سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۲:۵۹

اخبار

کلیه ها شگفت انگیزند،آنها را دریابید

بهداشت جهانی،دومین پنجشنبه ماه مارس را بعنوان روز جهانی کلیه نامگذاری کرده است . برای نخستین بار روز نهم مارس سال ۲۰۰۶ میلادی به عنوان روز جهانی کلیه نامیده شد . نامگذاری یک روز در طول سال به عنوان روز جهانی سلامت کلیه بیانگر اهمیت سلامت این عضو حیاتی بدن است.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران ؛ کلیه اندامی لوبیا شکل و تقریبا به اندازه مشت بسته انسان است و درست زیر قفسه سینه قرار دارد . عملکرد کلیه به زبان ساده ، دفع زباله‌های بدن است . کلیه روزانه حدود 200 لیتر خون تصفیه می‌کند و از آن حدود 2 لیتر آب اضافی و مواد زائد غربال می‌کند و از طریق مجاری ادراری دفع می‌کند . تنظیم فشار خون ، تعادل الکترولیتی و تولید سلول‌های قرمز خون به عهده کلیه‌هاست . چنانچه کلیه‌ها یک روز وظایف خود را به درستی انجام ندهند ، عملکرد اکثر ارگان‌های بدن ، به ویژه قلب مختل می‌شود.

1

نگاهی به شعارهای روز جهانی کلیه
از سال 2006 بود که سازمان بهداشت جهانی به منظور ترویج شیوه زندگی سالم ، آگاهی از عوامل خطر ، افزایش سطح آگاهی عمومی و آموزش‌های بهداشتی لازم برای پیشگیری از بیماری‌های کلیه و حفظ سلامت کلیه ها ، دوازدهم مارس (بیست و دوم اسفند ماه) ، را روز جهانی کلیه نامید . نگاهی به شعارهای سال های گذشته این روز جهانی نشان می‌دهد که چالش‌های این عضو در جهان چه مسائلی دانسته شده‌اند . 
" آیا کلیه هایتان سالم هستند؟ " ، " بیماری مزمن کلیوی : همه گیر ، خطرناک ، قابل درمان " ، " کلیه عضو شگفت انگیز تو " ، " حفاظت از کلیه ها : فشار خون خود را پایین نگه دارید " ، " حفاظت از کلیه ها : دیابت را کنترل کنید "  ، " حفاظت از کلیه ها : حفاظت از قلب " ، " اهدای کلیه-اهدای زندگی-پیوند " ، " با کلیه ها زندگی می کنیم پس حمله به کلیه ها را متوقف کنیم " ، "  بیماری های مزمن کلیوی و پیری " ،  " سلامت کلیه برای همه " ، " مبارزه با چاقی " ، " اقدام زود هنگام برای پیشگیری"  ، " سلامت کلیه برای همه ، در همه جا "  و "  کلیه ها و سلامت زنان " شعارهای هر سال روز جهانی کلیه بوده‌اند . 
ابتلای850میلیون نفر به بیماری کلیوی 
بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت در حال حاضر حدود 850 میلیون نفر در سراسر جهان به بیماری‌های مختلف کلیوی مبتلا هستند . بیماری‌ مزمن کلیه (CKD) عامل حداقل 2.4 میلیون مورد مرگ در سال است و ششمین عامل مرگ و میر محسوب می‌شود. 
آسیب شدید کلیه (AKI) به عنوان یکی از مهمترین عوامل بروز بیماری مزمن کلیه ، بیش از 13 میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می‌دهد که 85 درصد این موارد در کشورهای کم‌درآمد یا با درآمد متوسط زندگی می‌کنند . در گزارش سازمان جهانی بهداشت آمده است : حدود 1.7 میلیون نفر سالانه بر اثر AKI در جهان جان خود را از دست می‌دهند. 
کلیه های خود را دریابید
متخصص اورولوژی بیمارستان بعثت صنعت نفت گچساران گفت : کم تحرکی و تغییر الگوی غذایی افراد را در معرض ابتلا به بیماری های کلیه و مجاری ادرار قرار می دهد.
دکتر محسن شیرآقایی افزود : به طور معمول در هر فرد سالم دو کلیه وجود دارد که در طرفین ستون مهره‌ها و زیر دنده‌های تحتانی واقع شده اند . کلیه‌ها به رنگ قرمز متمایل به قهوه‌ای و از نظر شکل شبیه لوبیا هستند . هر کلیه به اندازه مشت بسته فرد است . اکثر اعضاء بدن برای عملکرد مطلوب وابسته به کلیه‌ها هستند . در نتیجه کلیه‌ها یکی از مهم‌ترین اعضای بدن انسان هستند.
وی شایع ترین بیماری های دستگاه ادراری در مردان را ابتدا پروستات و سپس سنگ های ادراری و عفونت ها برشمرد و گفت : سنگ ها در گذشته بیشتر در مثانه تشکیل می شد ، اما امروزه به دلیل تغییر شیوه زندگی ، بیشتر در کلیه تشکیل می شوند.
دکتر شیرآقایی تصریح کرد : کم تحرکی و تغییر الگوی غذایی از فیبر و سبزیجات به مصرف گوشت از جمله علت هایی است که افراد را در معرض ابتلا به بیماری های کلیه و مجاری ادرار قرار می دهد.
وی ادامه داد : ما به بیمارانی که سنگ کلیه دارند ، توصیه می کنیم که نمک کمتر مصرف کنند چرا که یک عامل شناخته شده در ایجاد سنگ کلیه است . 
توصیه های کلیدی برای حفظ سلامت کلیه ها
این متخصص اورولوژی کاهش مصرف نمک در غذا ، نوشیدن آب زیاد در طول روز ، تناسب اندام و فعالیت روزانه ، عدم مصرف خودسرانه دارو ، اجتناب از مصرف غذاهای آماده و فست فود ،‌ عدم استفاده از دخانیات و الکل و کاهش استرس را مهمترین راهکارهای حفظ سلامت کلیه دانست. 
چه افرادی در معرض بیماری و نارسایی کلیوی قرار می گیرند 
دکتر شیرآقایی اظهار داشت : نارسایی‌های کلیوی عمدتاً از بروز عوارض برخی از بیماری‌ها مانند دیابت ، فشارخون بالا ، آنژین‌‌های چرکی درمان نشده و اثرات سمی بعضی از داروها و ترکیبات سمی دیگر به وجود می‌آید ، در صورت اقدام نکردن برای تشخیص و درمان بیماری‌های کلیوی ، کارکرد طبیعی کلیه‌ها مختل می‌شود که می‌تواند به میزان قابل ملاحظه‌ای در زندگی روزمره اجتماعی و خانوادگی بیماران ، اختلال ایجاد کند.
8بیمار دیالیزی
مسئول تیم پزشک خانواده بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران گفت : در حال حاضر 8 بیمار دیالیزی تحت پوشش بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران قرار دارند .
دکتر عباس بزرگی با بیان اینکه دیالیز روندی است برای خارج کردن مایع و فرآورده های زاید اورمیک از بدن و هنگامی استفاده می شود که کلیه ها نتوانند چنین وظیفه ای را انجام دهند ، اظهار داشت : دیالیز تنها روند پیشرفت بیماری را کاهش می‌دهد اما بهبودی کامل این بیماران نیاز به پیوند کلیه دارد.
به 2660نفر در کلینیک کلیه بیمارستان بعثت گچساران خدمات رسانی شد
مسئول کلینیک های تخصصی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران گفت : از ابتدای سال جاری تا نیمه نخست اسفندماه دو هزار و 660 بیمار به کلینیک کلیه مراجعه و از خدمات متخصص اورولوژی بهره مند شدند.
صغری صادقی اعلام کرد ‌: از مجموع مراجعه کنندگان 73 بیمار به عمل جراحی سرپایی  و 60 بیمار به عمل جراحی جنرال نیاز داشته اند.
وی افزود : اکثریت اعمال سرپایی مربوط به مجرای ادراری و اکثریت اعمال جنرال مربوط به پروستات بوده است.  
صادقی همچنین یادآور شد : کلینیک کلیه بیمارستان بعثت گچساران روزهای شنبه و سه شنبه به بیماران و مراجعه کنندگان خدمات ارائه می دهد.
در حال حاضر افزون بر 13 هزار نفر تحت پوشش بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران قرار دارند .
 
۲۱ اسفند ۱۳۹۸ ۱۴:۰۴
تعداد بازدید : ۹۸۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید