سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۲۳:۱۰

اخبار

روزی به نام مبارزه با درد

کنترل درد و درمان آن یکی از حقوق اساسی بیماران است به همین دلیل روز ۱۱ اکتبر مصادف با ۱۹ مهر به عنوان روز جهانی درد نامگذاری شده و هر ساله شعاری برای آن تعیین می گردد تا موضوع مورد نظر ، بیش از پیش مورد توجه پزشکان ، صاحبنظران و دیگر تصمیم‌سازان عرصه طب قرار گیرد .
انجمن بین‌المللی مطالعه درد (IASP) شعار "تمرکز بر درد در افراد آسیب پذیر" را به عنوان شعار سال 2019 برگزیده است .
شاید بتوان درد را شایع‌ترین شکایت بیمارانی دانست که به پزشکان مراجعه می‌کنند . تقریبا هیچ انسانی نیست که در دوره‌ای از زندگی خود گونه‌ای از درد را تجربه نکرده باشد . دردها چه در موارد حاد و چه در موارد مزمن بر ابعاد گوناگون زندگی فردی و اجتماعی بیماران تاثیرات غیرقابل انکاری می‌گذارند . برای بسیاری از بیماران بی‌درد ساختن و توقف درک درد بزرگترین خدمتی است که می‌توان ارزانی داشت . در این زمینه به ویژه دردهای مزمن بیش از دردهای حاد مورد توجه‌اند . 
طبیعی‌ترین شیوه‌های مبارزه با درد
روز جهانی «مبارزه با درد» بهانه خوبیست تا ضمن جلب توجه به این مسئله ، با روش‌های طبیعی تسکینِ درد آشنا شویم .
مسکن‌های طبیعی می‌توانند گزینه مناسبی برای کاهش وابستگی به داروهای مسکن شیمیایی باشند . اگر چه شاید همه این شیوه‌های طبیعی روی تمام افراد مفید و کارآمد نباشند اما به امتحان کردن آن می‌ارزد . 
در این گزارش به نقل از «انستیتو درمان طبیعی» و پایگاه اینترنتی «اسپاین هلث» ، برخی شیوه‌های طبیعی موثر و بدون نیاز به دارو را برای تسکین و کاهش درد به شما معرفی می‌کنیم :
*اندروفین خود را آزاد کنید 
هورمون اندروفین یک مسکن طبیعی است که توسط بدن ترشح می‌شود و قدرت اثربخشی آن می‌تواند به اندازه بسیاری از مسکن‌های دارویی باشد . این هورمون ، سیگنال‌های درد را در راه رسیدن به مغز مسدود می‌کند . هورمون‌ اندروفین همچنین اضطراب ، استرس و افسردگی را کاهش می‌دهد . این عوامل معمولا" به دنبال دردهای مزمن رخ داده یا تشدید می‌شوند . هرگونه فعالیتی که پمپاژ خون شما را در یک دوره معین و ثابت افزایش دهد ، سبب آزاد شدن مسکن اندروفین به داخل سیستم گردش خون می‌شود .
*حرارت درمانی کنید
گرم کردن عضوی که درد می‌کند می‌تواند در کاهش درد مفید باشد . برای این منظور می‌توانید از یک بطری محتوی آب گرم ، ژل‌های مخصوصی که در مایکروفر گرم می‌شوند ،‌ تشکچه‌های برقی ، کیسه آب گرم و حتی حمام آبگرم استفاده کنید . گرما درمانی از دو جنبه مفید است . گرما از طرفی سبب افزایش اکسیژن رسانی و مواد مغذی به بافت‌های آسیب دیده می‌شود و از طرف دیگر سیگنال‌های درد را در راه رسیدن به مغز متوقف می‌کند . اعتقاد بر این است که پیچیدن باندهای گرم کننده به دور عضو ، بهترین شیوه گرمادرمانی است زیرا با اینکار دمای کمتر اما ماندگارتر و برای مدت چندین ساعت عضو موردنظر را گرم نگه‌ می‌دارد . خوبی استفاده از باند‌های گرم‌کننده این‌ است که می‌توانید این باندها را همیشه و همه جا زیر لباس خود استفاده کنید .
سرما درمانی نیز یکی از شیوه‌های مفید تسکین درد است . کمردردها عمدتا" بر اثر برخی التهابات رخ می‌دهند که یخ بهترین راه حل طبیعی برای کاهش این درد به حساب می‌آید . یخ همچنین به عنوان یک بی‌حس کننده موضعی ، با کاهش پالس‌های عصبی و قطع سیگنال‌های درد در ناحیه موردنظر از شدت درد می‌کاهد .
*با قدم زدن در فضای آزاد درد خود را کاهش دهید
قرارگیری در معرض نور خورشید به مدت 10 الی 15 دقیقه به بدن کمک می‌کند تا «ویتامین D» تولید کند . نتایج مطالعات دانشگاه بوستون نشان می‌دهد افرادی که روزانه 400 تا 800 واحد بین المللی ویتامین D دریافت می‌کنند درد کمتری احساس می‌کنند . ویتامین D همچنین با کمک به جذب کلسیم مورد نیاز برای رشد و ترمیم استخوان به کاهش درد کمک می‌کند .
* با تجسم یک فضای رویایی دردتان را تسکین دهید
جهت دادن به خیالات و تصورات به شما امکان می‌دهد تا تلقین‌های درمانی را که برایتان مفیدند درک کرده و در ذهنتان نهادینه کنید . در مطالعه‌ای که روی 28 زن مبتلا به التهاب مفاصل انجام شد ، نیمی از آنها روزانه دو بار به مدت 10 الی 15 دقیقه به یک متن صوتی که به آنها شیوه‌های آرامش عضلانی را آموزش می‌داد ، گوش دادند که در نهایت درد مفصلی در آنها به طور میانگین 18 درصد کاهش و توانایی حرکتی آنها نیز 13 درصد بهبود یافت .
*افکار ناخودآگاهی خود را تغییر دهید
تکنیک‌هایی نظیر هیپنوتراپی ضمن دربرگیری ضمیر نیمه خودآگاه ، تفکرات باطنی شما را تغییر می‌دهد و بدین ترتیب دیدگاه شما نسبت به درد تغییر می‌کند و به بدن شما کمک می‌کند تا روند درمانی سریع‌تر و بهتری را طی کنید . بدن انسان به طور طبیعی توانایی نامحدودی در درمان درد دارد و هیپنوتراپی یکی از شیوه‌هایی است که برای بسیاری از افراد مفید بوده است .
* به اندازه کافی و مناسب بخوابید
خوابیدن کافی برای درمان درد و افزایش قدرت درمان بسیار حیاتی است . پس استفاده از شیوه‌هایی که به افزایش خواب کمک می‌کنند ضروریست . یکی از بهترین روش‌ها برای داشتن خواب کافی انجام فعالیت‌های بدنی و ورزشی است که این کار با خسته کردن بدن باعث عمیق شدن و طولانی تر شدن خواب می‌شود . مدیتیشن ، مراقبه و سایر تکنیک‌های آرامش روانی کمک می‌کند تا خواب بهتری داشته باشید . گرچه نباید از قدرت فوق العاده چرت زدن نیز غافل شوید .
*از معجزه ماساژ در درمان درد بهره‌مند شوید
یک ماساژ باکیفیت و با روش‌های درمانی ، جریان خونی که به تغذیه و درمان اعضای بدن کمک می‌کند را افزایش می‌دهد . ماساژ همچنین سبب آزاد شدن اندروفین می‌شود که پیش‌تر راجع به خواص معجزه آسای آن گفتیم .
  
۲۰ مهر ۱۳۹۸ ۱۴:۴۴
تعداد بازدید : ۶۵۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید