سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۸:۳۳

اخبار

یک متخصص بیماری های عفونی؛ماسک ها برای پیشگیری از کرونا معجزه نمی کنند

یک متخصص بیماری های عفونی با اعلام اینکه استفاده از ماسک به تنهایی باعث محافظت نمی‌شود بلکه باید حتما بهداشت دست و بهداشت تنفسی را رعایت کرد ، گفت : استفاده از ماسک صرفا زمانی که «علایم تنفسی دارید» ، «از فرد مبتلا به این بیماری مراقبت می‌کنید» و زمانی که «مبتلا به این بیماری هستید» ، توصیه می‌شود.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت گچساران ؛ دکتر عبدالعلی کیانی در نشست توجیهی و آموزشی بیماری کرونای جدید گفت : علایم ابتلا به ویروس کرونا شامل تب ، سرفه ، کوتاهی تنفس ، علایم گوارش و در موارد شدید ، عفونت ریه ( پنومونی) ، سندرم تنفسی حاد شدید و نارسایی کلیه است.

1

پزشک متخصص بیماری های عفونی بیمارستان بعثت صنعت نفت گچساران گفت :  انتقال این ویروس به صورت فرد به فرد امکان‌پذیر و راه‌های احتمالی انتقال آن از طریق انتشار از راه هوا ، تماس نزدیک با انسان مبتلا و دست زدن به وسایل آلوده میسر است.
وی بیان کرد : بر اساس اطلاعات فعلی راه‌های انتقال کروناویروس جدید همانند سایر کوروناویروس‌ها و ویروس آنفلوانزاست ؛ یعنی از تماس دست آلوده به ترشحات تنفسی با چشم ، بینی و دهان ، از راه قطره‌های تنفسی (عطسه ، سرفه و صحبت کردن چهره به چهره به مدت طولانی) است بنابراین شست‌وشوی مکرر دست‌ها بسیار توصیه می‌شود.
راه‌های پیشگیری چیست؟
دکتر کیانی تصریح کرد : راه‌های پیشگیری نیز توجه به مواردی ساده است که شامل شست‌وشوی کامل دست‌ها با آب و صابون به طور مداوم و در هر زمان ، خودداری از دست دادن و روبوسی کردن با افراد دارای علایم تنفسی ، پوشاندن دهان و بینی خود هنگام سرفه و عطسه با دستمال یا قسمت بالای آستین ، رعایت فاصله حداقل یک و نیم متری از افراد بیمار ، پرهیز از تماس دست‌آلوده به چشم ، بینی و دهان خود ، خودداری از رهاکردن دستمال کاغذی مصرف‌شده در محیط ، مصرف نکردن مواد غذایی نیم‌پز و خودداری از تماس با حیوانات اهلی و وحشی است.
وی ابراز کرد : ویروس کرونا ، عمدتاَ از راه دهان ، بینی ، چشم و گوش وارد بدن می‌شود بنابراین دست‌هایتان را قبل از شست‌وشوی کامل با آب و مایع دستشویی، به این چهار قسمت بدن نزنید .
پزشک متخصص بیماری های عفونی بیمارستان بعثت صنعت نفت گچساران گفت : هر روز چندین بار دست‌هایتان را با آب ترجیحا گرم و مایع دستشویی و هر بار به مدت نیم دقیقه با دقت بشویید اگر مایع یا ژل ضدعفونی کننده هم بزنید، بهتر است .
دکتر کیانی ادامه داد : اگر نزدیک شما ، کسی سرفه یا عطسه کرد ، فوری دهان و بینی‌تان را ببندید و حتی‌المقدور چند متری از او دور شوید ، چون یکی از راه‌های انتقال کرونا ، تنفس است.
آیا برای محافظت از خود به ماسک نیاز داریم؟
پزشک متخصص بیماری های عفونی بیمارستان بعثت صنعت نفت گچساران در خصوص استفاده از ماسک و محافظت در برابر این بیماری گفت : استفاده از ماسک به تنهایی باعث محافظت نمی‌شود بلکه باید حتما بهداشت دست و بهداشت تنفسی را رعایت کرد ؛ استفاده از ماسک صرفا زمانی که «علایم تنفسی دارید» ، «از فرد مبتلا به این بیماری مراقبت می‌کنید» و زمانی که «مبتلا به این بیماری هستید» ، توصیه می‌شود.
ویروس برای چه مدتی بر روی سطوح زنده می‌ماند؟ 
دکتر کیانی اضافه کرد : هنوز مشخص نیست که ویروس کرونا چه مدت بر روی سطوح زنده می‌ماند ؛ مطالعات فعلی نشان می‌دهد که برای چندین ساعت این ویروس بر روی سطوح زنده می‌ماند و مواد شست‌وشودهنده مثل وایتکس می‌تواند ویروس را از روی سطوح از بین ببرد.
آیا دارویی برای پیشگیری یا درمان این بیماری وجود دارد؟ 
وی گفت : تاکنون واکسن یا داروی ضد آن برای درمان این دسته از ویروس‌ها یافت نشده است ولی اگر می‌خواهید خودتان را از این بیماری محافظت کنید باید به اصول بهداشت تنفسی و بهداشت دست و عدم تماس نزدیک با فرد بیمار پایبند باشید.
علایم عمده بیماری کرونا ویروس چیست؟
دکتر کیانی ادامه داد : علائم عمده این بیماری شامل تب ، سرفه ، گلودرد و تنگی نفس است که در اغلب موارد به شکل یک بیماری تنفسی خفیف شبهِ آنفلوانزا تظاهر می‌یابد اما در گروهی از مبتلایان ممکن است به بیماری شدید تنفسیِ تب‌دار تبدیل‌شده و باعث بستری شدن بیمار شود . در موارد اندکی نیز مرگ در اثر این بیماری گزارش‌شده است.
در صورت ابتلا به بیماری تنفسی چه کنیم؟
پزشک متخصص بیماری های عفونی بیمارستان بعثت صنعت نفت گچساران بیان کرد : در صورتی که ابتلا به بیماری تنفسی مانند تب ، سرفه یا تنفس مشکل داشتید باید سریعا به پزشک مراجعه کنید .
دکتر کیانی همچنین گفت : استفاده از ماسک معمولی، حفظ فاصله حداقل یک متری با سایرین ، پرهیز از در آغوش گرفتن ، دست دادن و بوسیدن دیگران ، پرهیز از حضور در اجتماعات و ملاقات با دیگران ، پوشاندن دهان موقع عطسه و سرفه با دستمال یا قسمت بالای آستین ، انداختن دستمال‌های مصرف‌شده در یک کیسه نایلونی و گره زدن درِ آن و شست و شوی مکرر دست‌ها با آب و صابون ، به‌ویژه بعد از عطسه و سرفه یا تماس با فرد بیمار از دیگر توصیه‌هاست.
 

1

1

1

1

1

 

 

۱۰ اسفند ۱۳۹۸ ۱۲:۰۰
تعداد بازدید : ۱,۰۳۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید