سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۲۳:۲۹

اخبار

۲۱ دی ماه روز خون های نادر

نامگذاری هر روز در تقویم رسمی کشور دارای فلسفه و رویدادی مختص به خود است که در این میان ۲۱ دی ماه روز خون های نادر هم حکایتی شنیدنی دارد.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران ؛ چند سال پیش در یکی از استان های شرقی ایران برای دختر یک و نیم ساله به دلیل مشکل در دیافراگم و داشتن عارضه قلبی جراحی پیشنهاد شد اما هیچ گروه خونی با وی سازگار نبود .
در تلاش سازمان انتقال خون ، گروه خونی نادر این کودک تامین و جراحی با موفقیت انجام شد و اکنون این کودک در سلامتی به سر می برد و زندگی خود را مدیون شناسایی و ذخیره خون نادر است .
با توجه به اینکه این کودک کم سن ترین فرد در گروه خونی نادر است ۲۱ دی ماه روز ملی خون های نادر مصادف با سالروز تولد «اسرا» دردانه انتقال خون با گروه خونی بمبئی است که در سال ۹۰ با تامین خون سازگار ، نجات پیدا کرد تا امسال ۹ سالگی خود را جشن بگیرد .
سازمان انتقال خون ایران از سال 1389 به شبکه جهانی خون های نادر در انگلستان IBGRL که متشکل از 18 کشور است ، پیوسته و اکنون این سازمان دارای ظرفیت نگهداری حدود 4 هزار خون نادر می باشد . 
ایران به عنوان تنها کشور اسلامی عضو این انجمن است که دارای برنامه خون های نادر است . همچنین در قاره آسیا نیز چین و ژاپن اعضاء این انجمن هستند و دارای برنامه خون های نادر هستند .
تاکنون 336 گروه خونی نادر و حدود 100 گروه خونی بسیار نادر در جهان شناسایی شده و در ایران 33 گروه خونی بسیار نادر شناسایی شده است .
افرادی که حداقل در چهار گروه خونی اصلی (B ، A ، AB و O ) قرار نداشته باشند در رده بندی گروه های خونی نادر قرار می گیرند و افراد دارای گروه خون‌های نادر ، افرادی هستند که مشابه خون آنها فقط در هر ۵ هزار تا ۱۰ هزار نفر جمعیت جغرافیایی جامعه موجود است .
اهداکنندگان گروه های خونی نادر به دو گروه تقسیم می شوند ، گروه اول (اهداکنندگان نادر) افرادی هستند که در خون آنها چند آنتی ژن منفی وجود دارد و گروه دوم (اهداکنندگان بسیار نادر) که از افرادی تشکیل شده است که یک آنتی ژن با شیوع بالا در خون آنها منفی است ، افراد دارای گروه خون‌های نادر ، افرادی هستند که مشابه خون آنها فقط در هر پنج تا ۱۰ هزار نفر جمعیت جغرافیایی جامعه موجود است .
گروه های خونی نادر گاهی بصورت تصادفی در بین اهدا کنندگان خون شناسایی می شوند ، عده ای از افرادی که دارای گروه های خونی نادر هستند نیز در بیمارستان ها به علت بیماری ، سقط جنین ، عمل جراحی یا برخی حوداث که نیاز به خون دارند اما برای تامین خون به اشکال بر می خوردند ، شناسایی می شوند .
پس از شناسایی افراد دارای گروه خونی نادر تشکیل پرونده می شود ،  بعد از انجام تست های تکمیلی ، این خون های اهدایی در بانک خون ذخیره تا در مواقع لازم برای بیماران و متقاضیان این گروه های خونی استفاده شود .
سازمان انتقال خون ایران 21دی ماه 88 را روز ملی خون های نادر نامگذاری نمود و امسال یازدهمین سال روز ملی خون های نادر است .

 

 
۲۱ دی ۱۳۹۸ ۱۱:۵۴
تعداد بازدید : ۸۸۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید