سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۲:۴۳

اخبار

روز جهانی بینایی : شایع‌ترین بیماری‌های چشمی را بشناسید

چشم‌ها از مهمترین اعضای بدن هستند و بروز کوچکترین علائم در آن‌ها می‌تواند زنگ خطری برای بروز یک بیماری شایع چشمی باشد.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران ؛ چشم‌ها پنجره روح هستند از این رو ضروری است که به درستی از آن‌ها مراقبت کنیم . اما همه ما اغلب نسبت به این عضو حیاتی بی توجه هستیم ، آنچنان که این امر موجب می‌شود طیف بسیار وسیعی از افراد از بروز مشکلات مختلف در چشم رنج ببرند . در واقع به ندرت می‌توان افراد بزرگسالی را یافت که حداقل یک بیماری چشمی یا اختلال در بینایی را تجربه نکرده باشند .

 1  

چشم‌ها اندام‌های شگفت انگیزی هستند که می‌توانند خود را درمان کنند ، اما نمی‌توانید انتظار داشته باشید که همیشه به این کار ادامه دهند و نیاز به دارو و درمان پیدا نکنید . از این رو ، اگر هر مورد غیر عادی را در چشمان خود تجربه کردید ، باید فوراً به دنبال مراقبت پزشکی مربوط به آن باشید .
دومین پنجشنبه ماه اکتبر هر سال ( مصادف با 18 مهر ماه ) روز جهانی بینایی نامگذاری شده و برنامه های متعددی برای اطلاع رسانی و ارتقا آگاهی مردم در این زمینه برگزار می شود .
شعار روز جهانی بینایی در سال جاری " اول ، بینایی" اعلام شده است . کسانی که به این خدمات نیاز دارند باید بدون در نظر گرفتن وضعیت اجتماعی و اقتصادی ، جنسیت و سن به مراقبت های چشم پزشکی دسترسی داشته باشند .
هدف از نامگذاری این روز ارتقا آگاهی عمومی در زمینه اهمیت پیشگیری از نابینایی و کم بینایی به ویژه در گروههای آسیب پذیر و در معرض خطر و افرادی است که تاکنون تحت مراقبت های چشم پزشکی قرار نگرفته اند می باشد . 
بر اساس آخرین آمار آژانس بین المللی پیشگیری از نابینایی و سازمان جهانی بهداشت در حال حاضر در جهان حدود 285 میلیون نفر شامل 19 میلیون کودک از نابینایی یا کم بینایی شدید رنج می برند . از این تعداد 39 میلیون نفر نابینا بوده و 246 ملیون نفر از کم بینایی متوسط و یا شدید رنج می برند .
شایع‌ترین بیماری‌های چشمی را بشناسید
تباهی لکه زرد یا دژنراسیون ماکولا
دژنراسیون ماکولا یا AMD یک بیماری وابسته به سن است که در زنان و مردان بالای 50 سال شایع است . این بیماری هنگام آسیب به شبکیه رخ می‌دهد . ماکولا قسمت حساس به نور شبکیه و مسئول دید مستقیم و واضح است که برای کار‌های دقیق مانند خواندن و رانندگی لازم است .
در نتیجه این بیماری فرد دچار تاری دید می‌شود و در بخش مرکزی دید بینایی خود را از دست می‌دهد . این اختلال شایع‌ترین علت نابینایی در افراد مسن به شمار می‌رود . در بعضی موارد ممکن است برای AMD جراحی انجام شود ، اما این روش برای درمان این بیماری خظرناک است .
آب مروارید
آب مروارید چهارمین بیماری شایع چشم در جهان است . این بیماری زمانی اتفاق می‌افتد که یک توده کوچک از مات گرفته تا شفاف در جلوی چشم شکل می‌گیرد . در این اختلال چشم هنوز به درستی کار می‌کند ، اما به دلیل ایجاد جرم در مسیر بینایی نور به طور موثری از رسیدن به شبکیه باز می‌ماند و منجر به اختلال در بینایی می‌شود .
بیشتر افراد مبتلا به آب مروارید در هر دو چشم هستند ، اگرچه این اختلال در یک زمان در هر دو چشم اتفاق نمی‌افتد . برای از بین بردن آب مروارید عمل جراحی لازم است .
علائم کمی برای آب مروارید وجود دارد . این بیماری بسیار آهسته بروز می‌کنند و بیشتر در افراد مسن دیده می‌شود و در صورت عدم درمان ، منجر به نابینایی خواهد شد . با این حال ، این نابینایی دائمی نیست و به راحتی می‌توان با جراحی آن را برطرف کرد .
آلرژی چشم
آلرژی در چشم اولین مشکل شایع چشمی در جهان است . علل زیادی برای آلرژی وجود دارد ، از سموم موجود در هوا گرفته تا نور مستقیم خورشید و از عطر و رایحه‌ها گرفته تا گرد و غبار همه عواملی هستند که می‌توانند منجر به آلرژی چشمی شوند .
علت شایع آلرژی غذا‌هایی هستند که می‌خوریم . در آلرژی ، چشم‌ها بسیار خارش دار و قرمز می‌شوند . تنها روش درمانی برای این عارضه جلوگیری از تماس با آلرژن یا ماده آلرژی زاست . اگر پرهیز از این ماده آلرژی زا غیرممکن باشد ، قطره‌های چشمی که توسط متخصص تجویز می‌شود می‌تواند برای تمیزکردن چشم و کاهش علائم استفاده شود . این روش درمانی به ویژه برای افرادی مفید است که منبع حساسیت خود را نمی‌دانند یا به جای آلرژی چند ساله از حساسیت فصلی رنج می‌برند .
سندرم خشکی چشم
سندرم خشکی چشم یا همان DES در صورت وجود نقص در کیسه اشک اتفاق می‌افتد . علائم احتمالی برای DES شامل تولید ناکافی اشک یا اشک بی کیفیت و اشک‌هایی است که بسیار سریع تبخیر می‌شوند .
این سندرم بسیار رایج است و معمولاً باعث تحریک شدید چشم می‌شود . این بیماری در موارد نادر می تواند منجر به از بین رفتن بینایی شود . روش‌های مختلفی برای مقابله با DES وجود دارد که از آن جمله می‌توان به تمرین‌های چشمی مانند خیره نشدن به صفحه‌های نمایش و استفاده از انواع مختلف قطره یا ژل چشم اشاره کرد .
آب سیاه
این بیماری دومین علت اصلی نابینایی در جهان محسوب می شود که در آن به عصب بینایی که وظیفه ی انتقال اطلاعات بینایی به مغز را بر عهده دارد ، آسیب می رسد . شایع ترین شکل آب سیاه ، در ابتدا هیچ علائمی به همراه ندارد . در این بیماری ، فشار چشم افزایش می یابد و نقاط کوری در گوشه ی چشم گسترش می یابد . این نقاط تا زمانی که عصب بینایی دچار آسیب جدی نشود ، ناشناخته باقی می مانند .
درمان این بیماری به شدت آن بستگی دارد و یکی از راه های درمانی آن استفاده از قطره های چشمی به صورت روزانه است . عمل جراحی هم گزینه دیگری است که در مراحل حادتر توسط پزشک تجویز می شود .
برای پیشگیری از این بیماری لازم است هر فردی پس از چهل سالگی معاینه ی چشم را آغاز کند . چنانچه فردی در خانواده مبتلا به این بیماری است ، احتمال بروز چنین اختلالی در سایر اعضای خانواده افزایش می یابد .
از کوررنگی ،  آستیگماتیسم ، نزدیک بینی ، شناورهای چشم ، استرابیسم (انحراف چشم) ، رتینوپاتی دیابتی ، شالازیون (کیست لبه پلک چشم) ، بلفاریت (التهاب لبه پلک چشم) ، ورم ملتحمه (چشم صورتی)  و تخریب لکه زرد یا دژنراسیون ماکولا وابسته به سن (AMD) به عنوان دیگر بیماری های شایع چشمی می توان نام برد .

 

 
۱۸ مهر ۱۳۹۸ ۱۴:۰۵
تعداد بازدید : ۱,۲۸۶

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید