سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۸:۰۹

اخبار

همه با هم به مقابله با کرونا برخیزیم

جلوگیری از شیوع کرونا نیازمند عزم و تلاش جهانی است، در این مرحله هر شخص موظف است به سوی این هدف یک گام بزرگ بردارد.
جلوگیری از گسترش یک بیماری واگیردار مثل کرونا ، تلاش تک تک افراد و نهادهای اجتماعی را می‌طلبد . اکنون زمانی است که نباید فقط به ارگان‌ها و نهادهای دولتی تکیه کنیم و باید خودمان دست به کار شویم.
تمام ما در مقابل خود ، اطرافیان و جامعه مسؤول هستیم و باید تغییر را از خودمان آغاز کنیم . اکنون زمان لجبازی ، خودخواهی و شانه‌خالی کردن از مسؤولیت نیست.
هر شخص در هر موقعیت و مسؤولیتی همچون یک سیاست‌گذار ، یک پزشک ، یک پرستار ، یک داروساز ، یک فروشنده،  یک مادر و یک شهروند ؛ باید نهایت دقت و تلاش را انجام دهد.

با توجه به شیوع کرونا در تمام جهان ،‌ تحقیقات گسترده‌ای در زمینه توسعه راهکارهای ساده و کاربردی برای به حداقل رسانی گسترش ویروس صورت گرفته که در ادامه به این موارد اشاره می‌شود:

به اخبار جعلی و شایعات توجه نکنید ؛ با شیوع ویروس ، بسیاری از افراد بیکار و سودجو شروع به نشر اکاذیب و شایعات از طریق فضای مجازی کرده‌اند . کافی است با خود صادق باشیم ، این اخبار تا چه اندازه حال ما را خوب می‌کنند و ارزش خواندن و صرف وقت دارند . اخبار و توصیه‌های پزشکی را فقط از منابع معتبر و علمی پیگیری کنید و به توصیه‌های فردی و سلیقه‌ای اهمیت ندهید.

وجدان داشته باشید ؛ در هر موقعیتی هستید ، مراقب باشید که به حقوق دیگران تجاوز نکنید . خبرهای جعلی و شایعه پخش نکنید . اگر مریض هستید حتما ماسک بزنید . اگر فروشنده هستید از احتکار مواد ضروری و گران‌فروشی خودداری کنید . اگر پزشک هستید نهایت تلاش خود را در ارتقای سلامت افراد به خرج دهید.
زباله‌های خود را در کیسه‌های بسته و در زمان مناسب به سطل شهرداری بیندازید . از انبار مواد غذایی و دارویی پرهیز کنید . با یکدیگر مهربان باشید.  
ارزش وقت خود را بدانید ؛ به این شرایط به چشم یک فرصت برای استراحت و انجام امور عقب‌ افتاده نگاه کنید . اگر در خانه قرنطینه هستید مطالعه و استراحت کنید و به نظافت شخصی برسید . زمان خود را در شبکه‌های اجتماعی که جز استرس نتیجه‌ای ندارند ، هدر ندهید.
آرامش خود را حفظ کنید ؛ این شرایط یک بحران جهانی است . بنابراین آن را با غر زدن و فرافکنی شخصی نکنید . آرام باشید و در آرامش دیگران سهیم باشید.
مرتب دست ها را بشویید ؛ بی‌دلیل دست‌ها را با آب و صابون به مدت حداقل ۲۰ ثانیه بشویید . طرز صحیح شستن دست مهم است . فیلم‌های آموزشی در اینترنت به وفور وجود دارند . به مایع دستشویی آنتی‌باکتریال نیاز ندارید . فراموش نکنید کرونا ویروس است نه باکتری.
از حوله شخصی استفاده کنید ؛ به هیچ عنوان به حوله‌های عمومی دست نزنید . حوله‌ شخصی خود را برای خشک‌کردن دست و صورت و بدن استفاده کنید و مدام آن را بشویید.
دست ندهید ؛ فکر نکنید با دست ندادن طرف مقابل ناراحت می‌شود و بی‌احترامی است . شما برای احترام به خود و طرف مقابلتان دست نمی‌دهید . روش‌هایی مانند زدن مشت بسته نیز روش خطرناکی است و فکر نکنید جایگزین مناسبی برای دست دادن است.
صورت خود را لمس نکنید ؛ ویروس کرونا از طریق دهان ، بینی و چشم وارد بدن می‌شود.
سطوح را مدام ضد عفونی کنید ؛ سطوح به ویژه سطوح مشترک را مدام ضدعفونی کنید و دستمال را در کیسه قرار داده و گره بزنید .
گوشی خود را حداقل روزی یکبار تمیز کنید ؛ گوشی را با مواد ضدعفونی یا الکل حداقل یک بار در روز تمیز کنید . ویروس کرونا و سارس تا چهار روز روی شیشه صفحه نمایش زنده می‌ماند.
ماسک بزنید ؛ زدن ماسک به عنوان یک اقدام پیشگیرانه مفید به نظر می‌رسد.
 از انبارکردن مواد غذایی و شوینده خودداری کنید ؛ کرونا مسابقه نیست ، به اندازه نیازتان مواد غذایی و شوینده خریداری و از انبارکردن مواد خودداری کنید.
برخی از داروها و وسایل ضروری را در خانه نگهداری کنید ؛ برای مثال اگر به دیابت مبتلا هستید ، برای یک مدت محدود دارو در خانه داشته باشید تا اگر مجبور شدید در خانه بمانید مشکلی پیش نیاید ؛ ولی از انبار کردن دارو پرهیز کنید.
از مایع ضدعفونی‌کننده دست استفاده کنید ؛ ضدعفونی کننده‌های طبیعی پایه الکلی گزینه‌های مناسبی برای ضدعفونی هستند . برخی محصولات عطری هستند و الکل کمی دارند و پوست دست را خشک نمی‌کنند ، این محصولات کارایی کمتری دارند.
مدام پیشرفت‌های پزشکی در این زمینه و توصیه‌های بهداشتی را پیگیری کنید . از سفر غیر ضروری اجتناب کنید و تا حد امکان در خانه بمانید.

 

۱۷ اسفند ۱۳۹۸ ۱۵:۰۴
تعداد بازدید : ۴۵۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید