سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۱:۱۴

اخبار

هفته ای برای سلامت روان/63 درصد بیماران روانی برای درمان مراجعه نمی کنند

هفته سلامت روان از امروز (18 مهرماه) تا 24 همین ماه در سراسر کشور برگزار می شود .
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران ؛ وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی به همین مناسبت اسامی روزهای این هفته را اعلام کرد . پنج شنبه 18 مهر اولین روز هفته سلامت با عنوان ، نقش خودمراقبتی در نشاط اجتماعی ، جمعه 19 مهر با عنوان نقش آموزه های دینی ، فرهنگ و معنویت در ارتقای سلامت روان ، شنبه 20مهر با عنوان ، تحکیم خانواده ، جامعه با نشاط نامگذاری شده است .
همچنین یکشنبه 21مهر با عنوان ارتقای سلامت روان و نشاط اجتماعی ، دوشنبه 22مهر با عنوان نقش مهارت های زندگی در ارتقای سلامت روان ، سه شنبه 23مهر با عنوان عوامل اجتماعی تعیین کننده های سلامت و نقش آن در نشاط اجتماعی و چهارشنبه 24مهر با عنوان جایگاه رسانه و شبکه های اجتماعی در افزایش نشاط نامگذاری شده است .
بر اساس آمار رسمی وزارت بهداشت ۲۳.۶ درصد مردم جامعه به یکی از اختلالات روانی خفیف تا شدید مبتلا هستند اما کمتر از یک سوم این افراد از خدمات سلامت روان بهره مند شده اند و ۶۳ درصد این مبتلایان فکر می کنند خودشان خوب می شوند و برای درمان مراجعه نمی کنند .
مقوله سلامت روان در جهان صنعتی امروز با چالش های بسیاری همراه است . به گونه ای که انسان سردرگم در عصر حاضر در پی یافتن کلید حل بحران های روحی و روانی ناشی از زندگی ماشینی است و می کوشد تا در پس تمامی تغییر و تحولات فزاینده با دستیابی به آن ، یاری بخش نسل آینده در راه برخورداری از سلامت روح و روان باشد تا اینگونه جهانی سالم و سرزنده را به تصویر کشد .
سلامت روان از مهم ترین مقوله های حوزه بهداشت به شمار می رود که توجه به آن در سال های اخیر افزایش یافته است و جوامع مختلف می کوشند تا شاخص های برخورداری از آن را مهیا سازند و اینگونه کلید دستیابی به پویایی و شکوفایی را بدست آورند .
بهداشت روان چیست ؟
بر اساس تعریف سازمان جهانی بهداشت ، بهداشت روانی عبارت است از وضع مطلوب و خوب جسمی ، روحی و اجتماعی افراد یک جامعه و فرد متعادل و طبیعی هم کسی است که در چارچوب اخلاق و وجدان و با توجه به معیارهای اجتماعی و شرایط محیطی ، انگیزه‌های خود را به خوبی ارضاء کند .
کارشناسان همچنین معتقدند ، بهداشت روان یعنی سازش با فشارهای مکرر روانی زندگی روزانه ، سازگاری و ایجاد تعادل و هماهنگی رفتارهای فرد با محیط زندگی ، به گونه‌ای که ضمن حفظ تعادل روانی ، در ارتباط با تغییرات و دگرگونی‌های محیط خویش نیز به تطابقی موثر و سازنده دست یابد .
آنان می‌گویند ، هدف اصلی بهداشت روان پیشگیری از وقوع ناراحتی‌ها و حفظ سلامت روانی به منظور ایجاد محیط‌های فردی و اجتماعی سالم و مناسب و همچنین درمان اختلالات جزیی رفتاری است ، به طوری که از وقوع بیماری‌های شدید روانی پیشگیری کند .
نهاد بین المللی بهداشت با توجه به اهمیت سلامت روان در عصر حاضر اعلام کرده است : اگر اقدام عاجلی صورت نگیرد ، بیماری روانی تا 2030 میلادی شایع ترین بیماری در جهان خواهد شد .
پس باید دانست بی توجهی به بیماری های روحی و روانی می تواند پیامدهای جدی و هزینه های مادی و معنوی بسیاری را برای یک جامعه به بار آورد . به همین منظور باید با اختصاص بودجه لازم و اجرای برنامه های مدون در این حوزه به دنبال حل بحران های روحی و برقراری سلامت روان افراد بود و جامعه را با الزامات آن آشنا ساخت ، همچنین باید ضرورت توجه به سلامت روان و درمان اختلالات روانی را به افراد آموزش داد و در این زمینه به فرهنگ سازی پرداخت و به آنان گوشزد کرد که نیاز به وجود روانشناس و روانپزشک همچون نیاز به دیگر پزشکان مهم و حیاتی است زبرا سلامت روان ارتباطی مستقیم و تنگاتنگ با سلامت جسم دارد .
دهم اکتبر «روز جهانی بهداشت روان» نامگذاری شده است و هدف از آن ارتقای آگاهی و اصلاح نگرش مردم نسبت به مسایل بهداشت روان محسوب می شود .  شعار امسال با عنوان « ارتقاءسلامت روان ؛ جامعه با نشاط » انتخاب شده است .

 1  

همگان باید دریابند که روز جهانی سلامت روان ، فرصتی مناسب برای آموزش و اطلاع رسانی درباره بیماری روانی و نتایج آن روی زندگی مردم سراسر جهان است تا بدین گونه در مسیر برخورداری از این مهم گام بردارند و جهانی پر نشاط و سالم را مهیا سازند .
برای مراقبت از سلامت روانی چه کاری می توان انجام داد ؟
درباره احساسات خود صحبت کنید ، ورزش کنید ، تغذیه سالم داشته باشید ، از مصرف نوشیدنی های الکلی بپرهیزید ، با عزیزان و بستگان خود در ارتباط باشید ، از درخواست کمک از دیگران خودداری نکنید ، به خود استراحت دهید ، فعالیت هایی در حرفه مورد علاقه خود داشته باشید ، ظرفیت ها و توانمندی های خود را بپذیرید و توقع بیشتر نداشته باشید ، دیگران را دوست داشته باشید و به آنها اهمیت دهید .
امروز ۱۰ اکتبر (18 مهر ) روز جهانی سلامت روان است . این روز برای اولین بار در سال 1992 میلادی به ابتکار فدراسیون جهانی سلامت روانی تعیین شد و سازمان جهانی بهداشت هم به جهت توجه بیشتر به اختلالات روانی ، تاثیرات منفی آنها بر جوامع و پیشگیری از آنها این مناسبت را در دهم اکتبر هر سال به رسمیت شناخت . 

 

 
۱۸ مهر ۱۳۹۸ ۱۰:۰۳
تعداد بازدید : ۱,۱۸۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید