سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۲:۳۳

اخبار

12 آذر؛روز جهانی معلولان

شاید برای بسیاری از افراد ، معنای واژه معلولیت با ناتوانی یکسان باشد ، اما نامگذاری سوم دسامبر از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد به عنوان روز جهانی معلولان ، گامی است برای ارتقای سطح آگاهی عمومی درباره معلولیت های جسمی و حرکتی تا کیفیت زندگی این افراد در تمامی جنبه‌های سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی افزایش یابد .
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران ؛ 12 آذر مصادف با سوم دسامبر روز جهانی معلولان است  . 27 سال از نام گذاری روزی به نام روز جهانی معلولان از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد می گذرد .
مجمع عمومی سازمان ملل سال 1992 میلادی سوم دسامبر ( مصادف با 12آذر ماه ) را روز جهانی افراد دارای معلولیت نامگذاری کرد ، سالروزی که هدف از تعیین آن ارتقاء آگاهی عمومی درباره مسائل مربوط به معلولیت های مختلف ، جلوگیری از معلولیت ها و آشنایی بیشتر مردم با عوارض آن است .

  1

روز جهانی افراد دارای معلولیت ، تمام انواع معلولیت از اوتیسم تا سندروم داون را شامل می شود .

کم توان یا معلول کیست ؟

 کم توان یا معلول ، فردی است که در اثر وجود نقص جسمی یا ذهنی در انجام دادن تمام یا قسمتی از فعالیت های عادی زندگی فردی یا اجتماعی ناتوان باشد . این نقص ها یا مشکلات ممکن است پیش از تولد و به صورت مادرزادی رخ بدهد یا به صورت اکتسابی در طول زندگی فرد به وقوع بپیوندد .

انواع معلولیت ها ؟

معلولیت ها به 2 گروه جسمی یا فیزیکی و ذهنی یا روانی تقسیم می شود . از معلولیت های جسمی می توان به ناشنوایی ، نابینایی و معلولیت جسمی - حرکتی همچون انواع نقص عضوها ، ضایعات نخاعی و ناهنجاری های مربوط به اسکلت و ‌عضلات بدن اشاره کرد . 
عقب ماندگی ذهنی ‌و برخی بیماری های روانی نیز در گروه معلولیت ذهنی قرار می گیرند . عقب ماندگان ذهنی افرادی هستند که از نظر فعالیت های ذهنی نارسایی هایی نسبت به همسالان خود دارند و از نظر توانایی یادگیری ، سازگاری با محیط ، بهره برداری از تجربیات ، درک مفاهیم ، قضاوت ‌و استدلال صحیح ، با درجه های مختلف ، محروم هستند . این دسته از افراد برای افزایش تواناهایی های ذهنی باید مورد توجه خانواده و مرکز های مختلف آموزشی قرار بگیرند . 
پرهیز از ازدواج های فامیلی ، مراقبت های دوران بارداری ، تغذیه صحیح مادر ، اجتناب از باردار شدن در سنین ‌بالای 35 سال و زیر 18 سال ، مصرف نکردن دارو در هنگام بارداری ، اجتناب از برخورد با اشعه ‌و انجام دادن زایمان در شرایط بهداشتی و زیر نظر فرد دوره دیده از جمله اقدام ها برای جلوگیری از معلولیت است .
بر اساس آخرین داده های سازمان بهداشت جهانی بیش از یک میلیارد نفر معادل ۱۵ درصد از جمعیت جهان با انواع ناتوانی ها دست و پنجه نرم می کنند . از بین این یک میلیارد معلول ، بین ۱۱۰ تا ۱۹۰ میلیون تفر معلول جسمی حرکتی وجود دارد که در ایفای نقش های فردی خود با محدودیت رو به رو هستند .
طبق اعلام سازمان بهزیستی در حال حاضر یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر فرد دارای معلولیت هستند که ۱۳ درصد آنها دارای معلولیت های مربوط به ناشنوایی و کم شنوایی ، ۱۱ درصد معلولیت کم بینایی و نابینایی ، ۳۹ درصد معلولیت های جسمی و حرکتی ، ۲۴ درصد معلولیت ذهنی ، پنج درصد معلولیت های مربوط به صوت و گفتار و هشت درصد دارای اختلالات روانی مزمن هستند .

سازمان ملل متحد ، امسال شعار روز جهانی افراد دارای معلولیت 12 آذرماه را " ارتقای مشارکت افراد دارای معلولیت برای دستیابی به توسعه فراگیر ، عادلانه و پایدار " تعیین کرده است .

9 لغایت 15 آذرماه به عنوان هفته معلولان نامگذاری شده است .
 
۱۲ آذر ۱۳۹۸ ۰۸:۵۹
تعداد بازدید : ۱,۹۱۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید