سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۱:۳۱

اخبار

سلامت برای همه توسط همه،شعار روز جهانی سلامت 2020

سازمان جهانی بهداشت هفتم آوریل را روز جهانی سلامت اعلام کرده، روزی که فرصتی برای افزایش آگاهی های عمومی در مورد نگرانی های خاص در مورد بهداشت عمومی است.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران ؛ سازمان جهانی بهداشت پارسال در روز جهانی سلامت به موضوع مراقبت های اولیه بهداشتی برای پوشش همگانی سلامت پرداخت اما شعار روز جهانی سلامت در سال 2020 ، "تقویت پرستاری و مامایی برای دستیابی به سلامت برای همه توسط همه" در نظر گرفته است .
گفتنی است پرستاران و ماماها نقش مهمی را در مراقبت از مردم در همه جا از جمله شرایط بحرانی ، درگیری‌ها و وضعیت‌های شکننده ایجاد می‌کنند . آن‌ها طیف گسترده‌ای از خدمات اساسی مرتبط به جامعه در تمام سطوح سلامت را ارائه می‌دهند . با انجام این کار ، آن‌ها یک مولفه اساسی در دستیابی به شعار "سلامت برای همه توسط همه" را محقق می‌سازند.
روز جهانی بهداشت که نماد سالگرد تاسیس سازمان جهانی بهداشت WHO در سال ۱۹۴۸ است ، در هفتم آوریل هر سال جشن گرفته می‌شود . این روز فرصتی برای تمام افراد در هر جامعه فراهم می‌کند تا در فعالیت‌هایی که منجر به بهبود سلامت می‌شوند ، مشارکت داشته باشند.
سازمان بهداشت جهانی به عنوان یکی از موسسه‌های وابسته به سازمان ملل با رسالت ارتقای آگاهی عموم مردم درباره موضوع خاص بهداشتی تاسیس شد و مهمترین هدف آن هماهنگی و ارتقا وضعیت بهداشت عمومی در سطح جهان است تا با تلاش جمعی، وضعیت سلامت بهبود پیدا کند.
بهداشت زیر بنای فعالیت های اقتصادی و پیشرفت های اجتماعی یک ملت محسوب می شود و سلامت جامعه در گرو رعایت اصول بهداشتی است و جامعه سالم و تندرست می تواند از منافع خود دفاع و حقوق خود را کسب کند . به همین دلیل هم نهادها و موسسه های مختلفی در حوزه بهداشت در سطح کشورها و در سطح جهانی فعال هستند . یکی از این موسسه ها، سازمان بهداشت جهانی است که از بدو تاسیس تا به امروز بیشترین توجه خود را صرف مداوای تب های مناطق حارّه ، سل ، جذام ، وبا ، طاعون ، آبله ، بهداشت مادران و کودکان و تغذیه متمرکز کرده است و امروز هم مهمترین مساله آن مبارزه با شیوع ویروس کرونا است.
تاریخچه تاسیس
 در کنفرانس سانفرانسیسکو در ۱۹۴۶ میلادی تصمیم به تشکیل یک کنفرانس بین المللی بهداشت گرفته شد که اساسنامه آن در هفتم آوریل ۱۹۴۸ میلادی در نیویورک تنظیم و تصویب شد و نخستین انجمن بهداشت جهانی اقدام به انتخاب روزی به عنوان روز جهانی بهداشت کرد . در ژوئن همان سال نخستین مجمع عمومی سازمان بهداشت جهانی در ژنو با حضور نمایندگان ۶۱ کشور جهان تشکیل شد و از ۱۹۵۰ میلادی به بعد هفتم آوریل هر سال با نام روز جهانی بهداشت در سراسر دنیا جشن گرفته شد.
ساختار سازمان
سازمان بهداشت جهانی در ۲۰۱۲ میلادی دارای ۱۹۴ عضو بود که شامل اکثریت کشورهای عضو سازمان ملل متحد است و مقر اصلی آن نیز در ژنو واقع در سوییس قرار دارد و به طور معمول هر ساله در ماه می میلادی یک جلسه عمومی با حضور اعضا در مقر اصلی برگزار می شود و دبیر کل آن نیز پس از یک دوره پنج ساله تغییر می کند.
این سازمان دارای ۶ دفتر منطقه ای آفریقا (برازاویل ، کنگو) ، آمریکا (واشنگتن دی سی ، ایالات متحده) ، مدیترانه شرقی (قاهره ، مصر) ، اروپا (کپنهاگ ، دانمارک) ، جنوب شرق آسیا (دهلی نو ، هند) و غرب اقیانوسیه (مانیل ، فیلیپین) است که هر کدام کشورهای منطقه خود را پوشش می دهند. هر کمیته منطقه ای از وزرای بهداشت کشورهای عضو تشکیل می شود.
اهداف سازمان
به طور کلی سازمان بهداشت جهانی شعار اصلی خود را دستیابی به بالاترین سطح بهداشت حق همه مردم است ، قرار داده و بر این پایه اهدافی همچون اجرای نقش رهبری در خصوص مسایل حیاتی و مهم سلامت ، شکل دادن به تحقیقات و برنامه های مرتبط با سلامت و انتشار مطالب و دانش های با ارزش، تعیین استاندارد ها و هنجارها و نظارت برای اجرای دقیق آن ها ، سیاستگذاری کلی و تعریف برنامه ها و تنظیم اسناد و اساسنامه های سلامت ، پشتیبانی فنی و ایجاد زیر ساخت ها و سازمان های مورد نیاز برای بهبود سلامت و نظارت بر وضعیت سلامت و ارزیابی روند سلامت جامعه جهانی برای خود تعیین کرده است.
بودجه سازمان
بودجه سالیانه سازمان بهداشت جهانی در حال حاضر حدود سه میلیارد دلار است که تقریباً یک چهارم آن توسط اعضا و بقیه‌ آن به وسیله کمک‌های داوطلبانه تامین می‌شود که در خصوص بیماری های قابل انتقال مانند هپاتیت، مالاریا و ... ، بیماری‌های غیرقابل انتقال مانند بیماری های ذهنی و روانی ، اعتیادهای شیمیایی و خشونت های رفتاری و معلولیت‌ها ، ترویج سلامت در طول زندگی مانند بهداشت تولیدمثل و بهداشت کودکان و افراد بالغ و سالمند ، سیستم ها و نظام‌های بهداشت و سلامت ، آمادگی برای مواجهه با چالش‌ها و بودجه‌های مرتبط با فرایندهای داخلی سازمان بهداشت جهانی هزینه می شود.

 

 
۱۹ فروردین ۱۳۹۹ ۱۳:۳۷
تعداد بازدید : ۵,۲۱۸

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید