سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۹:۳۵

اخبار

یکم دی روز ملی پیشگیری از سوختگی:مرگ سالانه دو هزار نفر بر اثر سوختگی

براساس اعلام انجمن سوختگی ایران هر ساله دو هزار نفر در ایران بر اثر سوختگی جان خود را از دست می دهند .
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران ؛ سوختگی هر روز در شهری یا روستایی دور یا نزدیک رخ می دهد ، حادثه ای که در یک لحظه کوتاه مسیر زندگی انسانی را تغییر می دهد ، دخترکی شاد را برای همیشه افسرده می کند ،کارگری فعال را زمین گیر می کند و شادی چهارشنبه سوری را به غم و عزا می نشاند .
سوختگی انواع مختلفی دارد ، شهر و روستا و شرق و غرب هم نمی شناسد ، می آید ، می سوزاند و رنگ زندگی را کدر می کند برای مدیریت این حوادث صدها کار بر زمین مانده داریم که اگر غفلت را کنار بگذاریم ، میزان و شدت آنها در ایران کم می شود .

1

براساس آمار انجمن سوختگی ایران (ققنوس) ، هزینه درمان هر یک درصد ابتلا به سوختگی بین 20 تا 50 میلیون ریال برآورد می شود و هر سال 17 هزار میلیارد تومان بابت درمان سوختگی به بودجه کشور تحمیل می شود که با روشهای پیشگیرانه و اطلاع رسانی برای فرهنگ سازی و جلوگیری از سوختگی می توان این هزینه ها را در بخش های دیگر خرج کرد .
سوختگی یکی از 10 حادثه مرگ آفرین و سومین عامل مرگ و میر غیرمنتظره در ایران است که هم جان می گیرد و هم هر سال هزاران نفر را مصدوم و راهی بیمارستان می کند ، چه بسیار صورت هایی که بر اثر سوختگی با مایعات آسیب می بییند و هرگز به شکل اول بر نمی گردند ، و چه بسیار کارگرانی که به علت سوختگی با برق برای همیشه زمین گیر می شوند ، نان آورانی نشسته با درد ، سوخته با خشم .
بخاری های غیر استاندارد در مدارس و خانه ها، نبود سیستم هشدار دود در منازل و محیط های کاری ، نشت گاز ، بی مبالاتی در ایمنی مایعات در خانه ها که کودکان را می سوزاند ، ته سیگارهای مانده در میان کاغذ و برگ و پارچه یا انفجار ناگهانی خودرویی غیر استاندارد و ... هر لحظه در جایی از این سرزمین بزرگ رخ می نماید و زندگی انسانی را دگرگون می کند .
آمارها شاید بخشی از واقعیت را گزارش می کنند ، میزان سوختگی در ایران هشت برابر متوسط جهانی است . سالانه 22 تا 28 هزار نفر بر اثر سوختگی در بیمارستانهای کشور بستری می شوند و دو هزار نفر نیز در سال بر اثر سوختگی جان خود را از دست می دهند . که حدود 40 درصدشان یعنی حدود 12 هزار نفر کودک هستند . مایعات داغ مثل چای داغ یا نوشیدنی های داغ مهمترین عامل سوختگی کودکان است .
همچنین شعله ، شایعترین علت سوختگی در ایران است ، 9 تا 15درصد سوختگی ها نیز از نوع سوختگی الکتریکی است و سوختگی های شیمیایی درصد کمتری هستند .
مشکل سوختگی های الکتریکی این است که اگر در صحنه باعث مرگ نشوند ، در اغلب موارد باعث از کار افتادگی می شوند . سوختگی های الکتریکی بیشتر در بین افراد جوان و مردان اتفاق می افتد و باعث قطع عضو می شود .
در کنار این عوامل ، سوختگی های شیمیایی ، مثل سوختگی با اسید و قلیا هم هست که حدود 10 درصد موارد سوختگی را شامل می شوند ، حدود 10درصد نیز سوختگی های الکتریکی هستند و حدود دو درصد نیز سوختگی تماسی با جسم داغ است .
سوختگی های با شعله معمولا عمیق تر و در مقایسه با سوختگی با مایع داغ کشنده تر هستند .
در ایران آمار سوختگی نسبت به کشورهای منطقه به خصوص کشورهای حاشیه خلیج فارس ، بیشتر است اما از کشورهایی مثل پاکستان ، بنگلادش و هندوستان کمتر است .
 سوختگی ها به طور کلی به دو دسته سطحی و عمیق تقسیم بندی می شود : سوختگی های سطحی و عمیق . سوختگی های سطحی معمولا با تشخیص پزشک متخصص و با مراقبت و پانسمان مناسب در کمتر از سه هفته خود به خود درمان می شوند ، فقط باید کنترل شود که عفونی نشود . اما سوختگی های عمیق نیازمند بستری هستند و خیلی از آنها نیازمند اقدامات جراحی هستند .
با تصمیم معاونت اجتماعی وزارت بهداشت ، یکم دی ماه روز ملی پیشگیری از سوختگی نامگذاری شده است .

 

 
۲ دی ۱۳۹۸ ۱۱:۳۸
تعداد بازدید : ۸۰۶

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید