سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۲۲:۲۸

اخبار

دندانپزشکان؛حافظان سلامت دندان/ارائه خدمات به26هزار و 637نفر در کلینیک دندانپزشکی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران

بیست و سوم فروردین روز دندانپزشکی نام گرفت تا بهانه ای برای توجه بیش از پیش به سلامت دهان و دندان در جامعه باشد و همگان دریابند که حفظ سلامت از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
سلامت و بهداشت دهان و دندان از دیرباز مورد توجه همگان بوده و حوزه ی مربوط به آن که بر پایه ی پیشگیری از پوسیدگی و بیماری های دهان و دندان قرار گرفته ، همواره از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است.
دندان ، مقاوم ترین عضو بدن محسوب می شود که پس از تجزیه ی کل بافت ها تا مدت ها سالم می ماند و علاوه بر ایجاد ظاهری زیبا ، نقش بسیار مهمی را در جویدن و کمک به هضم غذا ایفا می کند اما این عضو سخت ، ممکن است به دلیل کم توجهی افراد فرسوده شود و مشکلات گوناگونی را برای شخص به وجود آورد . چهار عامل اصلی پوسیدگی دندان ها را می توان ژنتیک دندان ، بهداشت فردی ، بهداشت روانی و رژیم غذایی دانست.
بنابراین بسیار مهم است تا برای برخورداری از سلامت دندانی ، از روش های پیشنهادی دندانپزشکان برای جلوگیری از پوسیدگی این عضو مهم بدن بهره برد.
حافظان بهداشت دندان ؛ با افزایش آگاهی مردم و انجام درمان های پیشگیرانه به منظور کاهش پوسیدگی های دندانی ، نقش بسیار بزرگی را در سلامت دهان و دندان ایفا می کنند و راهکارهایی همچون تغذیه ی مناسب ، مسواک زدن ، مراجعه ی منظم به دندان پزشک ، استفاده از خمیر دندان های مناسب حاوی فلوراید ، نخ دندان و دهان شویه را برای تضمین سلامت دهان و دندان ارایه کرده اند.
ضرورت سلامت دندان و دهان در عصر حاضر سبب شد تا بیست و سوم فروردین 1360 هجری خورشیدی مجلس شورای اسلامی ، طرح تربیت بهداشت کاران دهان و دندان را تصویب کند و به دلیل اهمیت این موضوع بیست و سوم فروردین روز دندانپزشکی نام گرفت و هفته ی پایانی این ماه در کشور ، هفته ی دندانپزشکی نامیده شد.
روز دندانپزشکی فرصتی مغتنم برای پرداختن به حرفه ای است که با وجود پیشینه ای کوتاه در ایران ؛ پیشرفت های بزرگی را تجربه کرده و دست اندرکاران این بخش ، در تلاشی خستگی ناپذیر سعی در رسیدن به قله های پرافتخار این رشته مهم و حساس طب دارند.
خبرنگار پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران به مناسبت روز دندان پزشکی با دکتر سینا باوی دندانپزشک و رئیس کلینیک دندانپزشکی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران به گفت و گو پرداخته است.
کلینیک دندانپزشکی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران به 26هزار و 637نفر خدمات داد
رئیس کلینیک دندانپزشکی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران گفت : این مرکز درمانی در سال گذشته به 26هزار و 637نفر خدمات دندانپزشکی ارائه داد که در مقایسه با سال 97 با کاهش6درصدی روبرو شده است.
دکتر سینا باوی بیان کرد : 20هزار و 18نفر از خدمات گیرندگان سال گذشته کارکنان شاغل و افراد تحت پوشش و 6هزار و 629نفر کارکنان بازنشسته و افراد تحت پوشش آنها بودند.
روزانه 72 نفر به کلینیک دندانپزشکی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران مراجعه می کنند
وی گفت : سال گذشته بطور میانگین روزانه 72 بیمار در نوبت های صبح و عصر برای دریافت خدمات به کلینیک ویژه دندانپزشکی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران مراجعه کردند.
وی در خصوص خدمات قابل ارایه در این کلینیک دندانپزشکی اظهار کرد : این مرکز درمانی در نوبت های صبح و عصر به جمعیت تحت پوشش خدمات داندانپزشکی از جمله کشیدن دندان ، ترمیم ، جراحی بافت سخت و نرم ، درمان ریشه ، رادیوگرافیPA/BW، جرم گیری ، پروفیلاکسی ، حذف پوسیدگی و پانسمان ، پالپوتومی و پالپکتومی ارایه می کند.
این مسئول در ادامه اظهار داشت : طی مدت یاد شده برای 7 هزار و103نفر خدمات ترمیم ، 2هزار و 68نفر درمان ریشه ، 2هزار و 896نفر رادیوگرافی PA/BW ، دو هزار و 744 نفر جرم گیری ، 2هزار و 744 نفر پروفیلاکسی دوفک ، یکهزار و 611نفر جراحی سخت و نرم ، 952نفر حذف پوسیدگی و پانسمان ، 832نفر کشیدن دندان ،287 نفر پالپوتومی ، 279نفر پین داخل کانال با عاج و26نفر پالپکتومی انجام شد.
دکترباوی یادآور شد : در سال98معاینات کلی دهان و دندان11هزار و834نفر توسط دندانپزشکان انجام شد.
وی افزود : هم اکنون 9 یونیت دندانپزشکی در این کلینیک فعال است که در نوبت کاری صبح 9 دندانپزشک عمومی و در نوبت عصر نیز دو دندانپزشک به جمعیت تحت پوشش خدمات درمانی ارایه می کنند.
وی با بیان اینکه در نوبت صبح از ساعت 8 تا 14 در این مرکز درمانی بیمار پذیرش می شود ، یادآور شد : خدمات یاد شده در این کلینیک در نوبت عصر در شش ماهه اول سال از ساعت 15 تا 18 و در شش ماهه دوم از ساعت 15 تا 19 انجام می گیرد.
دکترباوی خاطرنشان کرد : تمام معاینات و خدمات دهان و دندان توسط 11 دندانپزشک ، 9دستیار و 1بهداشت کار دهان و دندان انجام می شود.
رئیس کلینیک دندانپزشکی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران گفت : خانواده های صنعت نفت می توانند برای نوبت دهی کلینیک دندانپزشکی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران با شماره تلفن32333591-074تماس بگیرند و اقدام به نوبت دهی کنند.
دکترباوی تصریح کرد : همچنین خانواده های صنعت نفت می توانند برای دریافت نوبت اینترنتی با مراجعه به سایت gch.piho.ir نوبت دندانپزشک مورد نظر خود را رزرو کنند.
فعالیت متخصص و جراح فک و صورت در کلینیک دندانپزشکی 
رئیس کلینیک دندانپزشکی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران همچنین از فعالیت متخصص و جراح فک و صورت برای نخستین بار در کلینیک دندانپزشکی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران خبر داد و گفت : این متخصص از ابتدای تیرماه سال گذشته تاکنون شروع به فعالیت نموده است.
تجهیز مرکز سلامت کار بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران به یونیت دندانپزشکی
دکتر باوی گفت : در راستای خدمات به کارکنان شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران ، اوایل خردادماه سال گذشته یک دستگاه یونیت دندانپزشکی برای تجهیز مرکز سلامت کار بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران تهیه و در این مرکز نصب شد.
وی با بیان اینکه این دستگاه یونیت دندانپزشکی ساخت ایران است ، افزود : با راه اندازی این یونیت در راستای تکمیل معاینات دوره ای کارکنان شاغل در شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران ، خدماتی از جمله معاینه ، ترمیم ،کشیدن دندان ، جرم گیری و بروساژ ارائه می شود. 
مردم فعلا به کلینیک دندانپزشکی مراجعه نکنند
دکتر باوی از گیرندگان خدمت خواست در شرایط فعلی و تا عادی شدن اوضاع و رفع بیماری کرونا از مراجعه به کلینیک دندانپزشکی صنعت نفت گچساران خودداری و فقط برای موارد اورژانسی به این مرکز مراجعه نمایند.
بیش از 6800 نفر در طرح تحول سلامت دهان و دندان مشارکت کردند
سرپرستار کلینیک دندانپزشکی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران گفت : سال گذشته در قالب اجرای طرح سلامت دهان و دندان شش هزار و 815 نفر از جمعیت تحت پوشش بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران با مراجعه به این مرکز درمانی  معاینه و غربالگری شدند.
آرزو اسکندری افزود : پنج هزار و 572نفر معادل 82 از جمعیت مشارکت کننده در طرح تحول سلامت دهان و دندان شاغلین و خانواده و 18 درصد نیز بازنشستگان و خانواده آنها بوده است.
وی اضافه کرد : در این طرح 2دندانپزشک ،1 بهداشتکار دهان و دندان و 1دستیار فعالیت داشتند.
اسکندری با بیان اینکه هدف از اجرای این طرح ارتقای بهداشت سلامت دهان و دندان ، برنامه‌ریزی و پیشگیری از بیمارهای دهان و دندان جمعیت تحت پوشش است افزود : طرح سلامت دهان و دندان از ابتدای اردیبهشت سال 95 اجرایی شده است .
گفتنی است کلینیک دندانپزشکی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران در ابتدای شهرک نفت واقع شده است و همه روزه در دو نوبت صبح و عصر به  مراجعه کنندگان خدمات ارائه می کند.
در حال حاضر افزون بر ۱۳ هزار نفر تحت پوشش بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران قرار دارند.
براساس گزارش وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی هم اکنون برای بیش از36 هزار دندانپزشک در نظام پزشکی پروانه صادر شده است و هر ساله 2 هزار نفر به این تعداد افزوده می شود و به این ترتیب تا سال 1400 حدود 40 هزار دندانپزشک در کشور خواهیم داشت.
در سالروز دندانپزشکی ، تلاش خستگی‌ ناپذیر تمامی دندانپزشکان این مرز و بوم بالاخص دندانپزشکان سخت کوش بهداشت و درمان صنعت نفت را می‌ستایم و یاد و نام کسانی که در گسترش اخلاق و حکمت، انسانیت و معرفت کوشش کرده و از مال و جان خویش در خدمت به بیماران دریغ نورزیده‌اند گرامی می‌داریم.
 
۲۳ فروردین ۱۳۹۹ ۱۰:۵۲
تعداد بازدید : ۱,۵۱۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید