سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۲:۳۶

اخبار

چگونه از آنفلوآنزا و سرماخوردگی پیشگیری کنیم؟

شیوع بیماری آنفلوآنزا و سرماخوردگی همزمان با فصل های سرد سال امری طبیعی به شمار می‌رود و در این میان خود مراقبتی و رعایت بهداشت فردی در پیشگیری از ابتلا به آن نقش مهمی دارد .
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران ؛ روزهای سرد سال که از راه می رسد ، بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی هم در بین عموم مردم بیشتر شیوع می یابد ، اما نباید از همین بیماری ساده هم غافل شد ، چراکه می تواند با عوارض خطرناکی همراه باشد .
این روزها که هوا سردتر شده ، عطسه و آبریزش بینی هم در بین اطرافیان بیشتر دیده می‌شود هر چند این نشانه ها علائمی است که از یک سرماخوردگی ساده حکایت دارد و اغلب مردم در روزهای پاییز و زمستان ، حداقل یکبار به آن دچار می شوند ، اما نوع شدید این علائم می‌تواند زمینه ابتلا به آنفلوآنزا باشد که باید نسبت به عوارض این نوع بیماری توجه جدی را داشت .
حضور در محیط‌های آلوده و تماس با افراد مبتلا ، عامل مهم ابتلا به آنفلوآنزا و سرماخوردگی است ، اما با چند راهکار ساده می‌توان از ابتلا به این بیماری‌های شایع فصل های سرد پیشگیری کرد . 

1

ابتدا لازم است به تفاوت بین سرماخوردگی و آنفلوآنزا  پی ببریم . سرماخوردگی ، یک بیماری مجاری تنفسی فوقانی است که ریه‌ها و مجاری ریوی تحتانی را درگیر نمی کند و علائم اصلی آن آبریزش و انسداد بینی است و اغلب در ابتدای پاییز اتفاق می افتد . آنفلوآنزا نوعی بیماری ویروسی عفونی است و احتمال ابتلا به آن در تمام سال امکانپذیر اما در فصل های سرد سال شایع‌تر است .
برای پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی ، رعایت بهداشت دست یعنی شستشوی دست با آب و صابون و یا محلول‌های حاوی الکل مخصوص دست ، خصوصا قبل از تماس دست با مخاطات چشم ، بینی و دهان ، بسیار مفید است .
آنفلوآنزا نسبت به سرماخوردگی‌ معمولی کمتر شیوع پیدا می‌کند و موجب می‌شود بیماران با علائم شدیدتری روبرو شده و دوره بیماری نیز طولانی‌تر است .
هنگامی که فرد مبتلا ، عطسه یا سرفه می‌کند میلیون‌ها قطره از مخاط حاوی ویروس آنفلوآنزا در هوا منتشر می‌شوند . بررسی‌ها نشان می‌دهد این میکروب‌های ناپیدا می‌توانند تا فاصله یک متری از فرد مبتلا هم منتشر شوند . همچنین این ویروس می‌تواند تا 24 ساعت در فضای بیرون از بدن ، زنده بماند . در صورتی که فرد سالمی در این فضا نفس بکشد یا با سطح آلوده به این قطرات تماس داشته باشد و آن را به بینی یا دهان خود نزدیک کند احتمال دارد به ویروس آنفلوآنزا  آلوده شود .
توانایی ویروس برای ادامه حیات در بیرون از بدن یکی از دلایل اصلی مسری بودن آن است . به همین دلیل اقدامات زیادی برای آموزش افراد در مورد ضرورت رعایت بهداشت دست‌ها انجام گرفته است . علائم معمول آنفلوآنزا  شامل تب بالا و گاهی همراه با ضعف و درد و احساس سرما است در حالی که علائم معمول سرماخوردگی همچون احتقان بینی و عطسه است و کمتر درد و خستگی آنفولانزا در سرماخوردگی مشاهده می‌شود .
آنفلوآنزا که عامل ویروسی علت بروز آن است با مصرف آنتی بیوتیک درمان نمی‌شود هرچند وجود داروهای غیرنسخه‌ای معمولا در دسترس افراد است که می‌توانند با مصرف آن‌ها درد و بالا رفتن دمای بدن ناشی از آنفلوآنزا  را کنترل کنند .
پیشگیری از آنفلوآنزا 
آنفلوآنزا یکی از شایع‌ترین بیماری های فصل سرماست که می‌تواند مرگبار باشد اما با رعایت چند نکته می‌توان خطر ایتلا به این بیماری ویروسی را کاهش داد . 
گام های کلیدی برای پیشگیری از آنفلوآنزا :
* از دست دادن و روبوسی تا حد امکان بکاهیم . به ویژه با افراد بیمار به هیچ عنوان دست ندهیم و روبوسی نکنیم .
* در صورت داشتن علایم سرماخوردگی از حضور در اجتماعات بپرهیزیم تا دیگران را بیمار نکنیم و با استراحت و خوردن مایعات گرم به بهبودی کامل برسیم .
* دست های خود را مرتب و با دقت با آب و صابون بشوییم ، به ویژه هنگامی که از بیرون به منزل بر می گردیم .
* در مدارس سعی شود دانش آموزان مبتلا به علایم سرما خوردگی تا زمان بهبودی کامل به منزل هدایت شوند همچنین این اصل در مهد کودک ها نیز رعایت شود .
* در صورت بروز علایم سرماخوردگی ، با مصرف مایعات سبب تسریع در بهبود بیماری شویم .
* در صورت شدید بودن علایم به پزشک مراجعه نماییم .
* استفاده از ماسک توسط بیماران به منظور پیشگیری از گسترش ویروس در جامعه توصیه می شود .
* هنگام عطسه و سرفه جلوی دهان و بینی خود را با دستمال بگیریم .
بیماری آنفلوآنزا در افرادی که از ایمنی بدن در سطح پایین تری هستند ، می تواند عوارض شدیدتری ایجاد کند . افرادی با بیماری دیابت ، بیماران قلبی ، کودکان ، افراد مسن  و کسانی که داروهای مهار کننده ایمنی مصرف می کنند یا تحت شیمی درمانی هستند از جمله این افراد می باشند .

 

 
۹ آذر ۱۳۹۸ ۱۱:۵۹
تعداد بازدید : ۶۷۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید