سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۱:۴۴

اخبار

عملکرد شش ماهه تیم پزشک خانواده بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران اعلام شد

مسئول تیم پزشک خانواده بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران عملکرد شش ماهه نخست سال جاری تیم پزشک خانواده بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران را اعلام کرد .
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران ؛ دکتر عباس بزرگی در نشست تیم پزشک خانواده گفت : از ابتدای سال جاری تا پایان شهریور ماه 45 هزار و 774 نفر به پزشکان عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران مراجعه کردند که از این تعداد 25 هزار و 179نفر در شیفت صبح و 17هزار و 487 نفر در شیفت عصر مراجعه نموده اند .

1

وی اظهار داشت : از تعداد کل مراجعه کنندگان به پزشکان عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران افزون بر 58 درصد معادل 26 هزار و 667نفر توسط تیم پزشک خانواده خدمات رسانی شدند .
وی با اشاره به اینکه طرح پزشک خانواده از سال 82 در بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران شروع به کار کرده است گفت : زمان فعالیت تیم پزشک خانواده صبح روزهای غیر تعطیل می باشد .
دکتر بزرگی غربالگری ، آزمایشات معمول ، معاینات پزشکی ، تکمیل پرسشنامه در زمینه ی غربالگری های روانشناختی ، دخانیات،  میزان فعالیت بدنی ، بررسی مراجعه کننده از نظر بیماری های طبی و الگوی تغذیه ، پیگیری بیماری های خاص شامل دیابت ، فشار خون بالا ، اختلال چربی و اضافه وزن ، چاقی و آسم ، تشخیص ، درمان و کنترل بیماری ها را خدمات اساسی تیم پزشک خانواده بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران عنوان کرد .
به گفته این مسئول در طرح پزشک خانواده علاوه بر ارائه خدمات پزشکی ، هر بیمار یک پرونده سلامت خواهد داشت که تمام بیماری ها و سوابق دارویی و بیماری فرد مورد نظر در آن ثبت خواهد شد .
دکتر بزرگی ادامه داد : هدف کلی تیم پزشک خانواده ارتقاء سطح سلامت جامعه خانواده صنعت نفت می باشد .
مسئول تیم پزشک خانواده بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران با بیان اینکه در طرح پزشک خانواده پزشک ، پرستار و بهداشت خانواده فعالیت می کنند ، افزود : 6 پزشک ، 10 پرستار و 2 ماما در تیم پزشک خانواده بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران به کارکنان و خانواده های صنعت نفت خدمات رسانی می کنند .
فراخوان 4هزار و 747نفر توسط واحد پرستار خانواده جهت معاینات دوره ای
مسئول تیم پزشک خانواده بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران در ادامه از فراخوان 4هزار و 747نفر توسط واحد پرستار خانواده جهت معاینات دوره ای و پیگیری مراقبت ها خبر داد و افزود  :  یکهزار و 783 نفر در پی فراخوان واحد پرستار خانواده جهت انجام معاینات دوره ای خود مراجعه نمودند .
دکتر بزرگی تصریح کرد : یکهزار و 275 نفر از مراجعه کنندگان جهت انجام معاینات دوره ای زن و 508 نفر مرد بوده اند .
وی افزود : 365 نفر از مراجعه کنندگان نیز در رده سنی  8 تا 17سال قرار دارند .
شناسایی431بیمار مشکوک به اختلالات روان شناختی
دکتر بزرگی یادآور شد : در زمان انجام معاینات دوره ای پرسشنامه ای با عنوان روانشناختی در اختیار مراجعه کنندگان قرار می گیرد که  از یکهزار و 783نفری که معاینات دوره ای خود را انجام داده اند 431 نفر مشکوک به اختلالات روان شناختی هستند که به روانشناس و روان پزشک ارجاع شده اند .
این مسئول در ادامه آمار مبتلایان به بیماری های غیر واگیر را 11هزار و 989 نفر عنوان کرد و گفت : از این تعداد 3 هزار و 750 مورد دارای اضافه وزن ، 2هزار و 800 مورد دارای چاقی ، 2 هزار و 350 مورد دارای اختلال چربی خون ، 2هزار و 150مورد دارای فشارخون بالا و 939 مورد دارای بیماری دیابت هستند .
محاسبه ریسک ASCVD ( خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی در طی 10سال آینده )
دکتر بزرگی همچنین از درج اطلاعات مراجعه کنندگان به تیم پرستار خانواده در سامانه محاسبه گر ASCVD خبر داد و گفت : این نرم افزار اطلاعاتی مانند جنس ، ابتلا به بیماری دیابت ، استعمال دخانیات ، فشارخون بالا ، مصرف دارو و ... را دریافت و میزان خطر ابتلا به بیمار ی های قلبی و عروقی را برای فرد در 10سال آینده مشخص می کند .
وی با اشاره به اینکه محاسبه ریسک ASCVD برای افراد 40 تا 75 سال صورت می گیرد افزود : تاکنون اطلاعات 820 نفر در این سامانه وارد که 182 نفر ASCVD بالای 20درصد داشته اند .
دکتر بزرگی تصریح کرد : انجام معاینات دوره ای ویژه و رویکرد خانواده محور به صورت ویژه برای این افراد در دستور کار قرار می گیرد .
رویکرد خانواده محور  و معاینات دوره ای ویژه 
مسئول تیم پزشک خانواده بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران گفت : تیم سلامت خانواده ، افراد و خانواده های که دارای بیماری ایسکیمی شناخته شده ، شاغلینی که ریسک ابتلا به سکته های قلبی و عروقی بالای 20درصد دارند ، شاغلین دارای BMI  (شاخص توده بدنی ) بالای 35 درصد ، افراد مبتلا به ناتوانی و معلولیت ، دیابت و فشار خون بالای کنترل نشده و عارضه دار ، افرادی که دارای اختلالات روانی حاد مانند سایکوز (روان پریشی) ، اختلالات اضطرابی حاد ، اسکیزوفرنی و افسرگی شدید (ماژور) و بیماری های واگیردار مانند هپاتیت و ایدز  هستند را تحت برنامه ای با عنوان رویکرد خانواده محور قرار می دهد .
دکتر بزرگی افزود : در برنامه رویکرد خانواده محور تیم سلامت خانواده بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران از بیمار و خانواده وی دعوت می نمایند که به واحد پرستار خانواده مراجعه و آموزش های لازم را در زمینه بیماری ببینند .
وی ادامه داد : در واقع خانواده بیمار در جریان بیماری فرد و چگونگی برخورد با وی قرار می گیرند و خانواده نقشی فعال در نگهداری و مراقبت از بیمار را بر عهده می گیرند .
دکتر بزرگی معاینات دوره ای ویژه را مختص بیماران خاص شامل MS ، هموفیلی ، تالاسمی ، اختلالات کلیوی (پیون ، دیالیز و ..) ، دیابت مبتلا به عارضه و مصرف کننده انسولین ، سرطانی ، جراحی قلب باز ، هپاتیت یا سیروز کبدی ، سل ، پانیک (وحشت زدگی) و PTSD  و اسکیزوفرنی (سایکوز) ارجاعی از سایر واحدها برشمرد .
610بیمار مبتلا به ایسکیمی شناسایی شد
وی جمعیت تحت پوشش بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران را 14هزار و 680نفر اعلام کرد و گفت : تاکنون610 مورد دارای بیماری ایسکیمی قلبی IHD  در جمعیت تحت پوشش شناسایی شده است .
دکتر بزرگی تصریح کرد : افراد دارای ایسکیمی به همراه خانواده به واحد پزشک و پرستار خانواده دعوت شده و آموزش های لازم از لحاظ رژیم غذایی ، فعالیت بدنی ، کنترل داروئی و مراقبت های لازم بیماری به بیمار و خانواده وی آموزش داده می شود .
وی یادآوری کرد : 12هزار و 154 نفر از جمعیت تحت پوشش بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران بالای 18سال هستند .
دکتر بزرگی همچنین شیوع فشارخون بالا و دیابت را در جمعیت بالای 30سال به ترتیب 24.5 درصد و  10.7درصد عنوان کرد .
مسئول تیم پزشک خانواده بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران نرخ شیوع اضافه وزن در جمعیت بالای 18 سال را 30.8 درصد و چاقی را 23 درصد اعلام کرد .

1

1

1

1

1

 
۲ آبان ۱۳۹۸ ۱۵:۰۸
تعداد بازدید : ۸۰۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید