سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۱:۱۶

اخبار

هپاتیت را جدی بگیریم

اول آبان از حدود ۲۰ سال قبل در کشور به عنوان روز ملی اطلاع‌رسانی هپاتیت نامگذاری شده است . این روز فرصتی مناسب برای افزایش آگاهی ، حساس کردن مردم و ارائه اطلاعات بیشتر به مردم است .
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران ؛ هپاتیت به معنای التهاب کبد و زردی یا یرقان از علائم این بیماری است که برای نخستین بار توسط بقراط پدر علم پزشکی دنیا مطرح شد .
تاکنون پنج ویروس اصلی هپاتیت شناخته شده است که به عنوان هپاتیت نوع A، B، C، D و E شناخته می‌شوند . 
احتمال سیروز کبدی و سرطان در دو نوع B و C بیشتر است . هپاتیت نوع A و E معمولا بر اثر مصرف آب و غذای آلوده ایجاد می‌شوند . هپاتیت نوع B ، C و D معمولا نتیجه تماس با مایعات آلوده بدن هستند .
به گزارش سازمان جهانی بهداشت هپاتیت‌های نوع B و C با ۳۲۵ میلیون مورد ابتلا ،‌ عامل مرگ ۱.۴ میلیون نفر در سراسر جهان در سال است .
دریافت خون آلوده ، تماس با تجهیزات آلوده ، انتقال از مادر به نوزاد و رفتار جنسی پرخطر ، مهمترین روش‌های انتقال این ویروس کشنده هستند . این بیماری می‌تواند با علایمی چون یرقان (زردی پوست و چشم) ، تیرگی ادرار ، خستگی مزمن ، تهوع ، درد و استفراغ همراه باشد یا بدون هیچ علامت اولیه‌ای بروز کند .
هپاتیت A
هپاتیت A یک بیماری ویروسی کبدی است که علائم آن می‌تواند متوسط یا شدید باشد . برخلاف نوع B و C ، این عفونت معمولا منجر به عارضه مزمن کبدی نمی‌شود و به ندرت کشنده است .
ویروس هپاتیت A  یا HAV از طریق غذا و آب آلوده یا تماس مستقیم با بیماری آلوده منتقل می‌شود . بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت ، در سال ۲۰۱۶ میلادی هفت هزار و ۱۳۴ نفر بر اثر این عفونت جان خود را از دست دادند . تامین آب و غذای سالم ، آموزش همگانی ، واکسینه کردن افراد و اجتناب از رفتار جنسی پرخطر مهمترین روش‌های پیشگیری از این عفونت هستند .  
هپاتیت B
عفونت ویروسی هپاتیت B به کبد حمله می‌کند و می‌تواند به بیماری مزمن و حاد کبدی منجر شود . این ویروس از مادر به فرزند هنگام تولد و تماس با مخاط بدن و خون آلوده منتقل می‌شود .
بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت ، در سال ۲۰۱۵ میلادی ، ۲۵۷ میلیون نفر به هپاتیت B مبتلا بودند و در همین سال ۸۸۷ هزار نفر بر اثر این عارضه جان خود را از دست دادند . در سال ۲۰۱۶ میلادی ۲۷ میلیون نفر از عفونت خود آگاه بودند (یعنی حدود ۱۰.۵ درصد از افراد مبتلا) و ۴.۵ میلیون نفر تحت درمان قرار گرفتند . واکسینه شدن در مقابل این ویروس مهمترین راهکار مقابله با آن است .
هپاتیت C
این بیماری بر اثر ویروس HCV به وجود می‌آید و می‌تواند ملایم یا حاد باشد . هپاتیت C عامل اصلی بروز سرطان کبد است . ویروس هپاتیت C از تماس با خون آلوده شروع می‌شود که می‌تواند شامل تزریق با سرنگ آلوده ، تجهیزات پزشکی آلوده ، مراقبت‌های بهداشتی ناامن ، ‌محصولات خونی آلوده و رفتارهای جنسی پرخطر باشد .
بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت حدود ۷۱ میلیون نفر به این عفونت مبتلا هستند . بیشتر مبتلایان به هپاتیت C ، به سرطان کبد یا سیروز کبدی مبتلا می‌شوند . بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت ، در سال ۲۰۱۶ میلادی حدود ۳۹۹ هزار نفر بر اثر این عفونت جان خود را از دست دادند .
هپاتیت D
ویروس این بیماری ( HDV ) برای تکثیر به ویروس هپاتیت B یعنی (HBV) نیاز دارد . این ویروس از طریق مادر به فرزند هنگام تولد و تماس با مخاط و خون آلوده منتقل می‌شود . از دهه ۱۹۸۰ میلادی میزان عفونت به این ویروس به دلیل واکسیناسیون کاهش یافته است .
هپاتیت E
این بیماری ناشی از ویروس HEV است . هر سال حدود ۲۰ میلیون مورد ابتلا به این ویروس وجود دارد . بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت ،‌ در سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۴۴ هزار نفر بر اثر این عارضه جان خود را از دست دادند .
بیست و هشتم جولای مصادف با 6 مردادماه به افتخار برنده جایزه نوبل «باروخ ساموئل بلومبرگ» ، کاشف ویروس هپاتیت B ، روز جهانی هپاتیت و هفته اول آبان هفته ملی اطلاع رسانی این بیماری نامگذاری شده است .
 
۴ آبان ۱۳۹۸ ۱۴:۲۵
تعداد بازدید : ۶۳۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید