سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۸:۳۰

اخبار

مواظب۸بیماری فصل زمستان باشیم

فصل زمستان برای برخی از افراد بسیار خوش‌آیند است ؛ قدم زدن بر روی برف‌ و برف‌بازی‌‌ها ، اما برای بعضی از افراد نه تنها خوش‌آیند نیست ، بلکه به معنای درد و بیماری است .
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران ؛ عمده‌ترین بیماری‌هایی که در فصل زمستان گریبان‌گیر است ، عفونت‌های ویروسی دستگاه تنفسی می‌باشد . دلایل عمده بیماری‌های زمستانی پایین آمدن درجه حرارت و کاهش رطوبت و دود می‌باشد .
آنفلوانزا : بیماری آنفلوانزا یک بیماری عفونی حاد می‌باشد که به راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل می‌گردد . علایم آن تب ، سرفه ، گلودرد ، آب‌ریزش بینی ، بدن درد ، سردرد ، لرز ، خستگی ، تهوع ، اسهال و استفراغ می باشد .
شستشوی منظم دست و داشتن تمرین برای بهداشت مناسب روش‌های خوبی برای جلوگیری ابتلا به ویروس آنفلوانزا می‌باشد .
هم‌چنان برای این‌که به بیماری آنفلوانزا دچار نشوید ، بهتر است هر سال یک‌بار واکسین آنفلوانزا را تطبیق کنید .
بیماری آنفلوانزا به مدت یک یا دو هفته بدون نیاز به درمان پزشکی بهبود می‌یابد .
گلودرد : گلودرد یکی از مشکلات شایع در  فصل زمستان است ؛ مشکلی است که پس از عفونت ویروسی به وجود می‌آید .
تغییر دمای هوا مانند رفتن از محیط گرم به محیط سرد ، گلو را تحریک می‌کند و باعث گلو درد می‌شود .
برای درمان گلودرد بهترین راه ، غرغره کردن نمک با آب ولرم می‌باشد . هم‌چنین برای درمان گلودرد هرگز نباید به طور خودسرانه از آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده شود .
سکته قلبی : در فصل زمستان به دلیل سردی هوا ، رگ‌های خونی تنگ می‌شود ؛ قلب به فعالیت زیادتری ضرورت دارد و باعث بلند رفتن فشار خون در بدن می‌گردد ؛ به همین دلیل بیش‌تر سکته های قلبی در فصل زمستان اتفاق می‌افتد .
علایم سکته قلبی همیشه با کاهش بینایی ، مشکلات تعادلی ، ضعف در یک‌طرف بدن ، افتادگی یک‌طرف صورت ، درد در ناحیه سینه ، احساس فشار در ناحیه سینه ، عرق کردن بدون دلیل ، حالت تهوع بدون دلیل و تنگی نفس در زمان فعالیت و بهبود در هنگام استراحت همراه است .
پوشیدن لباس گرم ، دوری از استرس ، ورزش منظم و غذاهای سالم ، از سکته قلبی در فصل زمستان جلوگیری می‌کند .
آسم (نفس تنگی) : نفس تنگی نوعی بیماری التهابی و مزمن است که بر اثر آن ، لایه پوشاننده مجاری هوایی در ریه متورم می‌شود و جریان هوا را محدود می‌کند .
اشخاصی که به این بیماری دچار هستند ، مجاری هوایی آن‌ها بسیار حساس است و ریه‌های این افراد نسبت به آلودگی‌های هوا ، گرد و غبار ، کود حیوانات ، بعضی از دواها ، تغییرات هوا ، دود سیگرت ، استرس و ورزش واکنش نشان می‌دهد .
برای پیش‌گیری از حملات نفس‌تنگی ، این افراد باید داروهای خود را به زمان معین آن استفاده کنند ، در روزهای سرد در خانه باشند و در هنگام بیرون رفتن ، دهن و بینی خود را بپوشانند . این افراد هم‌چنان باید ورزش را در محیط‌های بسته انجام بدهند .
نفس تنگی نوعی بیماری التهابی و مزمن است که بر اثر آن ، لایه پوشاننده مجاری هوایی در ریه متورم می‌شود و جریان هوا را محدود می‌کند .
خشکی پوست : خشکی پوست هم یکی از دیگر مشکلات رایج است که با سرد شدن هوا و کاهش رطوبت محیط تشدید می‌شود . مرطوب کردن پوست در فصل زمستان ، امری ضروری است .
برای جلوگیری از خشکی پوست ، باید بعد از حمام و قبل از خواب ، از کرم‌های مرطوب‌کننده استفاده کرد و به جای آب داغ ، از آب گرم برای حمام کردن استفاده شود ؛ چون آب داغ باعث خشکی پوست می‌شود .
افسردگی : اشخاصی هستند که با کوتاه‌شدن روزها و و کم شدن نور خورشید در زمستان ، دچار افسردگی می‌شوند که این افسردگی را به نام افسردگی زمستانی یاد می‌کنند .
افسردگی با کمبود ویتامین D در بدن مرتبط است و در زمستان که نور خورشید با بدن ما برخورد کمی دارد ، بیش‌تر با کمبود ویتامین D مواجه هستیم .
علایم افسردگی ؛ خوابیدن زیاد ، احساس خستگی در طول روز ، افزایش وزن و کاهش انگیزه به تعاملات اجتماعی ، ناامیدی و کاهش محسوس انرژی می‌باشد .
استفاده لباس‌ها با رنگ روشن ، ورزش منظم ، موسیقی شاد ، بیرون رفتن و خوردن ویتامین D برای مبارزه با افسردگی مفید می‌باشد .
دستان و انگشتان سرد : این بیماری یکی از بیماری‌های شایع در فصل زمستان می‌باشد که باعث تغییر رنگ و دردناک شدن انگشتان دست و پا می‌شود . در این بیماری ، ابتدا انگشتان سفید شده و بعد کبود و سرخ می‌شود .
دلیل این بیماری ، ضعف گردش خون در رگ‌های کوچک خونی دست و پا می‌باشد .
نکشیدن سیگار و ننوشیدن کافئین برای بهتر شدن این بیماری ضروری می‌باشد و همچنان در روزهای سرد ، باید از دست‌کش و جوراب‌های گرم استفاده شود .
اوریون (کله چرک) : در فصل زمستان ، زمانی که اشخاص در محیط‌های بسته قرار می‌گیرند ، امکان این است که به بیماری‌های ویروسی و ساری دچار شوند و یکی از این بیماری‌ها ، اوریون می‌باشد .
اوریون نیز یک بیماری‌ ویروسی است که بیشتر کودکان را درگیر می‌کند . این بیماری غده بزاقی فرد را درگیر کرده و علائم اولیه آن مانند سرماخوردگی خفیف از جمله تب ، سردرد ، بی‌قراری ، بی‌اشتهایی ، ورم بناگوش و لوزه‌ها و گوش درد است .

 

 
۴ دی ۱۳۹۸ ۰۹:۲۴
تعداد بازدید : ۵۰۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید