سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۳:۵۸

اخبار

کارشناس ارشد HSE بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران:12درصد حوادث ناشی از کار به علت برق گرفتگی است

کارشناس ارشد HSE بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران گفت : 12درصد حوادث ناشی از کار به علت برق گرفتگی است .
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران ؛ صادق مقیمی منفرد در کارگاه آموزشی ایمنی در بـیـمارستان که با حضور مدیران و کارکنان بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران برگزار شد  ، گفت :  HSE  عهده دار مسائل مربوط به بهداشت کار ، بهداشت صنعتی ، بهداشت محیط ، ایمنی ، آتش نشانی و محیط زیست می باشد .

1

وی اظهار کرد : هر جایی که بحث خطر ، مخاطره ، زیان و ضرر جانی و مالی ، عامل زیان آور ، عارضه ، جنبه ، حادثه و بحران در میان باشد مربوط به HSE است .
مقیمی منفرد ایمنی ، بهداشت ، محیط زیست ، مدیریت بحران و پدافند غیرعامل را از حــوزه هـــای اصــــلی مـــدیریت HSE برشمرد  .
 وی ادامه داد : عوامل زیان آور به دسته های مکانیکی  ، ارگونومیکی و روانی ، بیولوژیکی ، شیمیایی و فیزیکی تقسیم بندی می شوند .
کارشناس ارشد HSE بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران با اشاره به اینکه عوامل مکانیکی ، مربوط به ماشین آلات است تصریح کرد  : گیر کردن دست و بدن ، له کردن دست و بدن ،  ضربه زدن به دست و بدن ، حرکت دورانی  ، حرکت مکشی و سطوح داغ و سرد برخی از عوامل مکانیکی است . 
مقیمی منفرد حمل بار ، فعالیت های تکراری ، بیماری های اسکلتی عضلانی ، نوبت کاری ، بیومکانیک شغلی و آنتروپومتری و فیزیولوژی کار ، استرس های شغلی ، افسردگی ، اضطراب و ارتباط شغلی بین نیروی کار و کار (مالی و تخصصی) را از عوامل ارگونومیکی و روانی عنوان کرد . 
به گفته ی وی ویروس ها ، باکتری ها ، قارچ ها ، انگل ها و ریکتزیا از جمله عوامل بیولوژیکی ، دود ، مه و دمه ، گازها و بخارات ، ذرات و گرد و غبار ، مایعات و جامدات ،  امولوسیون و سوسپانسیون از جمله عوامل شیمیایی  و صدا و ارتعاش ، روشنایی ،  پرتوها ، گرما و سرما ، رطوبت ، جریان هوا از جمله عوامل فیزیکی  می باشد .
مدرس این کارگاه آموزشی در ادامه توضیحاتی در خصوص ایمنی ، رویداد ، حادثه ، شبه حادثه ((NEAR MISS ، ریسک ، خطر  Hazard و مخاطره Danger ارائه نمود .
مقیمی منفرد گفت : علم ایمنی علمی است که به شناسایی ، اندازه گیری و ارزیابی و در نهایت کنترل خطرات می پردازد .
وی با بیان اینکه طبق قوانین کار مسئول اصلی ایمنی و بهداشت کارکنان مدیریت ارشد سازمان می باشد عنوان کرد : تنها 15 درصد از مشکلات محیط کار ممکن است به وسیله کارکنان حل و کنترل شود و بیش از 85 درصد این مشکلات را می توان از طریق مدیریت حل نمود .
کارشناس ارشد HSE بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران با اشاره به اینکه در مدیریت سنتی ایمنی به عنوان بخشی از هزینه ها در نظر گرفته می شود افزود : در مدیریت نوین ایمنی را به صورت یک سرمایه گذاری با سود برگشتی زیاد چه از نظر انسانی و چه از نظر اقتصادی می شناسند . 
وی ادامه داد : حوادث بر اساس علت حادثه ، نوع حادثه ، عامل حادثه و ماهیت آسیب دیدگی تقسیم بندی و طبقه بندی می شوند .
مقیمی منفرد تصریح کرد : ایمنی بیمارستان بر اساس استاندارد اعتبار بخشی به دو بخش سازه ای و غیرسازه ای تقسیم می شود . 
وی در ادامه توضیحاتی در خصوص ایمنی برق ارائه نمود و عنوان کرد : 12درصد مرگ و میر ناشی از کار در کارگران به علت برق گرفتگی می‌باشد .
مقیمی منفرد ارت (اتصال زمین ) ، دیزل ژنراتور (برق اضطراری ) ، استابلایزر (برق سالم ) ، برق پشتیبان ((UPS : Uninterruptable Power Supply  ، ایزولاسیون (ترانس ایزوله ) ، فیوز ، کلید های محافظ جان ، محافظ برق را از الزامات برق بیمارستانی عنوان کرد . 

1

1

1

 1

 
۱ دی ۱۳۹۸ ۱۱:۳۵
تعداد بازدید : ۹۵۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید