سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۱:۳۵

اخبار

هفته ملی حمایت از بیماران کلیوی

به منظور افزایش سطح آگاهی عمومی و آموزش‌های بهداشتی لازم برای پیشگیری از بیماری‌های کلیه و حفظ سلامت کلیه ها ، ۲۳ الی ۳۰ آبان‌ماه در کشور به نام «هفته ملی حمایت از بیماران کلیوی» نامگذاری نام گرفته است . شعار امسال این هفته "حفاظت از کلیه در برابر دیابت " تعیین شده است .
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران ؛ هفته حمایت از بیماران کلیوی (23 تا 30 آبان ماه) هفته ملی محسوب شده و در کشورهای مختلف در زمان‌های متفاوت برگزار می‌شود . در این هفته تلاش می‌شود که وضعیت بیماران کلیوی مورد بازنگری قرار گرفته و مشکلات متعددی که این بیماران با آن مواجه بوده و حل نشده باقی مانده‌ به چالش کشیده شود .

 1

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت در حال حاضر حدود 850 میلیون نفر در سراسر جهان به بیماری‌های مختلف کلیوی مبتلا هستند و سالانه میلیون‌ها نفر به خاطر حملات قلبی و مغزی ناشی از بیماری‌های مزمن کلیوی جان خود را از دست می‌دهند.
کلیه اندامی لوبیا شکل و تقریبا به اندازه مشت بسته انسان است و درست زیر قفسه سینه قرار دارد . عملکرد کلیه به زبان ساده ، دفع زباله‌های بدن است . کلیه روزانه حدود 200 لیتر خون تصفیه می‌کند و از آن حدود 2 لیتر آب اضافی و مواد زائد غربال می‌کند و از طریق مجاری ادراری دفع می‌کند .
تنظیم فشار خون ، تعادل الکترولیتی و تولید سلول‌های قرمز خون به عهده کلیه‌هاست . چنانچه کلیه‌ها یک روز وظایف خود را به درستی انجام ندهند ، عملکرد اکثر ارگان‌های بدن ، به ویژه قلب مختل می‌شود .
کاهش مصرف نمک در غذا ، نوشیدن آب زیاد در طول روز ، تناسب اندام و فعالیت روزانه ، عدم مصرف خودسرانه دارو ، اجتناب از مصرف غذاهای آماده و فست فود ،‌ عدم استفاده از دخانیات و الکل و کاهش استرس مهمترین راهکارهای حفظ سلامت کلیه هستند .
همچنین تهوع و استفراغ ، کاهش میزان ادرار ، تورم  به خصوص در ناحیه مچ پا و دور چشم ، طعم نامطبوع در دهان و احساس بویی شبیه به ادرار در بازدم ، خستگی مزمن ، تنگی نفس ، کاهش اشتها ، مشاهده خون در ادرار ، مشاهده کف در ادرار ، ایجاد ضایعات پوستی ، کاهش حافظه شایع ترین علایم نارسایی کلیه هستند که لازم است افراد به محض مشاهده این عوامل ؛ به خصوص تغییرات ادرار به پزشک مراجعه کنند . تشخیص انواع بیماری های کلیوی به کمک آزمایش خون و ادرار و سونوگرافی انجام می شود .
چه کسانی در معرض بیماری های کلیوی قرار دارند : 
افراد بالای 60 سال ، بیماران دیابتی ، افراد با فشار خون بالا ، افرادی با پیشینه بیماری های قلبی و سکته مغزی ، سابقه خانوادگی از بیماری های کلیوی ، افراد سیگاری ، افراد چاق
بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت ، احتمال ابتلای زنان به بیماری مزمن کلیه 14 درصد و در مردان 12 درصد است ؛ همچنین از هر ۱۰ نفر در جهان بین یک تا ۳ نفر دچار نارسایی کلیه هستند و بیماری های مزمن کلیوی سالانه بین ۶ تا ۸ درصد در سراسر دنیا در حال افزایش است .
 بیماری های اصلی کلیه را بشناسید
بیماری های کلیوی به دو گروه اصلی تقسیم می شوند :
بیماری های داخلی : بیماری های داخلی کلیه مانند نارسایی کلیه ، عفونت مجاری ادراری و سندرم نفروتیک به وسیله نفرولوژیست درمان می شوند . ممکن است بیماران مبتلا به نارسایی پیشرفته کلیوی نیازمند درمان هایی چون دیالیز و پیوند کلیه باشند .
بیماری های جراحی : بیماری های جراحی کلیه مانند سنگ کلیه ، مشکلات پروستات و سرطان مجاری ادراری توسط اورولوژیست ها از طریق جراحی ، آندوسکوپی و لیتوتریپسی (سنگ شکن) صورت می پذیرد .
محافظت از کلیه ها کار دشواری نیست ‎؛ فقط کافیست اراده کنید و با انتخاب روش زندگی سالم ، قدمی بزرگ در راه سلامتی بردارید .

 

 
۲۵ آبان ۱۳۹۸ ۱۲:۳۲
تعداد بازدید : ۲,۸۵۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید