سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۸:۳۲

اخبار

چگونه در فصل سرما از کلیه ها محافظت کنیم؟

مشکلات جوی و سرمای هوا می‌تواند مشکلات بهداشتی و بیماری‌های کلیوی را تشدید کنند ؛ به همین دلیل مراقبت از کلیه‌ها در فصل سرما نیازمند توجه بیشتر است .
بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت اکنون حدود ۸۵۰ میلیون نفر در سراسر جهان به بیماری‌های مختلف کلیوی مبتلا هستند . بیماری‌ مزمن کلیه (CKD) عامل حداقل ۲.۴ میلیون مورد مرگ در سال است و ششمین عامل مرگ و میر محسوب می‌شود . آسیب شدید کلیه (AKI) به عنوان یکی از مهمترین عوامل بروز بیماری مزمن کلیه ، بیش از ۱۳ میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می‌دهد که ۸۵ درصد این موارد در کشورهای کم‌درآمد یا با درآمد متوسط زندگی می‌کنند .
مشکلات جوی و سرمای هوا می‌تواند مشکلات بهداشتی کلیوی را تشدید کنند . تحقیقات نشان می‌دهد برای محافظت از کلیه‌ها در فصل سرما رعایت چند نکته الزامی است :

1

کلیه‌ها را گرم نگه دارید ؛ کلیه‌ها نباید در معرض هوای سر قرار بگیرند ، پوشیدن کمربندهای پهن گزینه مناسبی برای گرم‌ نگه‌ داشتن کلیه‌ها است ؛ کمربند نباید خیلی تنگ باشد و بدن را تحت فشار قرار دهد .
به میزان کافی آب بنوشید ؛ معمولا در فصل های سرد به دلیل تعریق پایین بدن ، تمایل زیادی به نوشیدن آب وجود ندارد ؛ ولی عملکرد صحیح کلیه‌ها نیازمند آب کافی است . نوشیدن هشت لیوان آب در زمستان ضروری است و پررنگ شدن ادرار یکی از مهمترین نشانه‌های کم‌آبی بدن در فصل سرما است .
غذاهای سالم بخورید ؛ در فصل های سرد باید دقت شود که تعادل مواد غذایی بدن رعایت شود . مصرف مقادیر کافی ویتامین ، املاح و مواد معدنی ، سبزی و میوه و پروتئین برای محافظت از کلیه‌ها در تمام فصول و به ویژه سرما ضروری است . سیب ، اسفناج و اسید چرب امگا ۳ کمک زیادی به سلامت کلیه‌ها می‌کند .
واکسن آنفلوآنزا بزنید ؛ واکسن آنفلوآنزا برای سلامت کلی بدن و سلامت کلیه‌ها توصیه شده است .
فشار خونتان را هر روز کنترل کنید ؛ فشار خون نقش مهمی در سلامت کلیه‌ها دارد . ممکن است فشار خون در سرما نوسانات بیشتری داشته باشد ؛ به همین دلیل کنترل روزانه آن و مشاوره با پزشک ضروری است .
مراقب وزن خود باشید ؛ معمولا وزن بدن در فصل های سرد به دلیل کاهش فعالیت افزایش می‌یابد . توجه به وزن و رعایت رژیم غذایی سالم و تحرک بدنی برای سلامت کلیه‌ها الزامی است.
استرس را از خود دور کنید و اجتماعی باشید ؛ معمولا معاشرت‌های دوستانه و سفرهای آخر هفته در فصل سرما کاهش می‌یابد . محققان بر این باورند که تفریح‌های زمستانی باید جایگزین برنامه های تابستان شوند تا احتمال بروز افسردگی وجود نداشته باشد .
مراقب سطح قند خون خود باشید ؛ معمولا تمایل به مصرف مواد غذایی شیرین در فصل های سرد افزایش می‌یابد ؛ بنابراین باید قند خون به طور مرتب کنترل شود .
سیگار نکشید ؛ مصرف دخانیات جریان خون مورد نیاز کلیه‌ها را کاهش می‌دهد و بر عملکرد کلیه تاثیر منفی دارد .
اگر مبتلا به بیماری‌های مزمنی از قبیل دیابت ، فشار خون و چاقی هستید یا داروی خاصی مصرف می‌کنید ، باید به طور مرتب عملکرد کلیه‌ها را چک کنید .
مصرف نمک را کاهش دهید ، به طور مرتب ورزش کنید ، در هوای آلوده از خانه خارج نشوید ، غذای آماده و سرخ‌شده مصرف نکنید .
بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت ، حدود ۱.۷ میلیون نفر سالانه بر اثر آسیب شدید کلیه در جهان جان خود را از دست می‌دهند .
بیماری مزمن کلیه و آسیب شدید کلیه در کودکان بسیار جدی‌تر است و علاوه بر افزایش احتمال مرگ و میر ، مشکلات بهداشتی مختلفی را برای آنان در پی دارد .  
کلیه اندامی لوبیا شکل و تقریبا به اندازه مشت بسته انسان است و درست زیر قفسه سینه قرار دارد . عملکرد کلیه به زبان ساده ، دفع زباله‌های بدن است . کلیه روزانه حدود ۲۰۰ لیتر خون تصفیه می‌کند و از آن حدود ۲ لیتر آب اضافی و مواد زائد غربال می‌کند و از طریق مجاری ادراری دفع می‌کند .
تنظیم فشار خون ، تعادل الکترولیتی و تولید سلول‌های قرمز خون به عهده کلیه‌ها است . چنانچه کلیه‌ها یک روز وظایف خود را به درستی انجام ندهند ، عملکرد اکثر ارگان‌های بدن ، به ویژه قلب مختل می‌شود .
تهوع و استفراغ ، کاهش میزان ادرار ، تورم ، به خصوص در ناحیه مچ پا و دور چشم ، طعم نامطبوع در دهان و احساس بویی شبیه به ادرار در بازدم ، خستگی مزمن ، تنگی نفس ، کاهش اشتها ، مشاهده خون در ادرار ، مشاهده کف در ادرار ، ایجاد ضایعات پوستی و کاهش حافظه از مهمترین علائم نارسایی کلیه محسوب می‌شوند . لازم است که افراد به محض مشاهده این عوامل ؛ به خصوص تغییرات ادرار به پزشک مراجعه کنند . تشخیص انواع بیماری های کلیوی به کمک آزمایش خون و ادرار و سونوگرافی انجام می شود . در صورت مراجعه زودهنگام به پزشک ، بسیاری از بیماری های کلیه قابل درمان هستند ؛ ولی در صورت بی توجهی به نارسایی منجر می‌شوند .

 

 
۲۰ آذر ۱۳۹۸ ۱۱:۱۳
تعداد بازدید : ۵۶۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید