سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۲۰:۱۰

اخبار

بیش از50درصد سنجه های اعتباربخشی بیمارستان ها مربوط به ایمنی بیمار است

کارشناس سلامت شبکه بهداشت و درمان شهرستان گچساران گفت : بیش از 50 درصد سنجه های اعتباربخشی برای انواع سازمانهای مراقبت سلامت مربوط به ایمنی بیمار است .
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران ؛ کارگاه آموزشی اعتباربخشی نوین (ACCERDITATION) بیمارستانی با حضور جمعی از مدیران ، مسئولان و کارکنان درمان و غیردرمان با محوریت حفظ ایمنی و ارتقای مستمر کیفیت در بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران برگزار شد . 

1

مدیریت اعتبار بخشی نوین بیمارستانی یکی از برنامه های حوزه تحول نظام سلامت در کشور است که در راستای افزایش خدمت رسانی به مراجعه کنندگان در مراکز درمانی انجام می شود . طرح اعتبار بخشی ، مکانیزمی برای بررسی موسسات پزشکی با هدف بهبود کیفیت خدمات ، کنترل و کاهش خطاهای پزشکی است که منجر به افزایش رضایت مردم و جامعه نسبت به مراکز درمانی می شود .
کریم رضایی کارشناس سلامت شبکه بهداشت و درمان شهرستان گچساران در این کارگاه گفت : ماموریت اصلی بیمارستان ها ارائه مراقبت و درمان به موقع، ایمن و اثر بخش است . 

1

وی در ادامه ایمنی ، اثربخشی ، کارآیی ، به هنگام بودن ، بیمارمحوری و عادلانه بودن را ابعاد کیفیت برشمرد و به تشریح آنها پرداخت .
رضایی اظهار کرد : دسترسی برابر به کلیه خدمات ، احترام به ارزش ها و اعتقادات بیمار ، هماهنگی خدمات ، ارائه اطلاعات ، ارتباطات و آموزش  ، آسایش فیزیکی  ، حمایت عاطفی  ، مشارکت دادن بیماران و خانواده آنها ، آمادگی برای ترخیص و انتقال بیمار  از ویژگی های کلیدی خدمات بیمار محور می باشد .
این کارشناس سلامت افزود : بیمارستان هوشمند ، رهبری در بیمارستان ، کار تیمی ، سرمایه های سازمان ، بیمارستان سبز ، اقتصاد محور ، مولد محور و سیستم محور از جمله ویژگی های بیمارستان های نسل چهارم است .
رضایی تاکید کرد : اعتباربخشی به معنی ارزیابی سیستماتیک مراکز ارائه خدمات سلامت با استانداردهای مشخص است . استانداردهایی که بر بهبود مداوم کیفیت ، محوربودن بیمار و بهبود امنیت بیمار و کارکنان تأکید دارد .
وی افزود : اعتباربخشی برای تشریح کیفیت خدمات بهداشتی - درمانی و به عنوان مبنای تفکر آن به کار گرفته می شود .

مدل های اعتباربخشی

مدرس این کارگاه در ادامه به تشریح مدل های اعتبار بخشی (Functional) پرداخت و گفت : اعتبار بخشی دارای دو مدل اصلی عملکردی و بخشی است و در تدوین استانداردهای اعتباربخشی از این دو مدل استفاده می شود .

رضایی بیان کرد : در مدل عملکردی محورهایی همچون رعایت حقوق بیمار  دسترسی به خدمات مراقبتی ، ارزیابی بیمار ، ایمنی بیمار ، بهبود کیفیت ، مدیریت و رهبری ، ایمنی و مدیریت تاسیسات و ... مد نظر قرار دارد .
رضایی اظهار داشت : اعتباربخشی زمانی انجام میشود که بیمارستان آمادگی کامل خود را به ارزیابان خارجی مبنی بر رعایت استانداردهای از پیش تعیین شده اعلام مینماید .
وی تصریح کرد : استانداردهای اعتباربخشی بر اساس توانایی فراهم ساختن مراقبت توسط مدیریت و کارکنان بالینی ، برای ارزیابی و اصلاح ساختار ، فرآیندها و نتایج مراقبت تعیین میشوند .
وی با بیان اینکه اعتباربخشی به بهبود مداوم نیاز دارد و صرفا برای یک دوره زمانی تعیین شده انجام میشود ، یادآور شد : سازمان باید تحت ارزیابی مجدد دوره ای قرار گیرد تا موقعیت اعتبار داده شده را حفظ نماید . 

دستاوردهای اعتباربخشی

رضایی توجیه حمایت کننده از مکانیسم پرداخت ها ، مراقبت ها و فراهم نمودن آن در سازمان ها ، افزایش اعتماد عمومی به کیفیت بین سازمان های ارائه دهنده خدمت  و کاهش عدم یکنواختی را از دستاورد های اعتبار بخشی برشمرد .
وی همچنین با بیان اینکه اعتباربخشی ، نوعی ارزشیابی است که هدف اصلی آن ارتقای کیفیت و ایمنی می باشد ، گفت : اعتباربخشی بیشتر بر فرآیند (Process) و پیامد (Outcome) تاکید کرده است و به سمت توانمند سازی می رود . 

اعتباربخشی همسوکننده فرآیندها

رضایی بیان کرد : اعتباربخشی یک همسوکننده و همسان ساز فرآیندهاست .
مدرس این کارگاه مدیریت و رهبری ، حقوق گیرنده خدمت ، مدیریت و سازماندهی ، مدیریت و توانمند سازی منابع انسانی ، امکانات و ملزومات ، ایمنی ، بهبود کیفیت و جمع آوری داده ها را از محورهای اصلی استانداردهای اعتباربخشی عنوان کرد .
رضایی مدیریت و رهبری در بیمارستان ، مدیریت مراقبت و درمان و حمایت از گیرنده خدمت را سه بخش اصلی اعتبار بخشی برشمرد .
کارشناس سلامت شبکه بهداشت و درمان شهرستان گچساران یادآور شد : بیش از 50 درصد استانداردهای اعتباربخشی برای انواع سازمانهای مراقبت سلامت با ایمنی بیمار ارتباط مستقیم دارند .

ایمنی بیمار ، بهداشت محیط و اورژانس بعدهای اعتباربخشی

رضایی سه بعد اصلی اعتبار بخشی سال 98 را ایمنی بیمار ، بهداشت محیط و حرفه ای و اورژانس عنوان کرد .
وی ایمنی بیمار ، سطوح فرهنگ ایمنی بیمار ، بهداشت محیط ، بهداشت حرفه ای ، اورژانس ، اخلاق حرفه ای ، خطا و قصور ، آموزش ، مدیریت منابع انسانی ، نرمال نیروی انسانی ، احتیاط مواجه شغلی ، عوامل زیان آور شغلی و ... را مهمترین مولفه های مورد نظر در اعتباربخشی 98 در بیمارستان های ایران برشمرد .

1

1

1

1

1

1

1

 
 
۲۵ دی ۱۳۹۸ ۱۲:۵۴
تعداد بازدید : ۱,۳۴۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید