سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ۱۳:۳۱
 

اخبار

آشنایی با ویروس کرونا

کرونا ویروس ها ، خانواده ای از ویروس ها هستند که می توانند طیف وسیعی از بیماری ها را از یک سرماخوردگی معمولی تا بیماری کشنده سارس ایجاد کنند .
کرونا ویروس ها که پس از راینو ویروس ها بزرگترین عامل ابتلا به سرماخوردگی هستند ، بیشتر در زمستان و بهار باعث سرماخوردگی می شوند و شدت سرماخوردگی که کوروناویروس عامل آن باشد، بیشتر است.
کرونا نوعی ویروس است که باعث ایجاد عفونت در بینی ، سینوس‌ها یا گلو فوقانی می‌شود . نام ویروس کرونا از شکل آن گرفته شده که هنگام تصویربرداری با استفاده از میکروسکوپ الکترونی شبیه به یک تاج خورشیدی است .

1به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران ؛ ویروس کرونا برای اولین بار در اواخر دسامبر سال ۲۰۱۹ در ووهان ، یکی از شهر‌های بزرگ چین گزارش شده و به سرعت در حال شیوع است . از آن زمان ، مسافران با سفر به کشور‌های دیگر از جمله ایالات متحده ، باعث انتقال این ویروس در سطح جهان شده‌اند .

ویروس کرونا برای اولین بار توسط لئوپون ویروس شناس در دانشکده بهداشت در چین رمزگشایی شد ، او احتمال می‌دهد ویروس کرونا ابتدا در بدن یک حیوان ایجاد شده و سپس در انسان گسترش یافته و از جمله موارد نادری است که در اصطلاح پزشکی ، زونوتیک نامیده می‌شود ؛ این نام به بیماری‌هایی اتلاق می‌شود که از حیوان به انسان منتقل می‌شود . طبق اظهارات پون ویروس کرونا باعث ایجاد پونومونی شده و به آنتی بیوتیک هیچ پاسخی نمی‌دهد . هنوز مشخص نیست که ویروس کرونا تا چه اندازه می‌تواند کشنده باشد .
در مورد شیوع بیماری ویروسی کرونا ، گزارش‌ها حاکی از آن است که بیشتر گروه اول بیماران بستری ، کارگر یا مشتریانی در یک بازار عمده فروشی غذا‌های دریایی محلی بوده‌اند ؛ همچنین گوشت‌های فرآوری شده و حیوانات قابل مصرف زنده از جمله مرغ ، الاغ ، گوسفند ، خوک ، شتر ، روباه ، موش‌های بامبو ، جوجه تیغی و خزندگان نيز از مواردی بوده‌اند که در گزارش ها به عنوان منبع این ویروس گزارش شده‌اند .
علائم ویروس کرونا چیست ؟
بنا بر اعلام سازمان بهداشت جهانی علایم این بیماری ناشناخته مانده ولی از علایم اصلی این بیماری تب ، سرفه ، تنگی نفس و مشکلات حاد تنفسی است و در موارد حاد مشکلات گوارشی مانند اسهال ، نارسایی حاد تنفسی ، اختلالات انعقادی ، نارسایی کلیه نیز گزارش شده که مورد آخر درصورت بروز ، بیمار را به همودیالیز مجبور می کند .
در افرادی که سیستم ایمنی ضعیف دارند مانند افراد مسن و بسیار جوان ، این احتمال وجود دارد که ویروس کرونا باعث ایجاد مشکلات تنفسی بسیار جدی‌تر مانند ذات‌الریه یا برونشیت شود .
بیماری ویروسی کرونا چگونه منتقل می‌شود ؟
ویروس‌ها می‌توانند از تماس انسان با حیوانات منتقل شوند . طبق گفته دانشمندان سازمان بهداشت جهانی MERS در شتر‌ها و SARS از گربه‌ها شروع شده است ، اما در مورد کرونا هنوز مشخص نشده چه حیواناتی ممکن است باعث شیوع این ویروس در ووهان شده باشد و انتقال انسان به انسان هم غالباً هنگامی اتفاق می‌افتد که شخص در معرض سرفه فرد مبتلا  قرار گرفته باشد .
بسته به میزان ابتلا به ویروس کرونا ، سرفه ، عطسه یا لرزش دست از مشخص‌ترین علائم این ویروس هستند . کرونا همچنین با دست زدن به چیزی که فرد آلوده لمس کرده قابل انتقال است . در برخی موارد پرستاران هم از طریق زباله‌های عفونی بیماران مبتلا به این ویروس آلوده شده‌اند .
انتقال انسان به انسان برای ویروس کرونا تأیید شده است ، اما متخصصان اکنون در تلاشند تا دریابند چه کسی آن را بیشتر منتقل می‌کند و چه کسی بیشتر در معرض خطر است و آیا این انتقال بیشتر در بیمارستان‌ها یا در جامعه رخ داده است ؟ 
راه درمان ویروس کرونا چیست ؟
درمان خاصی وجود ندارد ، اما تحقیقات در حال انجام است . بیشتر اوقات علائم به خودی خود از بین می‌رود ؛ متخصصان هم توصیه می‌کنند که در این باره مراقبت‌های بیشتری انجام شود . اگر علائم بدتر از سرماخوردگی است ، حتما باید به پزشک مراجعه شود .
راه‌های پیشگیری از ابتلا به بیماری ویروسی کرونا چیست ؟
واکسنی برای محافظت در برابر این خانواده از ویروس‌ها وجود ندارد ، حداقل هنوز وجود ندارد . آزمایش برای واکسن MERS  در حال انجام است . انستیتوی ملی بهداشت آمریکا در حال کار بر روی واکسن علیه ویروس کرونا است ، اما ماه‌ها طول می‌کشد تا کارآزمایی‌های بالینی انجام شود و بیش از یک سال زمان می‌برد تا وارد بازار شود . ممکن است با دوری از افراد بیمار ، بتوان تا اندازه‌ای خطر ابتلا به این ویروس را کاهش داد . همچنین از تماس دست‌ها با چشم ، بینی و دهان باید خودداری شود . شستن دست‌ها با آب صابون ، حداقل به مدت ۲۰ ثانیه هم از جمله توصیه‌های متخصصان برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس است .
ویروس کرونا در گربه‌ها ، سگ‌ها و حیوانات دیگر
حیوانات اهلی می‌توانند ویروس کرونا را بگیرند و باعث عفونت‌های شدید شوند . بعضی اوقات ویروس‌ها می‌توانند منجر به بیماری‌های کشنده شوند . براساس یک مطالعه در سال ۲۰۱۱ ، فرد می‌تواند باعث بروز پریتونیت عفونی حفره‌ای در گربه‌ها شود و چیزی به نام " ویروس کرونا پاتروپیک سگ " می‌تواند گربه‌ها و سگ‌ها را آلوده کند .
علائم ابتلا به بیماری ویروسی کرونا چیست ؟
این ویروس جدید در موارد شدیدتر می‌تواند باعث ذات الریه ، سندرم حاد تنفسی حاد و نارسایی کلیه شود . از علائم شایع در اثر این ویروس می‌توان به عفونت شامل علائم تنفسی ، تب ، سرفه، تنگی نفس و مشکلات تنفسی اشاره کرد . 
نخستین مورد کرونا ویروس در سال 2012 در مردی 60 ساله در عربستان سعودی کشف و به مرگ بیمار منجر شد و کشف این بیماری برای نخستین بار در آزمایشگاه حمایت از سلامت در کلیندیل لندن به تایید رسید .
تاکنون ۶ نمونه از ویروس کرونا در جهان کشف شده است و با این مورد جدید تعداد آن به هفت مورد رسیده است این ویروس جزو خانواده بزرگی از ویروس‌ها است که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری سارس را شامل می‌شود در معمولی‌ترین حالت این ویروس باعث سرماخوردگی می‌شود اما در مواردی باعث سندروم حاد تنفسی یا همان "سارس" می‌شود نشانه‌های ابتلا به این ویروس در انسان تب ، سرفه و تنگی نفس است .
گفتنی است در حال حاضر ۲۹ استان و منطقه چین به ویروس کرونا مبتلا شده اند . تازه ترین آمارها نشان می دهد که ۱۲۷۹ نفر در چین به این ویروس مرموز مبتلا شده اند و ۴۱ نفر نیز جانشان را از دست داده اند .

 

 
۵ بهمن ۱۳۹۸ ۱۳:۵۰
تعداد بازدید : ۱,۴۳۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید