سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۲۳:۰۷

اخبار

مراجعه حدود دو هزار نفر به کلینیک قلب بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران/قول بدهیم که قهرمان سلامت قلب خود باشیم

مسئول کلینیک های تخصصی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران اعلام کرد : از ابتدای سال جاری تا پایان شهریور ماه حدود یکهزار و 948 نفر به کلینیک قلب مراجعه کرده اند .
صغری صادقی در گفتگو با خبرنگار پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران گفت ‌: از مجموع مراجعه کنندگان شش ‏ماه گذشته ، 742 بیمار به دستگاه اکو کاردیوگرافی پورتال برای معاینه نیاز داشتند .
صادقی با اعلام اینکه در همین مدت 117 مورد تست ورزش برای بیماران و مراجعه کنندگان به کلینیک تخصصی قلب انجام شده است افزود : دستگاه تست ورزش کار تشخیص بیماری های قلبی نهفته که در نوار قلب و معاینه نشان داده نمی شود کاربرد دارد .
مسئول کلینیک های تخصصی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران افزود : با استفاده از این دستگاه ، اگر گرفتگی و یا انسدادی در عروق قلب وجود داشته باشد مشخص شده و با درمان به موقع از بروز حملات قلبی جلوگیری می شود .
صادقی همچنین یادآور شد : طی شش ماه گذشته برای 26 بیمار هولتر فشار خون و 31 بیمار هولتر نوار قلب در کلینیک قلب بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران انجام شده است .
وی افزود : هولتر فشار خون یک روش برای اندازه گیری و مدیریت فشار خون بالا (هایپرتانسیون) و هولتر قلب یک آزمایش برای بررسی سلامت قلب است .
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران ؛ بیست و نهم سپتامبر (هفتم مهرماه) به منظور گسترش آگاهی در مورد بیماری های قلبی و روش های پیشگیری ، روز جهانی قلب نامیده شده است . روز جهانی قلب برای اولین بار در سال 1999 میلادی توسط سازمان جهانی بهداشت ، یونسکو و فدراسیون جهانی قلب نامگذاری شد .

1

بیماری های قلبی و عروقی که صدرنشین عوامل مرگ و میر در دنیا به شمار می رود از اهمیت بسیار زیادی در حوزه بهداشت و درمان برخوردار بوده و بر همین اساس یک روز از سال /29 سپتامبر/ به عنوان روز جهانی قلب نامگذاری شده است تا پیشگیری از بیماری های قلبی بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد . 
قلب به عنوان مهمترین عضو بدن و موتور محرک همه اندام ها ، بیشترین فعالیت و بیشترین اهمیت را در بین اندام های مختلف دارد . 
این اندام بسیار مهم ، روزانه حداقل 115 هزار بار ، سالانه بیش از 42 میلیون بار و در طول عمر متوسط هر انسان افزون بر سه میلیارد بار می تپد و در هر تپش نیز عملیات تحویل و تحول خون در داخل آن و پمپاژ این مایه حیاتی به دیگر اندام های بدن انجام می شود . 
این آمار نشان می دهد که فعالیت قلب ، بسیار مهم ، موثر و همیشگی است و پایان کار این اندام ، برخلاف بسیاری از اندام های دیگر بدن ، پایان کار انسان است . 
با توجه به این موارد ، نگهداری مناسب این عضو حیاتی و پیشگیری از بروز چالش در آن از جمله مهمترین مواردی است که باید مورد توجه هر فرد قرار گیرد و در این راستا پرهیز از خوردن غذاهای پرخطر ، تحرک بدنی مناسب و دوری از استرس در صدر اقدامات مورد نیاز قرار دارد . 
فشار خون ، چربی زیاد خون ، چاقی و بی تحرکی ، استعمال دخانیات و سیگار ، افسردگی و استرس از مهم ترین عوامل خطر در ابتلا به بیماریهای قلبی به شمار می روند .

چه بخوریم تا به بیماری‌های قلبی مبتلا نشویم ؟

برنامه غذایی نامناسب یکی از عوامل مهم در بروز بیماری‌های قلبی ـ عروقی است که سبب تغییراتی در چربی خون شده و در ابتلا به تصلب شرایین و بیماری‌های قلبی ـ عروقی نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند .

مطالعات نشان داده است در جوامعی که دارای رژیم غذایی با کلسترول و چربی جامع کمتری هستند ، میزان بروز بیماری‌های قلبی – عروقی کاهش می‌یابد و میزان چربی خون آنها نیز کمتر می‌شود . همچنین رژیم غذایی نامناسب می‌تواند در ایجاد چاقی ، افزایش چربی خون ، دیابت و افزایش فشار خون موثر باشد که این موارد خودشان از عوامل زمینه‌ساز بروز بیماری‌های قلبی ـ عروقی است .

بنابر اعلام انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور ، توصیه‌های لازم در پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی – عروقی به این شرح است :

کاهش مصرف گوشت‌های قرمز و تاکید بر مصرف گوشت‌های سفید مانند ماهی و مرغ ، تا حد امکان از غذاهای سرخ شده و مصرف روغن‌های جامد ، حیوانی و نباتی خودداری شود ، گنجاندن روغن‌های مایع نظیر زیتون ، کانولا ، در برنامه غذایی روزانه ، مصرف مغزها مانند گردو ، بادام ، پسته ، فندق و ... به عنوان بخشی از چربی روزانه ، کاهش مصرف نمک و فرآورده‌های غذایی شور ، مصرف ماهی حداقل دو بار در هفته ، محدود کردن مصرف غذاهایی مانند مغز ، قلوه ، کله و پاچه ، استفاده از سیر و پیاز به عنوان طعم دهنده‌ غذاها ، استفاده از شیر و فرآورده‌های کم چرب آن ، استفاده از نان‌های سبوس‌دار و فرآورده‌هایی که از غلات سبوس‌دار تهیه می‌شوند ، قبل از سیر شدن دست از غذا بکشید ، افزایش مصرف سبزی و میوه در برنامه غذایی روزانه ، مراجعه به موقع به پزشک و متخصص تغذیه جهت بررسی وضعیت سلامت و تغذیه و پیروی از یک برنامه غذایی صحیح با توجه به ویژگی‌های فردی هر شخص ، نگهداری وزن بدن در حد طبیعی و وجود ورزش منظم و فعالیت بدنی را در برنامه روزانه خود داشته باشید .

بیماری های قلبی عروقی نخستین علت مرگ و میر در دنیا
بر اساس آخرین آمار سازمان جهانی بهداشت (WHO) ، در سال ۲۰۱۶ میلادی ۱۷.۹ میلیون نفر بر اثر بیماری‌های قلبی عروقی جان خود را از دست دادند که معادل ۳۱ درصد از کل موارد مرگ و میر در این سال بود . ۸۵ درصد از این آمار مربوط به حمله قلبی و سکته مغزی بود .
امسال روز جهانی قلب با شعار " قول بدهیم که قهرمان سلامت قلب خود باشیم " تعیین شده است و از مردم دنیا خواسته می‌شود تا با دادن یک قول به کسی که دوستش دارند یا برایشان مهم است یک قهرمان قلب باشند .
نامگذاری یک روز از سال به نام روز جهانی قلب ، اقدامی ابتکاری در راستای ایجاد توجه همگانی به این عضو مهم بدن و بیماری های آن است .

 

 
۷ مهر ۱۳۹۸ ۱۴:۵۳
تعداد بازدید : ۹۵۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید