سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ۱۵:۳۶
 

اخبار

به بهانه هفته ملی«ارتقاء آگاهی دربارۀ بارداری»؛نقش پررنگ سن بارداری در فرزندآوری

چهاردهم تا بیست‌وهشتم بهمن ماه «هفتۀ ارتقاء آگاهی دربارۀ بارداری» نامگذاری شده است . هدف از این نامگذاری افزایش آگاهی زوج‌ها از نقش پررنگ سن بارداری در فرزندآوری ، باید و نبایدهای دوران بارداری ، ارتقاء سطح سلامت مادر و جنین و پیشگیری از خطرات احتمالی دوران بارداری است.
مراقبت‌های بارداری محدود به دوران بارداری نیست ، بلکه پیش از اقدام به بارداری نیاز است ارزیابی‌ها و غربالگری‌های لازم انجام شود تا خطر بروز مشکلات سلامت برای مادر و ناهنجاری‌ها و اختلالات در جنین به حداقل برسد .
باردار شدن به آگاهی و آمادگی احتیاج دارد . با انجام اقدامات قبل از بارداری می‌توانید برای آغاز یک بارداری سالم آماده شوید و از طریق یک برنامه‌ریزی دقیق ، ساده و مشخص جهت انجام مراقبت‌های لازم ، با اطمینان بیشتری برای بچه‌دار شدن اقدام کنید .
تاثیر سن در سلامت دوران بارداری
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران ؛ آفاق رحمانی سوپروایزر مامایی کلینیک تخصصی زنان و زایمان بیمارستان بعثت صنعت نفت گچساران بیان داشت : اقدام به بارداری در سنین پایین خطراتی مانند پارگی زودرس کیسه آب و زایمان زودرس وجود دارد و در سنین بالا نیز هم احتمال بروز بیماری‌ها در خانم افزایش می‌یابد و هم احتمال بروز ناهنجاری‌های کروموزومی در جنین بیشتر می‌شود .
رحمانی ، در ادامه بر اهمیت ارزیابی سلامت پیش از تصمیم به بارداری تأکید کرد و گفت : برخی زوج‌ها پس از وقوع بارداری تازه به فکر پایش سلامت می‌افتند و این مسئله ممکن است موجب وقوع مخاطراتی برای مادر و جنین شود . ارزیابی‌ها و مراقبت‌ها باید پیش از اقدام به بارداری انجام شود و اگر زوجی تصمیم به بارداری و فرزندآوری می‌گیرند ، باید پیش از اقدام مشاوره‌ها و اقدامات لازم را انجام دهند تا بتوانند یک بارداری سالم و کم‌خطر در پیش داشته باشند .
سوپروایزر مامایی کلینیک تخصصی زنان و زایمان بیمارستان بعثت صنعت نفت گچساران نخستین گام در ارزیابی‌های پیش از بارداری را مراجعه به متخصص زنان دانست و گفت : وقتی زوجی تصمیم می‌گیرند بچه‌دار شوند ، خانم باید به متخصص زنان مراجعه کند تا وضعیت سلامتش به‌دقت ارزیابی شود . البته منظور این نیست که برای باردار شدن حتماً به سلامت کامل طبی نیاز است ، بلکه منظور این است که پزشک باید از وضعیت خانم آگاه باشد تا بتواند مشکلات و خطرات احتمالی در بارداری را مدیریت کند .
وی ، توجه به سوابق بیماری‌های خانم را به‌عنوان یکی دیگر از ارکان مراقبت‌های قبل از اقدام به بارداری برشمرد و توضیح داد : اگر خانم سوابق بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت ، فشار خون یا صرع دارد ، پزشک حتماً باید از آن مطلع باشد و متخصصان مربوط اجازۀ بارداری را به فرد بدهند تا بتوان خطرات احتمالی را کنترل کرد .
بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران کلاس های "آمادگی برای زایمان" برگزار می کند ؛ زایمان باکلاس
تغییرات فیزیولوژیک و آناتومیک در مادر باردار ، جسم و روح او را نیازمند حمایت می‌کند تا مشکلات و ناراحتی ‌های احتمالی قابل اجتناب یا قابل کنترل ، این دوران خاص از زندگی ‌اش را خدشه ‌دار نکند . بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران با در نظر گرفتن این اولویت‌ها و برای ترویج زایمان طبیعی برای مادران باردار مبادرت به برگزاری کلاس‌های آمادگی برای زایمان کرده است .
سوپروایزر مامایی کلینیک تخصصی زنان و زایمان بیمارستان بعثت صنعت نفت گچساران با بیان اینکه بارداری یکی از مهمترین مراحل زندگی زنان است که منجر به تغییرات جسمی ، روانی و اجتماعی قابل ملاحظه‌ای می‌ شود گفت : حاملگی نیز مانند بلوغ و یائسگی ، یکی از دوران های مهم و بحرانی در زندگی بانوان تلقی می‌شود  که طی آن باید تکامل و نمو در راستای قبول وظایفی ویژه انجام شود تا نقش مادری بهتر پذیرفته شود .
رحمانی افزود : توانمندسازی مادران باردار برای سازگاری با این تغییرات ضروری به نظر رسیده و با این هدف کلاس‌های آمادگی برای زایمان در بیمارستان بعثت صنعت نفت گچساران در حال برگزاری است .
او مهمترین و بزرگترین هدف کلاس‌های آمادگی برای زایمان را ارایه آگاهی به مادران باردار دانست و توضیح داد : ترس‌های مادر در مورد سلامت خود و جنین با کسب آگاهی به مرور از بین رفته و تفکرات نادرست او اصلاح می‌شود ؛ این کلاس‌ها به زنان کمک می ‌کند تا با مشکلات احتمالی بارداری کنار آمده یا آنها را حل کنند ؛ اعتماد به نفس مادر باردار در این کلاس ‌ها افزوده می ‌شود و به عنوان نمونه می آموزد ، بسیاری از دردهای دوران بارداری را بدون نیاز به دارو برطرف کند .
رحمانی با بیان اینکه کلاس‌های آموزشی دوران بارداری و آمادگی برای زایمان از سال 93 تاکنون در کلینیک زنان و زایمان بیمارستان بعثت صنعت نفت گچساران برگزار می شود ، اضافه کرد : این کلاس یکشنبه ها طی نشست 2 ساعته برگزار می شود .
ارائه خدمات به مادران قبل از بارداری ، هنگام بارداری و بعد از زایمان
خدمات واحد بهداشت خانواده بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران تنها هنگام زایمان نیست و مراقبین سلامت در سه مرحله قبل از بارداری ، هنگام بارداری و بعد از زایمان نیز مراقبت های مختلفی از مادران باردار انجام می دهند .
مسئول بهداشت خانواده بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران می گوید : در مرحله نخست و قبل از بارداری ، مادرانی که تمایل به بارداری دارند ، ضمن دریافت قرص های اسید فولیک ، آزمایش های قبل از بارداری از جمله تست پاپ اسمیر (دهانه رحم) ، آزمایش های قند خون و بیماری های زمینه ای را انجام می دهد .
جمیله حمیداوی افزود : این مادران در این مدت خدمات مامایی و دیگر مراقبت های مورد نیاز را دریافت و پس از مثبت بودن تست حاملگی وارد مراقبت های دوران بارداری می شوند .
وی تاکید کرد : در این مرحله نیز مراقبت ها با تشکیل پرونده بارداری بررسی عوارض زایمان های قبلی ، وضعیت توده بدنی ، معاینه فیزیکی دهان و دندان و آزمایش های تکمیلی انجام می شود .
حمیداوی گفت : در این مرحله طرح پیشگیری از انتقال HIV ، غربالگری سلامت روان و ارزیابی سلامتی جنین نیز بررسی و مادرانی که افزایش وزن ندارند و یا احتمال دیابت بارداری دارند به کارشناسان تغذیه ارجاع داده می شوند .
وی اضافه کرد : مادرانی که دارای علائم خطر بارداری باشند با توجه به علائم تحت مراقبت های لازم قرار می گیرند .
مسئول بهداشت خانواده بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران می گوید : مادران همچنین در کلاس های آموزشی دوران بارداری و آمادگی برای زایمان شرکت می کنند .
حمیداوی افزود : مادران باردار ضمن دریافت مکمل های بارداری ، به صورت منظم از سوی ماماها مراقبت می شوند .
وی یادآور شد : این مادران بعد از زایمان نیز از نظر عوارض بعد از زایمان و دریافت مکمل های دارویی تحت مراقبت هستند .
وی اظهار داشت : در این مرحله نیز مادران مورد معاینه بالینی (پستان ، شکم و رحم) و مشاوره قرار می گیرند و از نظر سلامت دهان و دندان، تغذیه و شیردهی و آزمایش های خاص مراقبت می شود .
68درصد بارداری ها در زنان تحت پوشش زیر 35 سال اتفاق می افتد
حمیداوی در ادامه با بیان اینکه جمعیت زنان باردار تحت پوشش بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران تا پایان دی ماه سال جاری 168 مورد است ، افزود : بیشترین تعداد باردار در گروه سنی زیر 35 سال  با 68 درصد ، کمترین تعداد باردار در گروه سنی بالای 41 سال با 3 و نیم درصد و بیشترین بارداری ها در بارداری های دوم و سوم دیده شده است .
مسئول بهداشت خانواده بهداشت و  درمان صنعت نفت گچساران تصریح کرد : براساس دستورالعمل کشوری بهترین فاصله سنی بین بارداری ها 3 سال می باشد .
حمیداوی جمعیت زنان باردار تحت پوشش بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران در سال گذشته را  189 مورد عنوان کرد و  اضافه کرد :  بیشترین تعداد باردار در گروه سنی زیر 35 سال  با 40درصد ، کمترین تعداد باردار در گروه سنی بالای 41 سال با 4 درصد و بیشترین بارداری ها در بارداری های دوم و سوم بود . 
 
 
۲۱ بهمن ۱۳۹۸ ۱۳:۴۶
تعداد بازدید : ۵۵۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید