سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ۱۵:۰۵
 

اخبار

سامانه نوبت دهی 1519نمونه مدیریت موفق زنان درسازمان بهداشت ودرمان صنعت نفت

بیمارستان نفت تهران، اولین مرکزبیمارستانی در سازمان بهداشت ودرمان صنعت نفت است که دارای مرکزنوبت دهی تلفنی "کال سنتر"است . با نظر سنجی های انجام شده، ایجاد کال سنتر و سامانه 1519 نقش موثری دررضایت بیماران و نوبت دهی کلینک ها، پاراکلینک و بخش های بیمارستانی داشته است.

 به مناسبت  روز میلاد  حضرت فاطمه (ع)  روز بزرگداشت مقام زن ، با زهره محمدی رییس این مجموعه  گفت وگویی داشتیم  که  در ادامه  می آید. نکته قابل  توجه  درمجموعه   کال سنتر  و مخابرات بیمارستان نفت  تهران آن است  که مدیریت  و کارکنان  این مجموعه را خانم ها به عهده دارند؛ به نظر می رسد این بخش  تاکنون گام های موثری برای رضایت  مراجعین، پزشکان و مدیریت   مجموعه  برداشته  است  که می تواند  دستاورد وهمکاران سامانه 1519 باشد. این جمع در واقع ، نمونه ای موفق از مدیریت  وکارگروهی  زنان  را در بهداشت ودرمان صنعت نفت تهران به نمایش گذاشته اند.در سال 95با تصمیم  هیات مدیره سازمان بهداشت ودرمان صنعت نفت ، برای راه اندازی واحد کال سنتر، فقط  نیروهای  خانم  جذب شدند  و به مرور هم با توسعه  فعالیت ها همچنان  90 درصد کارکنان خانم هستند.

 حتی امروزه هم در این واحد،  پرسنل نوبتکار و شیفت شب داریم و همچنان  محیط  زنانه مانده است و با همکاری  که در این تیم وجود دارد بخش قابل توجهی از اهداف تعیین شده محقق شده است.
 وی مهمترین  دستاورد  سامانه 1519  را اصلاح  روش نوبت دهی  و روال پذیرش  در بیمارستان صنعت نفت  تهران  می داند  و دراین باره  متذکر می شود که  در حال حاضر  نیاز به مراجعه  حضوری  و تشکیل   صف های  طولانی دراین بیمارستان  به  کمترین  حد رسید ه است  به  نحوی  که  در حال حاضر  80 درصد  نوبت  دهی ها  تلفنی  و 20 درصد  حضوری است  که در واقع  بخش عمده  نوبت دهی حضوری  شامل  بیماران اعزامی  وبیماران اورژانسی و موارد خاص است.
تعداد تماس های مراجعین  از طریق  کال سنتر از هزار و800 تماس در سال 96 شروع و با پشت سرگذاشتن رکورد 60 هزارتماس در پایان اسفند  ماه سال گذشته ، بهمن  ماه سال 98 ، تعداد  تماس های ورودی  به صد هزار تماس رسیده است که حاکی از جریان  رو به رشد تعداد تماس ها است.
 محمدی به نقش  تاثیرگذار همکاران خود در واحد کال سنتر ومخابرات اشاره می کند و می گوید  افزایش تعداد تماس ها از کیفیت  کار نکاسته است ودستیابی به این موفقیت  را مدیون  کادر حرفه ای و مسوولیت پذیر شاغل در مجموعه هستیم.
 
 به گفته محمدی  با تجهیز شدن واحد مخابرات به سیستم های پیشرفته کامپیوتری ، سرعت پاسخگویی افزایش  پیدا کرده است . به نحوی که  زمان انتظار  پاسخ دهی  به 18 ثانیه رسیده است . که زمان خوبی را درمقایسه با دیگر مراکزدرمانی در کشور کسب کرده است.
   این  خانم مدیر جوان ،  چشم انداز روشنی برای زیر مجموعه  تحت  مدیریتش دارد و با برنامه ریزی هایی که  انجام داده است ، انتظار دارد در آینده ای نه چندان دور، نوبت دهی  ها در تمامی بخش ها، پلی کلینیک وپاراکلینیک ها از طریق  کال سنتر صورت گیرد .
وی همچنین ازتغییرات مثبت  دیگرکه کال سنتر برای رفاه حال بیماران فراهم کرده است می گوید :  در حال حاضر ثبت نوبت پیگیری بعداز عمل  وبستری بیماران در زمان ترخیص،  باهماهنگی  بخش ها و کال سنتر انجام می شود. درواقع  پیگیری های درمانی  پس از ترخیص بیماران صورت می گیرد و بیمار در این زمینه نیز دغدغه ای ندارد  زیرا این امر بر اساس نوبت دهی های تعریف شده انجام می شود.
 شایان ذکر است کلیه  عملکرد ونتایج اقدامات ،در هیات مدیره  سازمان بهداشت ودرمان صنعت نفت  مورد بررسی قرار می گیرد  و به شدت  روند تغییرات  و پیشرفت در خدمات دهی در کال سنتر کنترل می شود.
 محمدی 36 ساله فوق لیسانس رشته مدیریت  است  و با وجودی که اختلاف سنی چندانی با کارکنان  مجموعه ندارد  به زعم همکارانش مادر کال سنتر  بیمارستان نفت  تهران  نامیده می شود و به گفته خودش رفتاری توام با  حس مسوولیت و همدلی با  کارکنان این بخش  دارد وبه  گفته وی و همکارانش،  دراین واحد  کارکنان با هم همراه  هستند و شادی وغم همدیگر را درک می کنند که شاید از مشخصه های  مدیریت  یک زن است.
 وی با بیان اینکه همه کارکنانش خانم هستند،  چه  متاهل و چه  مجرد به  فراخور شرایط مسایلی را دارند عنوان  می کند که  سعی می کنم  به رفع دغدغه های آنها  کمک کنم . مواردی  مثل شرایط   بارداری ، شیر دهی  و ودیگر مسایل  زندگی  شخصی افراد را در نظر می گیرم  با این وجود معتقدم   سمت سازمانی  افراد  نباید  در خانواده  تاثیر گذار باشد. و برعکس آن هم صادق است  و روابط خانوادگی و کاری تفکیک شده است. ضمن اینکه خود من هم  وظایف مادری وهمسری را نیز دارم وسعی می کنم این تفکیک  در زندگی وشغلم صورت گیرد.
 وی تاکید می کند  یکی  از خط قرمزهایش راهنمایی اشتباه بیماران است . وی معتقد است راهنمایی  باید به شکلی باشد تا هیچ تماس گیرند ه ای  بلا تکلیف نماند و هیچ بیماری در ارتباط با نوبت گرفتن  با چالش مواجه نشود ،در صورت مشاهده چنین مواردی  با کارمند برخورد می شود ودر این مورد هیچ ملاحظه ای نمی شود  .

 

 

خبرنگار : نفیسه هوشیار

۲۸ بهمن ۱۳۹۸ ۱۱:۰۰
تعداد بازدید : ۳۳,۴۸۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید