سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ۱۹:۳۳
 

اخبار

آغاز هفته واکسیناسیون با شعار «واکسن ها موثر هستند»

ششم تا دوازدهم اردیبهشت ماه به نام هفته جهانی واکسیناسیون نامگذاری شده است . شعار امسال هفته جهانی واکسیناسیون «واکسن ها موثر هستند» انتخاب شده و هدف هفته جهانی واکسیناسیون که در آن قرار داریم،افزایش آگاهی مردم درباره اهمیت حیاتی ایمن سازی کامل و به موقع در تمام طول عمر و نقش آن در دستیابی به اهداف توسعه در سال ۲۰۳۰ میلادی است.با وجود پیشرفت فراوان در برنامه‌های ایمن سازی در حال حاضر بیش از ۲۰ میلیون کودک در دنیا زندگی می‌کنند که یا واکسن نگرفته‌اند یا واکسیناسیون آنها کامل نشده است.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران ؛ هفته جهانی ایمن‌سازی در هفته آخر ماه میلادی آوریل مصادف با ششم تا دوازدهم اردیبهشت با هدف ترویج استفاده از واکسن برای محافظت مردم برابر بیماری برای تمام سنین برگزار می‌شود.
واکسیناسیون به طور گسترده به عنوان یکی از موفق‌ترین و مقرون به صرفه‌ترین مداخله های بهداشت به رسمیت شناخته شده است. 
 واکسیناسیون در هر سال مانع مرگ2تا3میلیون نفر در هر سال می‌شود و در حال حاضر محافظت کودکان در برابر بیماری‌هایی مانند دیفتری ، کزاز ، فلج اطفال و سرخک با واکسیناسیون انجام می‌شود که مقابله با بیماری‌های دیگری مانند ذات‌الریه و اسهال روتا دو قاتل بزرگ کودکان زیر5سال نیز با واکسیناسیون صورت می‌گیرد. 
همچنان از هر5کودک یک کودک در دنیا به دلیل ناکافی بودن واکسن ، عدم دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی ، کمبود اطلاعات دقیق در مورد واکسیناسیون ایمن سازی و عدم حمایت‌های سیاسی و مالی جان خود را از دست می‌دهند.
بیماریهای عفونی از دشمنان دیرباز سلامت بشری هستند که در قرن های متمادی با ایجاد همه گیری های وسیع و مرگ و میر بالا سالیان متمادی علم پزشکی را به چالش کشیده اند به طوری که بهره گیری از روشهای مختلف پیشگیری از آنها همواره مورد توجه نسل های بشری و به ویژه پزشکان و پژوهش گران بوده است. 
واکسیناسیون اقدام بسیار مهم و با ارزشی است که بوسیله آن با هزینه کم می توان از ابتلاء به بیماریهای عفونی جلوگیری کرد. 
با اجرای برنامه واکسیناسیون همگانی در جهان ، شیوع بسیاری از بیماری های خطرناک در بین شیرخواران ، کودکان و بالغان کاهش بارزی پیدا کرده است بطوری که اکنون شیوع بیماریهای خطرناکی چون دیفتری ، کزاز ، سیاه سرفه ، سرخک و فلج کودکان با واکسیناسیون همگانی با موفقیت کنترل و در بسیاری از کشورها عملا به حداقل میزان خود رسیده است یا بیماری آبله که با واکسیناسیون همگانی و پیگیری جهانی ریشه کن شده است.
برای بیش از20بیماری انسان ، اکنون واکسن تهیه شده است که تعدادی از آنها بطور همگانی و بقیه در شرایط خاصی ، مورد استفاده قرار می گیرند .
گفتنی است مجمع عمومی سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۲ هفته آخر آوریل (معادل ۶ لغایت ۱۲ اردیبهشت) هر سال را به عنوان هفته جهانی واکسیناسیون مصوب کرده است .
 
۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۱۰:۴۷
تعداد بازدید : ۷۰۸

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید