سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۸:۲۸

اخبار

هفته جهانی آگاهی از مغز

"هفته آگاهی از مغز" رویدادی برای ارتقاء دانش و افزایش سطح آگاهی عموم مردم از ساختار و عملکردهای مغز است که به دور پنجم رسید .
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران ؛ هفته «آگاهی از مغز» برای نخستین بار اسفند سال94 در کشور برگزار شد ، این هفته امسال برای پنجمین سال متوالی در کشور برگزار می‌شود تا ضمن ارائه آموزش‌ها و پرداختن به طرح‌های تحقیقاتی ، زمینه شناسایی بیماری‌ها و اختلالات در حوزه‌های مغز به ویژه در دو حیطه کودک و بزرگسال به منظور پیشگیری و درمان هر چه بیشتر فراهم شود .

1

در این هفته تلاش می‌شود تا با استفاده از تمامی راه‌ها و بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و امکانات ، سطح دانش و اطلاعات از توانایی‌های مغز و نیز راه‌های جلوگیری از کاهش توانایی‌های مغز بین اقشار مختلف مردم در جامعه افزایش یابد .
هفته آگاهی از مغز کمپینی جهانی برای ارتقاء علاقمندی عمومی به تحقیقات علوم اعصاب است که توسط اتحادیه پژوهش‌های مغز دانا و اتحادیه اروپایی دانا و به صورت سالیانه از ۱۹۹۶ تاکنون برگزار می‌شود . سازمان پژوهشی دانا یک سازمان خصوصی متشکل از عصب ‌شناسان برجسته دنیا است که با شعار دروازه ورود به اطلاعات معتبر درباره مغز ، تحقیقات مرتبط با مغز را از طریق کمک‌های مالی ، انتشار مطالب و برنامه‌های آموزشی پشتیبانی می‌کند . اهداف کلی موسسه پژوهشی دانا بر سه اصل ارتقاء بهتر مغز و عملکردهای آن ، سرعت بخشیدن به کشف درمان اختلالات مغزی و مبارزه با برچسب زدن اختلالات مغزی از طریق آموزش‌های ارائه شده استوار است .
مغز فرمانده بدن و سیستمی است که تمام فعالیت ها ، رفتار ، غرایز ، هیجانات ، اراده و تفکر افراد را رهبری می کند و همه ارگان های بدن را با یکدیگر و همچنین با محیط پیرامون ، هماهنگ می کند ؛ به همین دلیل دانشمندان و محققان به دنبال آن هستند که عامه مردم بتوانند از اطلاعات مربوط به مغز خود آگاهی یابند و به بهداشت و سلامت مغز توجه بیشتری کنند و همانطور که سیستم های دیگر بدن را بررسی می کنند ، مغز خود را نیز تحت بررسی های پزشکی قرار دهند .
مغز به عنوان پیچیده‌ترین پدیده خلقت ، یک دستگاه پردازشگر اطلاعات است که دارای حدود یکصد بیلیون سلول تخصصی عصبی به نام نورون است . هر نورون در حکم یک پردازشگر اطلاعات انجام وظیفه می‌کند و انواع مختلفی دارد . هر نورون بین ۲۰۰۰ تا ۹۰۰۰۰ اتصال با سایر نورون‌ها دارد که مجموعاً یک شبکه عظیم اطلاعاتی را تشکیل می‌دهند . بنابراین مغز ساختاری اجتماعی دارد و همچون شبکه‌ای از پردازشگرهایی که در تعامل با هم عمل می‌کنند ، وظایف پیچیده خود را به انجام می‌رساند .
پردازش اطلاعات در مغز اکثراً به صورت خودکار و ناهشیار انجام می‌شود ، ولی هرگاه ارزیابی ، تحلیل ، تصمیم‌گیری ، برنامه‌ریزی ، تغییر مسیر یا متوقف ساختن کاری لازم آید ، ساختار مدیریتی مغز یعنی قطعه پیشانی وارد عمل می‌شود . قطعه پیشانی و اجزای آن هر یک وظیفه خاصی را برعهده دارند . مجموعه وظایف مدیریتی مغز را کارکردهای اجرایی آن می‌نامند . یکی از وظایف قطعه پیشانی مهار تکانه‌های هیجانی است که توسط آمیگدال یا بادامه در دستگاه لیمبیک پردازش می‌شود . دستگاه لیمبیک در مغز میانی و در زیر قشر مخ قرار گرفته است و از بخش‌های قدیمی مغز محسوب می‌شود و بین حیوانات و انسان‌ها مشترک است . تفاوت انسان با حیوان در وجود سامانه مدیریتی مغز است که در قطعه پیشانی قرار دارد .
پیشگیری از بیماری های مختلف با شناخت مغز 
مطالعات در ارتباط با شناخت مغز فرصتی است که اجازه می دهد جامعه درباره پیشرفت های انجام شده درباره تحقیقات مغزی همانند پیشرفت در تشخیص بیماری ها ، درمان و پیشگیری از اختلالات مغزی نظیر آلزایمر ، پارکینسون ، اسکیزوفرنی و افسردگی ، اطلاعات و آگاهی بیشتری کسب کند . 
آگاهی رسانی از ویژگی ها و توانایی های مغز ، چگونگی توانمند سازی و جلوگیری از کاهش توانایی مغز به عنوان یک حرکت و اقدام مناسب برای رشد مغز و جامعه ای برخوردار از انسان های سالم محسوب می شود ، بطوری که با بالا بردن قدرت مغز و رعایت بهداشت آن می توان از ابتلا به بسیاری از بیماری های مغزی و عصبی پیشگیری و نیز در درمان بیماری ها در این زمینه گام های سریع و مفیدی برداشت .
هفته آگاهی از مغز با هدف ارتقای بهداشت مغز در جامعه در هفته دوم اسفندماه هشتم تا چهاردهم برگزار می شود .
هفته آگاهی از مغز کمپینی جهانی برای ارتقای علاقمندی عمومی به تحقیقات علوم اعصاب است که توسط اتحادیه پژوهش‌های مغز دانا (DANA) و اتحادیه اروپایی دانا و به صورت سالیانه از 1996 تاکنون برگزار می شود .
گفتنی است برگزاری پنجمین سال هفته آگاهی از مغز در سطح کشور که قرار بود از نیمه دوم اسفند ماه امسال آغاز شود ، بدلیل پیشگیری از شیوع بیماری کرونا و لزوم توجه به تامین سلامت آحاد افراد جامعه ، به سال آینده موکول شد .

 

 
۱۱ اسفند ۱۳۹۸ ۱۲:۰۱
تعداد بازدید : ۵۵۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید