سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۹:۵۷

اخبار

به مناسبت هفته مبارزه با سرطان؛سرطان پایان زندگی نیست/شناسایی103مبتلا به سرطان در جمعیت تحت پوشش بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران

سرطان یا چنگار ، بیماری رشد بدون کنترل سلول های بدن است ؛ بیش از 100 نوع متفاوت از سرطان وجود دارد که هر کدام با توجه به نوعی سلولی که تحت تاثیر قرار گرفته ، طبقه بندی می شود.
سلول هایی که بدون کنترل تقسیم می شوند به شکل توده یا تومور درمی آیند (به جز در مورد سرطان خون ) ، تومور می تواند رشد کند و در سیستم گوارش ، عصبی و گردش خون ، اختلال ایجاد کرده و موجب تغییرات هورمونی شود .
تومورهایی که در یک نقطه باقی می مانند و رشد آنها محدود است ، خوش خیم هستند ؛ سرطان بدخیم موقعی اتفاق می افتد که یک سلول سرطانی با استفاده از خون یا سیستم لنفاوی به دیگر قسمت های بدن حرکت کرده و طی فرایندی به نام تهاجم ، بافت های سالم را از بین ببرد . 
فعل و انفعالات خاصی موجب حرکت کردن تومورهای سرطانی می شوند ؛ حرکت سلول های سرطانی برای پزشکان و دانشمندان بسیار مهم است چرا که مرگ و میر سرطان بیشتر به خاطر تومور متاستاتیک (تومور جدیدی که به خاطر حرکت تومور اولیه ایجاد شده است ) اتفاق می افتد و فقط 10 درصد از مرگ ها ناشی از سرطان با تومورهای اولیه است .
دانشمندان معتقدند که پیدا کردن یک راه برای متوقف کردن چسبیدن سلول های سرطانی به سلول های جدید موجب توقف گسترش سرطان می شود .
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران ؛ تصور بیشتر مردم از بیمار سرطانی ، ظاهری لاغر با موی تراشیده ، ناامید و در انتظار مرگ است ؛ اما در واقع اینگونه نیست . پیشرفت های علم پزشکی افزون بر کنترل و درمان سرطان ، باعث افزایش امید به زندگی در بیماران سرطانی شده و خط بطلانی بر نگرش ترحم آمیز نسبت به این بیماران کشیده است . 
سرطان پایان زندگی نیست
"سرطان" برای بسیاری از مردم واژه یی ترسناک است ؛ درست مثل حس ترس از تاریکی ، وقتی وارد محل ناشناخته یی می شوی . اما همین که با آن محل آشنا باشی ، واهمه ی حضور در آن به هنگام تاریکی از بین می رود . سرطان هم اینگونه است . در مواجهه ی اول ، با شنیدن نام این بیماری ، ترسی وجود انسان را فرامی گیرد ؛ ترس از مرگ و نابودی . اما همین که بدانی پیشرفت های علم پزشکی در این زمینه تا چه حد به کنترل و درمان این بیماری کمک کرده است یا تشخیص بیماری در مراحل اولیه ، بسیار زیاد به بهبود این بیماری کمک خواهد کرد یا نقش امیدواری در بهبود سرطان و طول عمر بیماران چقدر است ، نگرانی ها در خصوص درمان ناپذیر بودن سرطان کاهش خواهد یافت . 

1

نحوه ی مواجهه با این بیماری از سوی فرد ، خانواده و جامعه نیز عامل مهم دیگری از نگاه پزشکان مشاور است که در درمان یا کنترل این بیماری موثر واقع می شود اما به رغم پیشرفت های علمی کشور در تشخیص و درمان سرطان ، بخش مربوط به نگرش و نحوه ی مواجهه با این بیماری در جامعه از توجه برکنار مانده است . 
همچنین به گفته ی پزشکان و محققان ، تشخیص سرطان در مراحل اولیه نیز از دیگر دلایل درمان پذیری انواع سرطان است . 
در نتیجه با علم به این موضوع ها و تنها با آگاهی از نشانه های سرطان و چگونگی برخورد با این بیماری ، می توان تا حد زیادی از ترس و واهمه نسبت به آن کاست . از سوی دیگر نقش امیدواری در درمان بیماری سرطان ، از علل دیگر رهایی و بهبودی از چنگال سرطان است . 
پیش بینی های جدید سازمان جهانی بهداشت حاکی از آن است آمار ابتلا به سرطان در سال جاری در مجموع ۱۸.۱ میلیون مورد برسد که ۹.۶ میلیون مورد آنها به مرگ منجر خواهد شد و این افزایش  تا حدودی به دلیل رشد و پیر شدن جمعیت است .
این ارقام حاکی از آن است که یک پنجم مردان و یک ششم زنان در طول عمر خود به نوعی سرطان مبتلا خواهند شد و در ایران سرطان معده با ۱۷.۷۴ ، پوست غیرملانوم  با ۱۷.۴۹، پروستات با ۱۶.۹۳ ، روده بزرگ با ۱۴.۱۳ و مثانه با ۱۲.۵۶   در هر ۱۰۰ هزار نفر را شایع‌ترین سرطان ها  هستند از این بین سرطان معده شایع ترین بدخیمی در مردان است به طوری که در سال ۹۴،  ۶ هزار و ۵۳۷ نفر مبتلا به سرطان معده شدند ، این درحالی است که سازمان بهداشت جهانی ، سرطان ریه را به عنوان شایع‌ترین سرطان در میان مردان دنیا و سرطان معده را  چهارمین سرطان شایع این جمعیت معرفی کرده است .
سرطان دومین علت مرگ و میر در جهان
سرطان دومین علت مرگ و میر در جهان بعد از بیماری‌های قلبی عروقی است . تخمین زده شده از هر ۶ مرگ در جهان یک مرگ ناشی از سرطان است . افزایش نرخ مرگ و میرهای ناشی از سرطان به احتمال زیاد نتیجه پیری و افزایش جمعیت است . خوشبختانه ، پیشرفت در درمان سرطان‌ها نیز با سرعت زیاد ادامه دارد به همین دلیل در مقایسه با گذشته ، بسیاری از افراد که به سرطان مبتلا می‌شوند عمر بیشتری دارند و یا درمان می‌شوند . لزوم تغییر این باورهای نادرست اساسی تر از هر باور نادرست دیگری است .
بروز سرطان در ایران کمتر از متوسط جهانی است
میزان بروز سرطان در مردان و زنان ایرانی بر اساس گزارش وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی به ترتیب ۱۳۴ و ۱۲۸ نفر به ازای هر یکصد هزار نفر است در حالی‌ که متوسط جهانی بروز سرطان در مردان و زنان به ترتیب ۲۰۵ و ۱۶۵ نفر است ؛ بر این اساس بروز سرطان در ایران کمتر از متوسط جهانی است .
سرطان با خود مراقبتی و امید قابل پیشگری و درمان است
شعار هفته ملی مبارزه با سرطان در سال جاری " سرطان با خود مراقبتی و امید قابل پیشگری و درمان است " تعیین شده و یکم تا هفتم بهمن ماه نیز هفته ملی مبارزه با سرطان نامگذاری شده است .

1

هدف از برگزاری هفته ملی سرطان تلاش برای حفظ جان انسان‌ها از میلیون‌ها مرگ و میر قابل پیشگیری به واسطه بروز انوع سرطان ، از طریق ارتقای سطح آگاهی ، آموزش درباره سرطان و ترغیب افراد برای انجام اقدامات پیشگیرانه است .
به هر حال آمارها نشان می دهد که آمار سرطان رو به افزایش است و در نتیجه مردم و مسئولان ذیربط باید در راستای کنترل این وضعیت اقدام کنند . 
نقش خود مراقبتی را نباید نادیده گرفت به گونه ای که مردم با داشتن یک سبک زندگی سالم ، تغذیه مناسب و دوری کردن از تمام عوامل موثر در بروز سرطان می توانند تا حد امکان از ابتلا به این بیماری در امان بمانند و معاینات و تست های دوره ای را به موقع انجام دهند تا حداقل به موقع تشخیص داده شود . 
103مبتلا به سرطان در جمعیت تحت پوشش بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران شناسایی شده اند
مسئول تیم پزشک خانواده بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران گفت : طبق آمار سال 1398 ، 103مبتلا به سرطان در جمعیت تحت پوشش بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران شناسایی شده است .
دکتر عباس بزرگی به مناسبت هفته ملی مبارزه با سرطان در گفتگو با خبرنگار پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران اظهار کرد : در حوزه زنان مبتلا به این بیماری بیشترین فراوانی مربوط به سرطان سینه و پوست و در مردان سرطان معده ، پوست و پروستات است .

1

52درصد مبتلایان سرطان زن هستند
وی ادامه داد : 52 درصد از مبتلایان شناسایی شده تحت پوشش بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران به انواع سرطان زنان و 48 درصد مردان هستند .
دکتر بزرگی بیشترین فراوانی در انواع سرطان ها را به ترتیب مربوط به پوست ، سینه ، روده ، معده ، خون ، مغز ، پروستات ، غدد لنفاوی ، تیروئید ، دهانه رحم ، مثانه ، ریه ، کبد ، تخمدان ، پاروتید و استخوان عنوان کرد .
مسئول تیم پزشک خانواده بهداشت و درمان صنعت نفت افزود : جوان ترین مبتلا به سرطان 15ساله و مسن ترین 91ساله هستند .
در حال حاضر جمعیت تحت پوشش بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران افزون بر 13 هزار نفر می باشد .
سرطان آخر زندگی نیست چه بسا بسیاری از افراد با داشتن روحیه و بدون هیچ ترسی با این بیماری مقابله کرده و آن را شکست داده اند .
 
۱۳ بهمن ۱۳۹۸ ۱۳:۴۵
تعداد بازدید : ۷۲۶

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید