سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۷:۰۶

اخبار

بیماری مالاریا؛علایم و درمان

بیست و پنجم آوریل (ششم اردیبهشت) به منظور افزایش آگاهی و اتحاد جهانی برای مبارزه با مالاریا، روز جهانی مالاریا World Malaria Dayنامیده شده است.
**مالاریا چیست؟
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت ؛ مالاریا یک بیماری عفونی است که به وسیله انگلی بنام پلاسمودیوم ایجاد می شود ؛ این انگل از طریق نیش پشه آنوفل ماده از فرد آلوده به شخص دیگر انتقال می یابد.
بیماری مالاریا مهمترین بیماری انگلی بشر است که حدود سه میلیارد نفر از جمعیت جهان را تهدید می‌کند ، این بیماری در کشورهای غربی ریشه‌کن شده ، ولی در بیش از 100 کشور گرمسیری جهان شیوع دارد که کشور ما نیز در زمره این کشورهاست.
بیماری ایجاد شده توسط انگل مالاریا که به عنوان بیماری مالاریا نامیده می شود ، می تواند نشانه های متنوع و گسترده ای داشته باشد که می توان آنها را به دوره کمون یا بیماری خیلی خفیف و شدید و حتی مرگ طبقه بندی کرد ، ولی عموماً بیماری مالاریا را به دو نوع خفیف و شدید طبقه بندی می کنند و در کل مالاریا بیماری علاج پذیری است که لازمه درمان آن تشخیص و اقدام به موقع و درست می باشد.
انواع مختلفی از انگل مالاریا وجود دارد که برخی بیماری خفیف و برخی بیماری بسیار شدید ایجاد می ‌کنند.
چهار نوع مالاریا شناخته شده است. شامل : ویواکس ، فالسیپاروم ، مالاریه ، ‌اواله که علایم اولیه در آنها تا حدود زیادی شبیه می باشد.
تاریخچه مالاریا
حدود یک هزار و 500 سال پیش مردم ارتباط بین مالاریا و مرداب را شناخته بودند و به همین دلیل این بیماری ، مالاریا به معنی آب و هوای بد نام گرفت ؛ عده ای گمان می کردند غول مرداب باعث ابتلای افراد به مالاریا می شود.
در اوت سال 1897، رونالد راس (زیست شناس انگلیسی) توضیح داد که انگل مالاریا از افراد بیمار توسط پشه‌ ها به افراد سالم انتقال می‌یابد ؛ در سال 340 پس از میلاد برای نخستین بار خواص ضد تب گیاه گندواش توضیح داده شد.
** دوره کمون بیماری مالاریا
زمانی که ذره تاثیر گذار (پلاسمودیوم) به وسیله پشه آنوفل وارد بدن شده تا قبل از ظاهر شدن اولین علائم بیماری به آن دوره کمون گفته می شود . دوره کمون بیماری مالاریا در اغلب موارد بین7تا30 روز است . کوتاه ترین دوره کمونی در ”پلاسمودیم فالسی پاروم” و طولانی ترین دوره کمون در مالاریا ” مالاریه” مشاهده می شود . داروهای ضد بیماری مالاریا برای پیشگیری و یا به تاخیر انداختن مالاریا ، برای مسافرانی که به محل بومی مالاریا مسافرت کرده اند مورد استفاده قرار می گیرد که مدت تاخیراندازی بین چند هفته تا چند ماه می باشد.
** علائم و نشانه های بیماری مالاریا
بیشتر بیماران ترکیبی از علائم رایج زیر دارا هستند : تب ، سرما ، عرق ، سردرد ، استفراغ ، دردبدنی ، درد عمومی
در کشورهایی که مالاریا نادر است ممکن است علائم به آنفولانزا ، سرماخوردگی یا بیماری های عفونی ( به خصوص اگر به بیماری مالاریا مشکوک نباشند ) نسبت داده شود. اما در کشورهای که مالاریا رایج است ، حتی بدون آزمایش های تشخیصی قابل تشخیص است.
بروز علائم فیزیکی مالاریا ممکن است شامل موارد زیر باشد : بالا رفتن دما ، تعریق ، تضعیف بدن ، بزرگ شدن طحال
بعلاوه شامل عارضه های دیگری چون : زردی خفیف ، بزرگی کبد ، کاهش سرعت تنفسی
تشخیص مالاریا بستگی به اثبات انگل در بررسی گسترش خون زیر میکروسکوپ دارد . تشخیص ممکن است از طریق آنمی ضغیف ، کاهش پلاکت خون ، بالارفتن بیلی روبین، بالا رفتن آمینو ترانسفرها صورت گیرد.
درمان مالاریا
درمان با استفاده از داروهایی از قبیل ‌کینین ، کلروکین ، پریماکین ، آرتسونیت ، فانسیدار و ‌کوارتم امکان پذیر است ، مشروط بر آنکه بیمار به موقع مراجعه کند و به موقع تشخیص داده شود.

 

 
۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۱۲:۰۸
تعداد بازدید : ۱,۶۳۶

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید