بر پایه مواد91و 95قانون کار برعهده کارفرمایان است و شخصی که یک کسب و کار و فعالیت اقتصادی را ایجاد و مدیریت می‌کند ، موظف است ، پیش بینی شاخصه های ایمنی را نیز برای انجام دادن کار ایمن در نظر بگیرد.
عوامل زیان آور محیط کار 
"عوامل زیان آور مکانیکی و ارگونومیک محیط کار شامل وضعیت نامناسب بدن حین کار ، بلندکردن و حمل بار بیش از حدمجاز ، سطوح کار شامل میز ، صندلی و ابزارآلات مورد استفاده" و "عوامل زیان آور فیزیکی محیط کار شامل سروصدا ، گرما و رطوبت ، سرما ، ارتعاش ، فشار (کمبود و افزایش فشار) ، روشنایی (کمبود و افزایش نور) ، اشعه مادون قرمز ، اشعه ماورای بنفش ، اشعه‌های یونیزان و الکتریسیته" از جمله عوامل زیان آور محیط کار  هستند. 
همچنین "عوامل زیان آور شیمیایی مانند گازها ، بخارات ، گردوغبار ، اسیدها و بازها و فلزات" ، "عوامل زیان آور بیولوژیکی محیط کار شامل ویروس‌ها ، قارچ‌ها ، انگل‌ها و باکتری‌ها" و "عوامل زیان آور روحی و روانی مانند روابط با کارفرما ، همکاران و زیردستان ، استرس های شغلی ، تشویق‌ها و تنبیه ها" از دیگر عوامل به شمار می روند. 
اگر هر یک از این عوامل از حدتحمل فیزیولوژیک بدن انسان فراتر رود ، عوارض و آسیب ‌هایی را ایجاد می کند ؛ بر این اساس در بهداشت حرفه ‌ای تلاش می شود تا این عوامل شناسایی و کنترل شوند.

گفتنی است امروز نهم اردیبهشت ماه روز جهانی بهداشت حرفه‌ای و ایمنی محیط کار هفده ساله می شود.

 
۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۱۶:۴۲
تعداد بازدید : ۵۷۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید