سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۲۲:۴۳

اخبار

18مهر (10 اکتبر) روز جهانی شنوایی شناسی

نامگذاری دهم اکتبر مصادف با هجدهم مهر به عنوان روز جهانی شنوایی شناسی برای اولین بار توسط رئیس انجمن شنوایی شناسی و گفتار درمانی ترکیه پروفسور Ozlem Konukseven پیشنهاد شد که با استقبال ۳۳ کشور مواجه گردید .
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران ؛  این روز در ده اکتبر ۲۰۱۴ میلادی در هفتمین کنگره جهانی شنوایی شناسی و گفتاردرمانی ترکیه با مشارکت رئیس انجمن شنوایی شناسی اتحادیه اروپا و نمایندگان بخش شنوایی دانشگاه کلرادو آمریکا و هاروارد در عرصه بین المللی به رسمیت شناخته شد و در دهم اکتبر سال ۲۰۱۵ این موضوع توسط Dr.James Jerger پدر علم شنوایی شناسی رسما اعلام شد .

1

علت انتخاب دهمین روز از دهمین ماه میلادی این بود که " از هر ۱۰ شنوایی شناس ، هر ۱۰ نفر باید در کار حرفه ای خود کامل و بدون نقص عمل کنند " چراکه شنوایی شناسان به خوبی به اهمیت شنوایی و گفتار در ارتباطات واقف هستند و این مهم را درک کرده اند که شنوایی به عنوان یک ضرورت برای زندگی اجتماعی فرد محسوب می شود .
هدف از این روز پاسداشت زحمات شنوایی شناسان در سطح جهان برشمرده شده است . همچنین با هدف آشنایی بیشتر جامعه با خدمات شنوایی شناسان در زمینه پیشگیری ، تشخیص و توانبخشی جامع شنوایی و گفتار و زبان ؛ دهم اکتبر روز جهانی شنوایی شناسان انتخاب گردید .
شنوایی شناس (ادیولوژیست) کیست ؟
شنوایی شناس یک متخصص در ارزیابی ، تشخیص و توانبخشی مشکلات مربوط به شنوایی ، سیستم وستیبولار و گوش انسان است .
ادیولوژیست ها برای تشخیص مشکلات شنوایی و تعادل و وزوز گوش آموزش دیده اند و با آناتومی و فیزیولوژی گوش انسان به خوبی اشراف دارند .
فروش و مدیریت و تنظیم سمعک و کاندیداتوری کاشت حلزون و انجام فعالیت های تربیت شنوایی نیز از سایر وظایف یک شنوایی شناس است . همچنین مشاوره و مدیریت والدین نوزاد کم شنوا و توانبخشی افراد بزرگسال مبتلا به کم شنوایی جزء آموزش های یک شنوایی شناس است . مراقبت از شنوایی با تجویز قالب های ضد صوت و ضد آب و بررسی آلودگی صوتی در محیط های کارخانه ای پر سر و صدا از دیگر حوزه فعالیت های این رشته می باشد .
بر اساس آمار انجمن شنوایی شناسی ایران حدود 2 هزار و 500 تا سه هزار ادیولوژیست (شنوایی شناسی) در کشور فعالیت می کنند .
همچنین روز سوم مارچ هر سال مصادف با سیزدهم اسفند به عنوان "روز بین المللی مراقبت از شنوایی" International Ear Care Day یا روز جهانی شنوایی World Hearing Day ؛ با هدف ارتقاء آگاهی و شناخت عموم نسبت به مراقبت های شنوایی و گوش در سطح جهان توسط سازمان جهانی بهداشت(WHO) دانسته و نامگذاری شده است .
 
 
 
۱۸ مهر ۱۳۹۸ ۲۰:۰۳
تعداد بازدید : ۱,۸۶۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید