سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۹:۲۶

اخبار

به مناسبت روز علوم آزمایشگاهی؛همگامی سپید پوشان آزمایشگاهی با کادر درمان در مقابله با کرونا

30فروردین ماه مصادف با سالروز ولادت حکیم سید 'اسماعیل جرجانی'، روز آزمایشگاهیان نامگذاری شده است . این دانشمند و طبیب نام آور ایرانی برای نخستین بار ، معاینات و راه های تشخیصی بالینی بیماری ها را به صورت فارسی در کتابی تالیف کرده و در راه های تشخیصی خود از مایعات بدن مانند خون در شناخت بیماری ها استفاده کرده است.

سی ام فروردین ماه ، زاد روز حکیم جرجانی فرصتی ارزشمند برای تجدید قدردانی از زحمات و خدمات جامعه بزرگ آزمایشگاهیان کشور است ، چه آنهایی که در میدان ارائه خدمات بالینی حاضرند و چه عزیزانی که عرصه آموزش و پژوهش در علوم پایه پزشکی و آزمایشگاهی را انتخاب کرده اند.

در جهان امروز ، داده ها و اطلاعات علوم آزمایشگاهی در حوزه سلامت ، جایگزینی ندارد و هرگونه اعتلای علوم پزشکی و سلامت ، مستلزم پیوستگی و هم افزایی علوم پایه و بالینی است.

حکیم سید‌اسماعیل جرجانی در اولین سال حضورش در خوارزم تدوین کتاب عظیم خود ذخیره خوارزمشاهی را که مشتمل بر750هزار اصطلاح مرتبط با علم پزشکی بود به پایان برد ، جرجانی علاوه بر ذخیره خوارزمشاهی دارای آثار دیگری در زمینه علم پزشکی همچون 'خفی ‌علایی ، طب الملوکی ، الاغراض‌الطبییه و یادگار' نیز است.

این پزشک گرگانی که97سال عمر کرد بیشتر از دید مشاهدات آزمایشگاهی به تشخیص بیماری ها پرداخته و از این رو علاوه بر ذکر نام او به عنوان پدر علوم آزمایشگاهی ، سالروز تولد او (30 فروردین) را در ایران روز علوم آزمایشگاهی نام نهاده‌اند.

از30فروردین سال82به مناسبت بزرگداشت دانشمند ایرانی'سید اسماعیل جرجانی' بنیانگذار علم آزمایشگاه ، بعنوان روز علوم آزمایشگاهی تعیین شد.

به گفته ی انجمن علوم آزمایشگاهی کشور ، هم اکنون حدود5800آزمایشگاه در کشور فعال است.

نمونه گیری از 100 بیمار مشکوک به کرونا/مهارت در نمونه برداری نقطه قوت متخصصان علوم آزمایشگاهی

این روزها پرسنل آزمایشگاه ها پا به پای کادر درمان، شبانه روز برای شکست کرونا تلاش می‌کنند ، با شیوع بیماری ویروس کرونا اهمیت کار سپید پوشان گمنام آزمایشگاهی که در شرایط سخت همگام با پزشکان و پرستاران در تشخیص و کنترل بیماری گام بر می‌دارند ، نمایان شد .

محمدرضا طاهری نژاد مسئول آزمایشگاه بیمارستان بعثت نفت گچساران به مناسبت روز علوم آزمایشگاهی در گفتگو با خبرنگار پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران ضمن خداقوت به تلاشگران عرصه درمان در جهت مقابله با ویروس کرونا ، مهارت در نمونه برداری را یکی از نقاط قوت متخصصان علوم آزمایشگاهی عنوان کرد و افزود : از زمان شیوع ویروس کرونا تاکنون از100بیمار مشکوک به ابتلا به کرونا در بیمارستان بعثت صنعت نفت گچساران آزمایش گرفته شده و برای بررسی به یاسوج ارسال شده است.

1

طاهری نژاد اظهار داشت : این نمونه آزمایش ها بعد از بسته بندی استاندارد برای بررسی و حصول نتیجه به آزمایشگاه مختص این موضوع در یاسوج ارسال شده است.

وی از جمعیت تحت پوشش بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران خواست در شرایط فعلی و تا عادی شدن اوضاع و رفع بیماری کرونا از مراجعه به آزمایشگاه خودداری و فقط برای موارد اورژانسی به این واحد مراجعه نمایند.

وی افزود : قبلا بیماران برای دریافت نوبت از صبح به آزمایشگاه می آمدند اما در شرایط کنونی و جهت جلوگیری از ازدحام جمعیت نوبت دهی به صورت تلفنی صورت می گیرد.

تشریح مجموعه عملکرد آزمایشگاه بیمارستان بعثت نفت گچساران در سال98

مسئول آزمایشگاه بیمارستان بعثت نفت گچساران در ادامه عملکرد این واحد در سال گذشته را تشریح کرد و گفت : در سال گذشته 24هزار و967نفر به آزمایشگاه بیمارستان بعثت نفت گچساران مراجعه کردند.

وی بیان کرد : 17هزار و713نفر از مراجعه کنندگان کارکنان شاغل در شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران و افراد تحت پوشش آنها بوده است .

انجام208هزار و503مورد آزمایش/افزایش آزمایشات

وی افزود : تعداد آزمایشات انجام شده در آزمایشگاه بیمارستان بعثت صنعت نفت گچساران در سال گذشته208 هزار و503مورد بوده که در مقایسه با سال97، با افزایش 2درصدی روبرو شده است.

طاهری نژاد ادامه داد : این آزمایش ها برای بیش از 23هزار و181بیمار سرپایی و یهکزار و786بیمار بستری شده در بخش ها انجام شده است. 

انجام ماهیانه17هزار آزمایش

به گفته ی این مسئول ماهیانه به طور متوسط 17هزار و375مورد آزمایش به صورت بستری و سرپایی در این واحد صورت می گیرد.

طاهری نژاد یادآور شد :85درصد آزمایش‌هایی که پزشکان تجویز و نسخه می کنند در آزمایشگاه بیمارستان بعثت صنعت نفت گچساران قابل انجام است.

انجام یکهزار و850مورد آزمایش ویتامین D

وی با بیان اینکه از ابتدای سال97امکان انجام آزمایش ویتامینDدر آزمایشگاه بیمارستان بعثت صنعت نفت گچساران فراهم شده است افزود: در سال98یکهزار و850مورد آزمایش ویتامینDتوسط تکنسین های این آزمایشگاه انجام شده است .

طاهری نژاد با اعلام اینکه آزمایشگاه بیمارستان بعثت صنعت نفت گچساران از محدود آزمایشگاههای سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت است که در آن آزمایشات تخصصی هورمونی از جمله تومور مارکرها ، هپاتیت ، تیروئید ، هورمون های جنسی و ...انجام می پذیرد عنوان کرد : بخش های هورمون شناسی ، بیوشیمی ، میکروب شناسی ، تجزیه ادرار ، بانک خون و ... آزمایشگاه بیمارستان بعثت صنعت نفت گچساران فعال است.

کاهش زمان پاسخگویی

وی حداکثر زمان جواب دهی به آزمایشات بیماران بستری شده در بخش های بیمارستان بعثت صنعت نفت گچساران را5ساعت ، آزمایشات معمول بیماران سرپایی را24ساعت و آزمایشات تخصصی را حداکثر یک هفته اعلام کرد.

در حال حاضر افزون بر ۱۳ هزار نفر تحت پوشش بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران قرار دارند.

در سالروز ولادت حکیم سید 'اسماعیل جرجانی' تلاش خستگی ناپذیر تلاشگران عرصه آزمایشگاهی بالاخص همکاران زحمتکش آزمایشگاه بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران که این روزها در کنار کادر درمان در جبهه مبارزه با بیماری کووید 19 شکیبانه فعالیت دارند را ارج می نهیم.

 

۳۰ فروردین ۱۳۹۹ ۱۱:۰۹
تعداد بازدید : ۱,۲۳۸

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید