سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۵:۵۰

اخبار

با خود مراقبتی سالم بمانیم

خودمراقبتی ، گام اول سلامت است تا یاد بگیریم از خودمان مراقبت کنیم . بین ۶۵ تا ۸۵ درصد از مراقبت هایی که به سلامت ما منجر می شود ، محصول همین خودمراقبتی است .
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران ؛ معنای دیگر خودمراقبتی فعالیت هایی است که خود یا خانواده برای حفظ یا ارتقای سلامتی مان ، پیشگیری از ابتلای به بیماری ، درمان بیماری یا کاهش عوارض آن انجام می دهیم .
خودمراقبتی ، عملی است که در آن هر فردی از دانش ، مهارت و توان خود به عنوان یک منبع استفاده می کند تا به طور مستقل از سلامت خود مراقبت کند .
بیشتر انسان ها قسمت عمده جوانی خود را در سلامت کامل سپری می کنند اما همه ما گاهی به بیماری های خفیف و گذرا مبتلا می شویم ، گاهی از بیماری های حاد رنج می بریم و گاهی در دوران میانسالی و سالمندی ، با بیماری های مزمن دست و پنجه نرم می کنیم .
می توانیم از همان دوران کودکی و نوجوانی با تغذیه درست ، دوری از استرس ها و اضطراب ها ، فعالیت بدنی و غیره به سلامت روان و جسم خود بیندیشیم و از آنها تا پایان عمر مراقبت کنیم .
خودمراقبتی دارای سه سطح مشارکت فردی ، گروهی و جمعی است و در خودمراقبتی فردی ، شخص می کوشد با بهره گیری از دانش ، تونایی و مهارت ، نسبت به مراقبت از خود هنگام بیماری یا پیش از بیماری اقدام کند ، به طور مثال فرد با افزایش دانش و آگاهی خود از ابتلاء به بیماری‌های شایع همچون دیابت ، فشار خون و غیره پیشگیری می‌کند یا در صورت بروز بیماری با اقدام درست و اصلاح سبک زندگی ، روند پیشرفت بیماری را کنترل پذیر می‌کند .
در خودمراقبتی گروهی ، افراد از طریق تشکیل گروه‌های همسان و مشارکت در خودمراقبتی (مانند آموزش در فضای مجازی) از مزایای خودمراقبتی بهره مند می‌شوند و در خودمراقبتی جمعی افراد به صورت گروه‌های بزرگ‌تر در یک اداره ، سازمان دولتی یا غیر دولتی و شوراهای حامی سلامت به مقوله خودمراقبتی می‌پردازند .
در تعریف خودمراقبتی ، ویژگی زیر پنهان شده است : 
رفتاری است داوطلبانه ، فعالیتی است آموخته شده ، حق و مسئولیتی است همگانی برای حفظ سلامت خود ، خانواده و نزدیکان ، بخشی است که از مراقبت های نوزادان ، کودکان ، نوجوانان و سالمندان ، بزرگسالانی که قادر به خودمراقبتی نیستند ، نیازمند دریافت مراقبت های بهداشتی از ارائه دهندگان خدمات اجتماعی یا بهداشتی خواهند بود .
مزایای خودمراقبتی
انرژی ما را تجدید می کند . استرس ما را کاهش می دهد . چشم اندازی نو و احساسی مثبت برای زندگی به ما می بخشد . احساس شادی ، آرامش و صلح را در ما ایجاد می کند . احساس سلامت و تندرستی در جسم خود می کنیم . اعتماد به نفس و عزت نفس ما را افزایش می دهد . شور و شوق زندگی و انگیزه موفقیت ما را افزایش می دهد .
خودمراقبتی را می توان در 4 گروه کلی طبقه بندی کرد : خودمراقبتی برای حفظ سلامت ، خودمراقبتی در بیماری های جزئی ، خودمراقبتی در بیماری های مزمن ،  خودمراقبتی در بیماریهای حاد . 
خودمراقبتی در بیماری های جزئی
 بخش عمده ای از بیماری ها را بیماری های جزیی تشکیل می دهند ، بیماری هایی که در مدتی کوتاه ، بدون درمان یا با درمان های خانگی ساده بهبود می یابند .
خودمراقبتی در بیماری های مزمن
چالش اصلی نظام های سلامت دنیا در قرن بیست و یکم ، بیماری های مزمن است . امروزه ، اپیدمی بیماری های غیرواگیر مزمن ، مسئول 60 درصد مرگ و میر در جهان است . امروزه پاسخگویی به حجم بالای خدمات در مراقبت بیماری های مزمن ، اولویتی کلیدی برای بخش سلامت محسوب می شود و حمایت از خودمراقبتی در بیماری های مزمن ، جزئی اساسی از این کار است . 
پژوهش ها نشان داده است که خودمراقبتی در بیماری های مزمن می تواند ۴۰ درصد مراجعات به پزشکان عمومی ، ۱۷ درصد مراجعات به پزشکان متخصص و ۵۰ درصد مراجعه به مراکز اورژانس را کاهش دهد . همچنین خودمراقبتی می تواند هر یک از موارد «بستری بیمارستانی» و «روزهای غیبت از کار» را به میزان ۵۰ درصد کاهش دهد .
بیست و هفتم آبانماه تا سوم آذرماه به عنوان هفته جهانی خود مراقبتی نامگذاری شده است .
 
۲ آذر ۱۳۹۸ ۱۲:۱۹
تعداد بازدید : ۶۶۶

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید