سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۹:۰۶

اخبار

هفته ملی سلامت مردان؛«محیط کار سالم،کارکنان سالم»

نیمی از جمعیت کشورمان را مردان تشکیل می دهند، در حالی که بررسی ها نشان می دهد بیشتر مردان ایرانی نسبت به سلامت خود بی تفاوت هستند و هنگام بیماری کمتر به سراغ پزشک می روند.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران ؛ موضوع سلامت مردان به عنوان جمعیت اصلی شاغل در چرخه تولید و اقتصاد کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است ، زیرا تحقیقات نشان می دهد که میزان از کارافتادگی مردان در دوران کار و تلاش برای به گردش در آوردن چرخ اقتصاد بالا بوده و همین مساله موجب می شود چرخه تولید و کار ، برخی اوقات دچار سکون و نقصان شود .
در حالی که سلامت نیروی انسانی در این چرخه ، حرف اول را می زند و این موضوع از اهمیت روز افزون آن حکایت دارد و به این مهم باید توجه کرد . 
سلامت مردان در دنیا از دهه 80 میلادی آغاز شده ، زمانی که این ‏موضوع در ایران کلید خورد کمتر از 10 کشور به این موضوع می ‌پرداختند ، اما هم اکنون کشورهای زیادی در جهان به موضوع ‏سلامت مردان توجه دارند . 
گسترش شهرنشینی و فاکتورهای مختلف موجب شده شیوع و حتی مرگ و میر برخی بیماری ها به مراتب افزایش یابد و حتی در جنس مردان نیز بیشتر ظهور و بروز داشته باشد .
در کشور ایران از سال ۱۳۸۵ نخستین پنجشنبه اسفند ماه هر سال به عنوان روز مـلی ســــلامت مـــردان تعیین و مقرر شده هر ساله در این روز با هدف حساس سازی جامعه آموزش و فرهنگ سازی در حد امکان مداخلات تشخیص و درمانی صورت گیرد که با توجه به اهمیت سلامت مردان و برای ایجاد فرصت کافی جهت انجام فعالیت ها، برنامه‌های مربوط در هفته‌ای به همین نام (هفته ملی سلامت مردان ایرانی / سما) برگزار می‌شود .
سلامت مردان موضوعی است که موجب استحکام و ارتقای سلامت نیروی کار جامعه و توسعه کشور را در پی خواهد داشت مردان نسبت به زنان در معرض فاکتورهای خطر محیطی و شغلی بیشتری هستند و عادات غلطی مانند مصرف سیگار ، الکل ، اعتیاد و استرس شغلی در آنها بیشتر است از سوی دیگر مردان کمتر به پزشک مراجعه کرده و مراجعه به مراکز درمانی را به دلایل مختلف از جمله موانع فرهنگی تا بروز مراحل پیشرفته و خطرناک بیماری به تاخیر می‌اندازند .
نامگذاری هفته اول اسفند ماه در کشور ما ، با هدف تاکید بر سلامت مردان کشورمان و حساس سازی مردان جامعه ایرانی برای توجه بیشتر به جنبه‌های مختلف پیشگیری از مخاطرات سلامت بوده است .
شعار و روزشمار هفته سلامت مردان سال جاری 

1

شعار امسال هفته سلامت مردان ایرانی «محیط کار سالم ، کارکنان سالم» اعلام شده و هر یک از روزهای این هفته نیز با عنوانی خاص نامگذاری شده است .
 پنجشنبه اول اسفند با عنوان ؛ آموزش شاغلان در خصوص سرطان‌های شایع مردان با تاکید بر سلامت پروستات از جوانی تا سالمندی ، جمعه دوم اسفند با عنوان ؛ پنجره جمعیتی ، فرصت‌های شغلی و سیاست‌های سلامت مردان ، شنبه سوم اسفند با عنوان ؛ شیوه زندگی سالم در محیط کار با تاکید بر حذف دخانیات و ارتقای فعالیت بدنی ، یکشنبه چهارم اسفند با عنوان ؛ سلامت روانی در محیط کار ، دوشنبه پنجم اسفند با عنوان ؛ علل شغلی ناباروری و سایر بیماری‌های شغلی ، سه شنبه ششم اسفند با عنوان ؛ کنترل عوامل خطر ارگونومیک ، بیولوژیک ، شیمیایی و فیزیکی بیماری‌زا در محیط کار و چهارشنبه هفتم اسفند با عنوان ؛ پیشگیری از حوادث شغلی و استانداردهای ایمنی برگزار می‌شود .
مروری بر شعارهای هفته سلامت مردان ایرانی ؛
سال 1386 : سلامت مردان ضامن امنیت خانواده و جامعه ، سال  1387 : مردان سالم ، جامعه پویا و آینده روشن ، سال 1389 : حرکت برای سلامت مردان  ، سال 1390 : ســـــلامت خود را جدی بگیرید ، سال 1391 : با خودمراقبتی ، یک برنده باشید ، سال1392 : سوانح و حوادث در کمین سلامت مردان ، سال1393 : کمربند خودمراقبتی را ببندیم ، سال1394 : فرمان سلامتی در دستان شماست ، سال1395 : آیا در مسابقه سلامت برنده اید؟! ،  سال1396 : ورزش ؛کلید طلایی سلامت مردان ، سال1397 : مردان فعال تر مردان سالم تر .

 

 
۳ اسفند ۱۳۹۸ ۱۲:۴۰
تعداد بازدید : ۱,۲۵۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید